اخبار نساجی

آنالیز بازار حمل و نقل دریایی هفته منتهی به (۲۱/۱۱/۱۳۹۰)

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن


هفته منتهی به ۱۰ فوریه ۲۰۱۲ (۲۱ /۱۱/۱۳۹۰)


الف: فله‌بر Dry Bulk
هندی ماکس (Handymax):

عرضه محمولات ذغال سنگ در بنادر کشورهای اندونزی و کانادا منجر به بهبود سطح اعتماد بازار و رونق معاملات حمل گردید. در حوزه آتلانتیک جنوبی نیز سطح فعالیت‌ها افزایش پیدا نمود و این مهم در کنار عرضه محمولات فراوان در منطقه شمال آتلانتیک، منجر به بهبود هر چه بیشتر نرخ‌های مربوطه گردید.به تبع این تحولات متوسط درآمد روزانه (‌اجاره سفری Trip-Charter) برای یک فروند کشتی سوپراماکس نو با ۸/۸% افزایش به ۶۹۳۸ دلار رسید. این نرخ در مسیر آسیا به اروپا ۱،۷۵۰دلار و در مسیر برعکس ۱۲،۵۰۰دلار بوده است.

پاناماکس (Panamax):

در اغلب مسیرهای اصلی مربوط به کشتی‌های پاناماکس، نرخ‌های حمل افزایش پیدا نمودند. در حوزه پاسیفیک تزریق محمولات جدید و ترک کشتی‌ها با حالت خالی (Ballast) از منطقه منجر به بهبود نرخ‌ها گردید بطوریکه متوسط درآمد روزانه برای مسیر رفت در این منطقه با افزایشی معادل ۴/۲۱% مواجه گردید و به ۱۷،۰۰۰ بر روز رسید.به تبع این تحولات، درآمد متوسط روزانه (اجاره سفری Trip-Charter ) برای یک فروند کشتی پاناماکس نو با ۴/۵۶% افزایش به ۷،۶۲۵ دلار رسید. این نرخ در مسیر آسیا به اروپا به منفی ۱،۰۰۰ دلار و مسیر برعکس ۱۷،۰۰۰ دلار بوده است.

کیپ سایز(Capesize) :

فعالیت‌های مربوط به بخش کیپ‌سایز در هفته گذشته، اندکی افزایش پیدا نمود و تعدادی قرارداد اجاره در هر دو حوزه نهایی گردید. این در حالی بود که متوسط نرخ‌های حمل نسبت به هفته گذشته از تغییری برخوردار نگردید هر چند که سطح اعتماد بازار در طول هفته گذشته کمی بهبود یافت.به تبع این تحولات، درآمد متوسط روزانه کشتی‌های کیپ‌سایز بدون تغییر در سطح ۴،۵۰۰ دلار باقی ماند.

 


Dry bulk Index

ب: کانتینر (Container)‌ :
گزارش شده است که کنسرسیوم G6 که در برگیرنده تعدادی از شرکت‌های عضو کنسرسیوم Grand Alliance و New world Alliance می‌باشند، در نظر دارد که نسبت به راه‌اندازی خط مشترک آسیا- اروپا،‌ اقدام نماید.این خط مشترک قرار است از هفته اول ماه مارس ۲۰۱۲، راه اندازی گردد. این خط جدید شامل شش سرویس در هفته خواهد بود که حسب شرایط بازار، قابل افزایش به هفت سرویس در هفته می‌باشد. براساس آمار منتشره، در طول سال ۲۰۱۱، تجارت بین آسیا- اروپا از ۳/۳% رشد نسبت به سال ۲۰۱۰ برخوردار شده است و به مجموع ۹/۱۳ میلیون Teu رسیده است. این در حالی بوده است که در سه ماه چهارم، میزان تجارت در این مسیر از ۴/۰% کاهش برخوردار شده است.درهفته منتهی به ۱۰ فوریه ۲۰۱۲، درآمد متوسط کشتی‌های۱،۰۰۰، ۲،۰۰۰ و۳،۵۰۰Teu به ترتیب ۵،۰۰۰ ، ۶،۲۵۰ و ۶،۲۵۰ دلار بوده که از تغییری برخوردار نمی‌باشد.

 


Container Index

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

ج: تانکر Suezmax :
نرخ‌های مربوط به کشتی‌های سوئز ماکس در مسیر سواحل غرب آفریقا به آمریکا به سطح ۵/۷۷WS رسید این در حالی بود که در هفته قبل، این میزان ۷۵WS بوده است. با لحاظ سطوح نرخ‌ها در دیگر مسیرهای حمل، شرایط به نحوی بود که متوسط درآمد کشتی‌های سوئز ماکس، در نهایت از ۱% کاهش نسبت به هفته قبل، برخوردار گردید. در انتهای هفته گذشته، درآمد متوسط روزانه کشتی‌های Suezmax با ۱% کاهش به سطح ۲۰،۳۶۳دلار رسید.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×