اخبار فرش ماشینی

آغاز گردش چرخ های تولید در سراب بافت

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

 

مدیر عامل سراب بافت گفت:با فراهم آمدن توجیه اقتصادی برای واحدهای نساجی, سراب بافت به زودی جان می گیرد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از صدای سراب, هوشنگ فاخر در گفتگو با خبرنگار ما در رابطه با وضعیت جدید کارخانه سراب بافت گفت:در سال ۸۷ به علت اتصال برق در قسمت ریسندگی و نابودی کل قسمت و همچنین مواد اولیه و عدم وجود نقدینگی از یک طرف و تثبیت نرخ ارز از طرف دیگر , واحدهای نساجی کلا به حالت زیاندهی در آمدند که راه اندازی مجدد کارخانه در حال زیاندهی توجیه اقتصادی نداشت.

مدیر عامل سراب بافت ادامه داد: افزایش نرخ ارز در سالهای اخیر و پدید آمدن حالت رقابتی با کشورهایی همچون چین به علت حذف ارز ارزان به عنوان یک عامل منفی از سیستم اقتصادی شرایط برای فعالسازی واحدهای نساجی فراهم شد که به تبع آن و وجود توجیه اقتصادی از دوسال پیش در راستای احیای سراب بافت قدم برداشتیم که با توجه به بروکراسی های اداری از دوماه پیش را اندازی این واحد در دستور کار قرار گرفت .

فاخر افزود: با مطالعه پرونده کارگران قدیمی , افرادی که از پرونده خوبی برخوردار بودند دعوت به کارشده و عده ای کارگر جدید نیز هم اکنون در سراب بافت به کارگیری شده اند که تعداد آنها به ۶۵ نفر می رسد.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

وی افزود به علت آتش سوری قسمت ریسندگی در حال حاضر و تا زمان بازسازی نخ مورد نیاز از سایر واحدهای تولیدی خریداری شده و تبدیل به پارچه خواهد شد.

مدیر عامل سراب بافت با ابراز اینکه سراب سرزمین ابا و اجدادی خویش است و هدف از ایجاد این کارخانه را نیز خدمت به مردم و کارگران سراب عنوان خاطر نشان کرد: خرید زمین در این وسعت به علت ارتقا این واحد تولیدی در آینده است .

فاخر در پایان از مطالعه خرید سیستم های جدید ریسندگی و بافندگی برای این واحد تولیدی جهت ارتقا کیفیت نخ و پارچه تولیدی خبر داد و تصریح کرد: که در آینده نه چندان دور این واحد آماده خدمت دهی به کارگاه های تولید پوشاک خواهد بود که نقش بسزایی در کاهش بیکاری ایفا می کند.

گفتنی است : سراب بافت در هفت کیلومتری شهرستان سراب به سمت کوه های سبلان با گذر از روستای چقوش قراردارد، مکانی که آیت الله هاشمی رییس جمهور دوران سازندگی برای افتتاح آن آمد و چندین وزیر از آن بازدید کردند، شماری از مدیران عکس های یادگاری گرفتند و سعی کردند تا احداث آن را در کارنامه خود ثبت کنند.

در آن زمان هر صبح و عصر و شب سرویس های کارگران و کارمندان سراب بافت در مسیر کارخانه تردد می کردند و محصولات کارخانه ریسندگی و بافندگی که در اصطلاح عامیانه پارچه بافی نامیده می شد توانسته بود چرخ های زندگی ۵۵۰ نفر را به گردش درآورد.

اما از بد روزگار واردات بی رویه پارچه های ارزان قیمت نساجی کشورهای دور و نزدیک و انباشته شدن محصولات از یک سو و عدم سرمایه گذاری ها در صنایع تکمیلی وعده داده شده از دیگر سو منجر به کم رونقی و کاهش نیروی کارگری شد، اما با این وجود باز هم صدای چرخ های کارخانه شنیده می شد تا اینکه شعله های آتش ناشی از اتصال برق در کشاکش نبرد کارگران برای وصول مطالبات، دیگر نفس کارخانه را گرفت و پیکر آسیب دیده کارخانه ناشی از رکود بازار در میان شعله ها ۳۰ میلیارد ریال زیان دید و حتی کارگری ۴۸ ساله طعمه آتش شد و جان سپرد.

بیمه نبودن ماشین آلات امکان جبران خسارات از صندوق بیمه را فراهم نکرد و شد آنچه نباید می شد و کارخانه از سال ۱۳۸۷ در اغمای کامل فرو رفت، دیگر هیچ کارگری نتوانست گره زنی کند و اکنون پنج سال است که بزرگترین مجتمع صنعتی سراب در خوابی عمیق فرو رفته است.

در ادامه تصاویری از قسمت های فعال و همچنین اماده سازی چرخ های این کارخانه را تقدیم کاربران می کنیم.

مدیر اجرایی سراب بافت:

به کارگیری ۲۳۰ نفر تا ماه آینده در سراب بافت

مهندس سلطانی در ادامه در گفتگو با خبرنگار ما گفت: کل مطالبات کارگران ما که در بیرون از کارخانه هستند و تسویه حساب کرده اند به مبلغ چهارصدو پنجاه میلیون تومان به حساب دادگاه واریز شده و به ترتیب تسویه می شوند.

مدیر اجرایی سراب بافت ادامه داد: در رابطه با ۲۸ کارگری که در حال حاضر با سراب بافت همکاری دارند سه و نیم میلیون تومان پرداخت شده و تا پایان ماه ده میلیون تومان پرداخت خواهد شد و بقیه مطالبات کارگران بادریافت پیش پرداخت از مشتریان به زودی پرداخت خواهد شد.

سلطانی با ابراز خرسند از راه اندازی این واحد تولیدی از خرید ۳۹ تن مواد اولیه برای به چرخ در آمدن چرخهای سراب بافت خبر داده و خاطر نشان کرد: با هفتاد نفر کارگر که ۳۰ نفر انان به تازگی جذب شده اند قسمت های رنگرزی, تولید نخ و پارچه در حال حاضر با تمام توان در حال کار هستند.

وی با بیان اینکه دستگا ه ها توسط نیروهای فنی قبلی در حال سرویس هستند ابراز امیدواری کرد: با سرویس دستگا ه ها تا پایان ماه آینده ۲۳۰ نفر در سراب بافت به گار گیری شوند.

سلطانی در پایان گفت: جهت ارج نهادن به کارگران و همچنین بالابردن سطح در امدی آنان با تدبیر مدیر عامل , کارخانه در دوشیفت کاری ۱۲ ساعته با احتساب ۴ ساعت اضافه کاری برای هر کارگر شروع به کار خواهد کرد.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×