اخبار نساجی

دو سناریو برای اوراق گواهی سپرده

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

 

خریداری شده، حالا بانک مرکزی مهلت استفاده از «اوراق گواهی سپرده» را یک هفته دیگر تمدید کرده است، اما برخی کارشناسان معتقدند تداوم روند فعلی کار سختی است و بانک ملی به احتمال فراوان ناچار به استفاده از دو سناریو در آینده خواهد شد: اول توقف ارائه اوراق گواهی سپرده و دوم کاهش نرخ سود این اوراق که هم اکنون به صورت سالانه ۲۴ درصد تعیین شده است.

اوراق گواهی سپرده در شرایطی به عنوان یک ابزار جایگزین تحویل سکه پیش‌فروش شده از سوی بانک ملی ایران به متقاضیان تحویل داده می‌شود که مسوولان بانک مرکزی از استقبال بالایی از این اوراق خبر می‌دهند.

بنا بر اعلام بانک مرکزی تمام کسانی که در سال گذشته برای خرید سکه، ثبت‌نام کرده‌اند می‌توانند صرف نظر از موعد تحویل سکه‌های ثبت‌نامی از «اوراق گواهی سپرده» استفاده کنند. این اوراق «با نام، دوساله و فاقد کوپن سود‌ علی‌الحساب» است، نرخ سود علی‌الحساب آن ۲۴ درصد در سال، معاف از مالیات و دارای برگه‌ تسویه نهایی است.

بانک مرکزی از دیگر ویژگی‌های این اوراق را حداکثر سقف قابل انتشار برای متقاضیان متناسب با مجموع وجوه واریز شده بابت پیش‌خرید مسکوک طلا عنوان و اضافه کرده که تاریخ انتشار درج‌شده روی اوراق گواهی سپرده از آغاز طرح پیش‌فروش یعنی
بیست و نهم فروردین ماه سال ۹۰ تا روز پایانی طرح پیش‌فروش یعنی بیست و هشتم اسفند ماه سال جاری و متناسب با زمان پیش‌خرید است. بنا به اطلاعیه بانک مرکزی در این باره، در زمان صدور اوراق گواهی سپرده، سود مدت زمان سپری شده از روز واریز وجه یعنی تاریخ ثبت‌نام پیش خرید سکه، به صورت روزشمار محاسبه و به متقاضی پرداخت می‌شود.

حال با توجه به استقبال وسیع خریداران سکه‌های پیش‌فروش شده از این اوراق، به نظر می‌رسد که در هفته‌های آینده، تصمیم‌های جدیدی در این باره اتخاذ شود، اما گمانه‌زنی‌ها بر این است که در شرایط کنونی و با توجه به تحولات موجود، بانک ملی ناگزیر از کاهش سود این اوراق است.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
×