اخبار نساجی

آمارهای صنعتی به روز نیستند

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

 

آمارهای صنعتی به روز نیستند

آمارهای ماهانه وزارت صنعت، معدن و تجارت از چهار ماه پیش تاکنون به روز نشده‌اند.

به گزارش ایسنا، در حالی که وزارت صنعت، معدن و تجارت از اواسط سال گذشته در اقدامی ابتکاری آمارهای صنعتی و معدنی کشور را به صورت ماهانه منتشر می‌کرد، انتشار این آمار روی سایت وزارت صنعت، معدن و تجارت از آذر ماه سال قبل تاکنون متوقف شده است.

خبرنگار ایسنا تاکنون از بخشهای مختلف وزارت صنعت، معدن و تجارت دلیل توقف انتشار آمار ماهانه را جویا شده که پاسخ روشنی را در این زمینه دریافت نکرده است. آخرین آمار صنعتی مربوط به هشت ماهه سال ۱۳۹۰ است.

در آمارهای ماهانه وزارت صنعت، معدن و تجارت می‌شد اطلاعات ارزشمندی را برای تحلیل آخرین وضعیت بخش صنعت و معدن کشور به‌دست آورد. از سوی دیگر در سال “حمایت از تولید ملی، کار و سرمایه ایرانی” دسترسی به آمار شفاف و به روز برای رصد آخرین وضعیت صنایع کشور امری ضروری به نظر می‌رسد که باید دید وزارت صنعت، معدن و تجارت و به ویژه دفتر آمار این وزارتخانه چه برنامه‌ای در این زمینه خواهد داشت.

از سوی دیگر در حالی که براساس قانون برنامه پنجم توسعه، مرکز آمار ایران تنها مرجع اعلام رسمی آمارهای کشور شناخته شده، این مرکز تاکنون در رابطه با انتشار یا به روز رسانی آمارهای صنعتی و معدنی فعالیت چندان شاخصی از خود نشان نداده است.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

در حال حاضر با مراجعه به سایت مرکز آمار ایران می توان به سادگی فهمید که جدیدترین اطلاعات مرکز آمار ایران درباره بخش صنعت و معدن ایران مربوط به بیش از پنج سال پیش یعنی سال ۱۳۸۵ است. این در حالی است که در این مدت بخش صنعت و معدن ایران شاهد تحولات چشمگیری بوده که برنامه‌ریزی برای آینده این بخش به گفته کارشناسان، بدون وجود آمار دقیق و به روز عملا غیرممکن است.

تعلل مرکز آمار ایران درباره به روز رسانی آمارهای بخش صنعت و معدن باعث شده بود تا وزارت صنایع و معادن سابق طرح به روز رسانی اطلاعات واحدهای صنعتی و معدنی را به اجرا درآورد. اگرچه اطلاعات و جزئیات مربوط به اجرای این طرح نیز تاکنون در اختیار رسانه‌ها قرار نگرفته است.

نبود آمار و اطلاعات به روز در حوزه صنعت و معدن باعث شده که رسانه‌ها در تحلیلها و بررسیهای خود دچار مشکل شوند. البته استفاده از آمارهای خارجی تا حدودی توانسته این خلاء آماری را پر کند؛ هرچند بسیاری از منابع خارجی نیز به دلیل همین مساله در بسیاری از مواقع آمار کهنه‌ای را درباره وضعیت ایران منتشر می‌کنند.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×