اخبار فرش ماشینی

تشکیل جلسه کمیته ساماندهی واردات و تعیین تعرفه انجمن صنایع نساجی ایران

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

 

 تشکیل جلسه کمیته ساماندهی واردات و تعیین تعرفه انجمن صنایع نساجی ایران

سود بازرگانی ردیف تعرفه‌های صنایع نساجی و پوشاک جهت ارائه پیشنهادات مربوطه به مقامات ذی‌صلاح بررسی شد.

کمیته ساماندهی واردات و تعیین تعرفه انجمن صنایع نساجی ایران با حضور آقایان مهندس نیلفروش‌زاده، مهندس مداح، مهندس مقصودی، مهندس لقمان، مهندس یراقی و مهندس حریری روزهای شنبه مورخ ۷ و ۱۴ دی ماه سال جاری در محل ساختمان شماره ۲ انجمن برگزار شد و سود بازرگانی ردیف تعرفه‌های صنایع نساجی و پوشاک جهت ارائه پیشنهادات مربوطه به مقامات ذی‌صلاح بررسی گردید.

در این نشست مطرح گردید که ارزش‌افزوده فرآیندهای تولیدی، میزان نیاز داخلی به کالاهای مختلف، توان تولید صنایع داخلی و هدایت سرمایه‌گذاران به تولید و اشتغال از جمله مواردی است که می‌باید در سود بازرگانی محصولات مدنظر قرار گیرد.
بنا به اعتقاد حاضرین، مواد اولیه مورد نیاز داخلی که کمیت یا کیفیت آن‌ها مورد تأیید صنایع مصرف‌کننده نیست، می باید از حداقل سود بازرگانی برخوردار باشد و در مقابل از صنایع پایین‌دستی که امکان تولید محصولات قابل رقابت با نمونه‌های مشابه خارجی را دارند با ایجاد حقوق گمرکی بالاتر حمایت نمود و در این بین لازم است که حقوق مصرف‌کنندگان نهایی و قیمت فروش محصولات در بازار نیز ملاک عمل قرار گیرد.

یکی از مهم‌ترین مواردی که در این نشست مطرح گردید، لزوم پیگیری درخواست بازنگری در معادل ریالی سود بازرگانی انواع پارچه و پوشاک بود. بنا بر اظهار حاضرین، در پی افزایش نرخ ارز در سال ۱۳۹۱ از ۱۲۲۶۰ ریال به نرخ اتاق مبادلات، مقرر گردید تا سود بازرگانی واردات کالاها، به جز کالاهای اساسی، به ۵۵ درصد مقدار مندرج در کتاب مقررات صادرات و واردات کالا کاهش یابد تا در میزان حقوق ورودی کالا تغییری حاصل نگردد که این امر محقق گردید. لیکن همزمان می‌بایست معادل ریالی سود بازرگانی نیز متناسب با صعود نرخ ارز افزایش می‌یافت تا همچنان تعادل و توازن فیمابین آن‌ها باقی بماند. به عنوان مثال معادل ریالی حقوق ورودی هر کیلوگرم پارچه خام در سال ۹۱ برابر با ۳۰ هزار ریال معادل با حدود ۳ دلار تعیین گردیده بود که با افزایش نرخ ارز و ثابت ماندن معادل ریالی مربوطه، اکنون به حدود ۱.۲ دلار تقلیل یافته است در حالیکه می‌باید در حد همان ۳ دلار باقی بماند که با نرخ فعلی ارز برابر با ۷۵۰۰۰ ریال در هر کیلوگرم می‌باشد تا تغییری در حقوق ورودی کالا حاصل نگردد.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

حاضرین در نشست مذکور نسبت به افزایش حقوق ورودی کالاها از ۲ درصد به ۴ درصد نیز اعتراض کرده و اظهار داشتند که این امر بر هزینه تأمین مواد اولیه مورد نیاز صنایع، به ویژه صنایع بالادستی تأثیرگذار خواهد بود.

در پایان این نشست، اعضای کمیته پس از بررسی سود بازرگانی اقلام مختلف صنایع نساجی و پوشاک و جمع‌بندی موارد مختلف، پیشنهادات خود را به دبیرخانه انجمن منعکس کردند تا پس از تصویب هیأت‌مدیره انجمن، به مقامات مربوطه ارائه گردد.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×