اخبار نساجی

گزارش مرکز آمار: زمستان۹۰، ۲۰۰ هزار نفر به بیکاران افزوده شد

 

نرخ بیکاری در زمستان سال ۹۰ با ۲.۳ درصد به ۱۴.۱ درصد رسید.

علی پاکزاد: مرکز آمار ایران نرخ بیکاری سال ۹۰ را معادل ۱۲.۳ درصد اعلام کرد، بر اساس این گزارش تعداد بیکاران در کشور در زمستان به ۲.۸ میلیون نفر رسیده است در حالی که این رقم در پاییز سال گذشته در حدود ۲.۶ میلیون نفر بوده، بنابر گزارش مرکز آمار ایران تعداد جمعیت بیکار کشور در گروه سنی بالای ۱۰ سال طی تنها سه ماه معادل ۲۰۰ هزار نفر افزایش پیدا کرد.

البته بر مبنای گزارش منتشره متوسط نرخ بیکاری چهار فصل در سال ۹۰ معادل ۱۲.۳ درصد بوده است و این نرخ در مقایسه با سال ۸۹ معادل ۱.۲ درصد کاهش نشان می دهد ولی در نهایت می توان گفت در پایان سال ۹۰ بالغ بر ۲ میلیون و ۸۷۷ هزار و ۶۰۷ نفر سال ۹۰ را بدون شغل به پایان رسانده اند و در سال ۹۱ باید برای شروع به کار این افراد کاری صورت گیرد.

نگاهی به روند نرخ بیکاری در سالهای ۸۵ تا ۹۰ نشان می دهد، متوسط نرخ بیکاری سالانه در کشور بین ۱۰.۵ تا ۱۳.۵ درصد در نوسان بوده است ولی مسئله ای که در مورد آن پاسخی داده نمی شود دلیل سیر نزولی نرخ مشارک اقتصادی است که در واقع گویای کاهش جمعیت فعال در کشور است.

در سال ۸۴ ، نرخ مشارکت اقتصادی در حدود ۴۱ درصد بوده ولی در سال ۹۰ این نرخ به ۳۶.۹ کاهش پیدا کرده و به حدود ۲۳ میلیون نفر رسیده و این کاهش جمعیت فعال خود گویای کاهش جمعیت شاغل یا بیکاری پنهان است.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

حال سئوال اینجاست زمانی دولت در سال گذشته بحث ایجاد اشتغال را مطرح کرده است و در روزهای ابتدای سال جاری نیز موضوع موفقیت در ایجاد اشتغال در بخش های مختلف مطرح و ارقام و آمارهای هم اعلام می شود، چرا باید شاهد کاهش نرخ مشارکت همزمان با هم رشد نرخ بیکاری باشیم.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×