اخبار نساجی

راه اندازی کارخانه چرم و پوست، جانی تازه در کالبد نیمه جان صنعت لرستان

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

 

راه اندازی کارخانه چرم و پوست، جانی تازه در کالبد نیمه جان صنعت لرستان

صنایعی که به دلیل نبود فناوری در سال های گذشته پیشرفت چندانی نداشتند، اما چرخ فعالیت آن ها در گردش بود و حاصل این گردش اشتغال و برکت در سفره خانواده ها بود.

واحدهای صنعتی و تولیدی کشت و صنعت، پارسیلون، فارسیت، چرم و پوست، فولاد ازنا، پوشاک و یخچالسازی از جمله صنایع مهم لرستان هستند که در سالهای اخیر با کش و قوس های فراوان مدیریتی و مالی دست و پنجه نرم کرده اند.

در این میان می توان به کارخانه چرم و پوست لرستان اشاره کرد که سال ۵۴ تاسیس شد و هم اکنون به دلیل رکود چند ساله ای که گریبانگیر این کارخانه شده در انزوای کامل اقتصادی و تولیدی به سر می برد.

کارخانه ای که از بدو تاسیس سه بار تعطیل شد و در حال حاضر نیز به دور از هیاهوی چرخ ماشین آلات و جنب و جوش کارگران در گوشه ای از لرستان آرام گرفته است.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

رییس سازمان صنعت, معدن و تجارت لرستان در خصوص وضعیت این کارخانه گفت: جواز تاسیس این کارخانه در سال ۵۴ و پروانه بهره برداری آن در سال ۵۷ صادر شده است.

ˈحجت الله بیرانوندˈ افزود: ظرفیت این کارخانه ۱۴هزار جلد پوست در سال بوده که به دلایل مختلفی از جمله مشکلات مدیریتی و ساختاری در اختیار بنیاد مستصعفان قرار گرفته است.

وی با اشاره به اشتغال ۲۴۰ کارگر در سال های فعالیت این کارخانه اظهار داشت: هم اکنون تنها هشت نفر در بخش نگهبانی این کارخانه مشغول هستند که حفاظت از ماشین الات و بنای فرسوده این کارخانه را به عهده دارند.

وی تصریح کرد: امسال در ستاد توسعه بخش کشاورزی خرم آباد ۱۰۰ میلیارد ریال تسهیلات جهت راه اندازی مجدد این کارخانه مصوب شده که این میزان با اعلام آمادگی سرمایه گذار بخش خصوصی، راه اندازی مجدد چرم و پوست لرستان را به همراه خواهد داشت.

بیرانوند گفت: هم اکنون چرم و پوست لرستان در قالب قرارداد به سرمایه گذار بخش خصوصی واگذار شده و در صورت اعطای تسهیلات، فعالیت این کارخانه از سر گرفته می شود که دهها نفر از جوانان جویای کار این استان در چرخه کار و فعالیت این کارخانه قرار می گیرند.

رییس سازمان صنعت, معدن و تجارت لرستان تصریح کرد: ماشین آلات و تجهیزات این کارخانه قابل استفاده است و با توجه به ظرفیت این تجهیزات، طرح توسعه تولیدات پوست و چرم نیز در دستور کار قرار می گیرد.

بیرانوند افزود: در این راستا مصنوعات چرمی نیز در کارخانه تولید می شود و پیش بینی می شود با اجرای طرح توسعه کارخانه، شرایط اشتغال غیرمستقیم برای یک هزار نفر فراهم شود.

وی با اشاره به حجم بالای دام در لرستان گفت: چنانچه طرح راه اندازی و توسعه کارخانه چرم و پوست لرستان با موفقیت اجرا شود، صادرات تولیدات این کارخانه در دستور کار قرار خواهد گرفت که این امر منجر به درآمد ارزی و ریالی در استان می شود.

وی با بیان اینکه ۲۰ میلیارد ریال سرمایه در گردش برای کارخانه چرم و پوست لرستان در نظر گرفته شده، اظهار داشت: در حال حاضر پوست دام ها توسط دلالان جمع آوری و به سایر واحدها منتقل می شود که با اجرای این روند دامداران متضرر هستند.

راه اندازی کارخانه چرم و پوست لرستان جرقه امیدی برای دمیدن جانی تازه به کالبد نیمه جان صنعت این استان است که امید می رود با ادامه این روند و تلاش مسوولان، صنایع به خواب رفته استان یکی پس از دیگری فعال شود.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×