اخبار فرش ماشینی

نمایشگاه فرش ماشینی شهرآفتاب؛ گزارشی از یک رویداد و صد رخداد

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

 

گزارشی از نمایشگاه فرش ماشینی شهرآفتاب

 

روز گذشته هفدهم مرداد نمایشگاه فرش ماشینی شهر آفتاب بالاخره بعد از کشمکش‌های فراوان و حرف و حدیث‌هایی که وجود داشت با حضور شرکت‌های داخلی و چند شرکت خارجی و مسئولین اتحادیه ، رئیس انجمن صنایع نساجی، رئیس اصناف نمایندگان مجلس افتتاح گردید.

قصه این نمایشگاه سر درازی دارد. بودند مسئولانی که تا دیروز مخالف سرسخت برگزاری این نمایشگاه بودند و می‌گفتند برگزاری این نمایشگاه به ضرر تولیدکننده خواهد اما امروز حرف‌شان تغییر کرده و می‌گویند “ببینید این برگزاری نمایشگاه‌ها در کشور ما حول محور پول و قدرت می‌چرخد مسئولین اینجا به دنبال سود خود هستند آن طرف نیز به همین شکل است. کسی خیلی به فکر تولیدکننده نیست. در این میان تولیدکنندگانی نیز حضور داشتند که تا یک روز قبل از برگزاری در بین صحبت‌های خود می‌گفتند که ما به هیچ عنوان در شهرآفتاب نخواهیم بود و طبق روال سال‌های قبل در سایت چمران و نمایشگاه شهریور خواهیم بود اما روز گذشته وقتی در نمایشگاه حاضر شدیم متوجه حضور پررنگ‌شان در این نمایشگاه شدیم. در این میان هستند شرکت‌هایی که قرار هست در هردو نمایشگاه حضور داشته باشند.

اولین نشانه‌های آثار این نمایشگاه دارد خود را نشان می‌دهد سردرگمی برای حضور و عطش عقب نماندن از شرکت در یک رویداد باعث شد تا برخی شرکت‌ها غافل از اینکه چه خواهد شد در این نمایشگاه به طور ناگهانی حضور پیدا کنند تعدادی نیز هستند که نخواستند نه اینجا را از دست بدهند و نه انجا را. شرکتی نیز بود که می‌گفت به ما گفته شد از سال دیگر نمایشگاه شهریور ماه به کلی لغو خواهد شد و نمایشگاه اصلی شهرآفتاب خواهد بود و ما امدیم تا جای خود را تثبیت کنیم و برای سال‌های بعد اماده شویم.

در این میان ما نیز سردرگم هستیم از تولیدکننده حمایت کنیم یا نه؟ اصلا از کدام تولیدکننده باید حمایت کرد؟ تولیدکننده‌ای که سود امروز به گونه‌ای چشم‌ش را نسبت به واقعیات کور کرده که ممکن است دیگر در سال‌های بعد جایی در بازار خارجی نداشته باشد. ما سه سال قبل با یکی از اساتید و کارشناسان حوزه فرش ماشینی مصاحبه‌ای داشتیم ایشان عنوان کرده‌بودند که اگر سه سال دیگر فرشی‌های ما بتوانند وارد بازار جهانی شوند توانسته‌ایم این صنعت را نجات دهیم در غیر این صورت باید فاتحه این صنعت را خواند. امروز ما نه تنها نتوانسته‌ایم وارد بازار جهانی شویم بلکه ممکن است با وضعیتی که امروز در داخل درگیر آن هستیم جایگاه اندکی را که داریم از دست دهیم.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

 

بعد از آیین افتتاح آقای فاضلی رئیس اصناف به همراه آقای کمالیان رئیس اتحادیه فروشندگان فرش ماشینی و موکت تهران از تعدادی از غرفه‌های نمایشگاه بازدید و به صحبت‌های تولیدکنندگان و مشکلات آنها گوش دادند. اما قبل از اینکه به سراغ غرفه‌ها بروند خبرنگاران تعدادی سوال از آقای فاضلی پرسیدند که به شرح زیر است.

 

فاضلی در پاسخ به سوال خبرنگار صداوسیما مبنی بر اینکه؛ تولیدکننده‌ها عنوان کردند که بازار با یک رکود قابل توجهی مواجه است و برای صادرات مشکلات عدیده‌ای دارند اینگونه پاسخ داد: رکود بازار که بله ما نیز متوجه آن هستیم و بازار داخلی اشباع شده است و ما با انباشت تولید مواجه هستیم در بازاریابی بین المللی در این چندسال دوستان به نسبت عملکرد موفقی داشتند اما ۱۰۰% موفق نبوده‌ایم و دلیل آن مشکلاتی است که هنوز باقی مانده است. یقینا باید دولت دوم آقای روحانی تلاش کند تا این مشکلات را با سرعت و قوت حل کند.

همچنین فاضلی پاسخ سوال خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان که پرسید؛ برای خروج از رکود چه اقداماتی انجام شده است” فرمودند که: در آستانه انتخاب دولت دوازدهم نمی‌خواهم خیلی به این مسئله بپردازم بگذاریم وزیر معرفی شود و ببینیم ایشان چه برنامه‌هایی  دارند ما نیز برنامه‌های خود را ارائه می‌دهیم.

 

در گردش نمایشگاهی میان غرفه‌ها ابتدا به سراغ غرفه فرش مرینوس مراجعه کردند و انجا با آقای میرعظیمی نماینده این شرکت در ایران صحبت‌هایی صورت گرفت. آقای میرعظیمی در رابطه با مشکلات و مسائلی که درگیر آن هستند خدمت آقای فاضلی بیان کردند که: نمی‌دانم چرا برای واردات مواد اولیه ما به این صورت هزینه‌های سرسام آور گمرکی و ترخیص و تعرفه پرداخت می‌کنیم امسال از اول سال ۹۶ سه بار افزایش بهای تعرفه گمرکی داشتیم. در این میان آقای فاضلی از عدم اطلاع خود از وجود چنین مسائلی را مطرح کرده و فرمودند نظام تعرفه‌ای در سال یک بار تعریف می‌شود مگر اینکه شرایط خاصی برقرار باشد و در ادامه عنوان کردند که انشالله ما بعد از نمایشگاه یه نشست تخصصی با شما تولیدکنندگان برگزار خواهیم کرد و آنجا تمام مسائل شما مورد توجه قرار خواهد گرفت.

در ادامه آقای فاضلی میهمان غرفه فرش اسپادانا بودند که آقای شریفیان در بیان مسائل و مشکلات به مسئله هزینه‌های بالای تولید درکشور پرداختند و بیان کردند که ما توان رقابت با کشور ترکیه را نداریم چون هزینه‌های بالایی را متحمل هستیم. از مواد اولیه گرفته تا بقیه مراحل تولید درنتیجه محصل خروجی ما قیمت بالایی دارد. سه سال قبل قیمت تمام شده محصول بالاتر از امروز بود و ما نمی‌دایم با این رکود چه کنیم.

 

فاضلی در جواب سوال خبرنگار مجله کهن که بالاخره تکلیف این قوانین چه خواهد شد تولیدکننده چه مقدار دیگری باید صبر کند تا گشایشی صورت گیرد پاسخ داد: بحث قوانین فقط مختص تولید و فرش نیست، متأسفانه تولید در جمهوری اسلامی با مشکل مواجه است و ما تماماً به شعار اکتفا کردیم و کمتر به شعور پرداختیم یکی از این بخش‌ها نظام پولی مالی ما است. حتی بخش‌نامه‌ها و دستورالعمل‌ها نیز در جهت تسهیل صادر نمی‌شود. پبشنهاداتی که ما داریم؛ اصلاح قانون نظام صنفی خصوصاً حوزه کسب و کار اگر اصلاح شود خیلی از این مسائل حل خواهد شد.

رکود، تعرفه‌های گمرکی، نظام بانکی، مالیات، ارزش افزوده، بیمه، سازمان تأمین اجتماعی و قوانین مشکلاتی هستند که همچنان در هر دیداری که شرکت‌ها با مسئولین دارند از آنها یاد می‌کنند و وعده همیشگی مسئولین انشالله و امید به خدا و در آینده با دولت بعدی حل شوند. آقایان مسئول صدای تولیدکننده چه زمانی شنیده خواهد شد؟

 

برای مشاهده گزارش تصویری اینجا را کلیک کنید…

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×