اخبار فرش ماشینی

سرمقاله اسفند ۱۳۹۱ / ۱۳۹۱ سالی تلخ و شیرین برای صنعت فرش ماشینی

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

 

1391 سالی تلخ و شیرین برای صنعت فرش ماشینی

 

سال ۱۳۹۱ پر از اتفاقات تلخ و شیرینی برای صنعت پویای فرش ماشینی ایران بود. سالی که تقریبا با رشد قیمت ها و تحریم ها آغاز شد و از همان ماه های اولیه روزهای سخت پیش رو را به صنعتگران کشور نشان داد. افزایش نرخ ارز ، افزایش قیمت مواد اولیه و به دنبال آن ناتوانی واحدهای تولیدی در معاملات بانکی در عرصه بین الملل و تشدید تحریم ها، مواد اولیه را نایاب کرد و موجب افزایش شدید قیمت فرش های تولیدی شد به طوری که چندین مرتبه نرخ فروش فرش افزایش یافت. این شرایط موجب تعطیلی برخی واحدهای نیمه جان و کاهش شیفت و تعطیلی های اجباری در واحدهای متوسط گردید اما واحدهای تولیدی بزرگ و دارای پشتوانه مالی توانستند به خوبی مدیریت کنند.  همچنین امسال بانک ها هم درهای خود را بر روی تولید و حمایت از آن در سال حمایت از تولید ملی بستند. کاهش واردات و اوج گرفتن قیمت اکریلیک باعث شد تولید کنندگان نگاه ویژه تری به پلی استر داشته باشند.

 

نمایشگاه فرش ماشینی، موکت و کفپوش تهران، شروعی دوباره در میانه راه ؛ در روزهای سخت تولید فرش ماشینی در ایران چهارمین دوره نمایشگاه فرش ماشینی  تهران در مهر ماه برگزار شد. این نمایشگاه که در سال های اخیر رشد بسیار خوبی داشته و به عنوان مهمترین رویداد فرش و کفپوش کشور مطرح است هرچند امسال به دلیل شرایط ویژه کشور با افت محسوسی مواجه بود اما باز هم توانست به شاخص های خوبی دست پیدا کند و برترین برندهای فرش ماشینی کشور را در خود جای دهد.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

 

رقابت بر سر شانه ۱۰۰۰ ؛ در سال ۱۳۹۱ تب ماشین آلات بافندگی فرش ماشینی شانه ۱۰۰۰ بالا گرفت. پس از اینکه یکی از شرکت های سازنده ماشین آلات در نمایشگاه دموتکس ۲۰۱۲ نمونه هایی از فرش های شانه ۱۰۰۰ را به نمایش گذاشت شرکت های کوچک و بزرگ زیادی برای خرید آن وارد کارزار شدند و بالاخره این ماشین به ایران آمد و در یکی از کارخانجات کاشان نصب شد. هرچند سوار شدن بر موج تکنولوژی خوب است اما باید دقت کنیم که این کار تنها از روی جو زدگی و تقلید نباشد و اگر هم شرکتی می خواهد این ماشین را با قیمت های بیش از ۶ میلیارد تومان! وارد کند باید کاملا آگاهانه و با در نظر گرفتن تمام جوانب باشد. به هر حال باید دید بالاگرفتن تب شانه ۱۰۰۰ به نفع صنعت فرش ماشینی ماست یا به سود جیب خارجی ها! در این شماره مباحث خوبی را در رابطه با ساخت ماشین آلات نساجی در ایران باز کرده ایم. به امید روزی که بتوانیم در بخش ساخت ماشین آلات نساجی حرفی برای گفتن داشته باشیم.

 

حضور فرش ماشینی در عرصه بین المللی؛ امسال از جمله سال هایی بود که حضور شرکت های برتر ایرانی در عرصه جهانی خوب بود اما هنوز با آنچه باید فاصله زیادی داریم. در سال ۱۳۹۱ تعداد شرکت های ایرانی که در نمایشگاه های معتبر بین المللی حضور یافتند به زحمت به عدد ۲۰ میرسد. برندهایی مانند فرش ستاره کویر یزد، فرش مشهد، فرش مشهد اردهال، فرش کبیر یزد و … در رویدادهای دموتکس حضور فعالی داشتند. جالب است بدانید که تعداد شرکت های ترکیه ای که در رویدادهای بین المللی حاضر شدند بالغ بر ۳۰۰ بود! در بخش فرش دستباف هم امسال ایران پس از ۳ سال در هانوفر و برای دومین سال پیاپی در شانگهای دارای پاویون اختصاصی بود. در این شماره از مجله و البته در وب سایت مجله کهن به طور گسترده ای اخبار این نمایشگاه ها را منتشر کرده ایم.

 

افزایش ۲۰ درصدی صادرات فرش ماشینی و موکت؛ طبق آمار کارشناسی نشده گمرک جمهوری اسلامی ایران در ۱۰ ماهه امسال صادرات فرش ماشینی از مرز ۳۱۴ میلیون دلار هم گذشت که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲۰ درصد رشد نشان می دهد. این آمار با توجه به مشکلات تولید و صادرات بسیار قابل توجه است و نشان دهنده پتانسیل بالای صنعت فرش ماشینی ایران برای ورود به بازارهای جهانی است.  بیشترین صادرات فرش ماشینی ایران به کشورهای افغانستان ، پاکستان، امارات، عراق  و ترکمنستان بوده است. قطعا فرش ماشینی ایرانی می تواند به بازارهای بزرگتری هم دست پیدا کند. یکی از مشکلاتی که برای صادرکنندگان به کشورهای همسایه وجود دارد بحث صادرات ریالی است.

 

اتحادیه فرش ماشینی و موکت تهران و پل ارتباطی جدید؛ در آخرین ماه های سال ۱۳۹۱ شاهد انتشار اولین شماره از نشریه اتحادیه صنف فرش ماشینی  و موکت تهران بودیم که به طور گسترده ای در بین صنف و فروشگاه های فرش ماشینی و موکت و مجتمع های مسکونی در سطح شهر تهران توزیع گردید. این نشریه می تواند پل ارتباطی بسیار موثری بین شرکت های تولید کننده فرش ماشینی کشور، فروشندگان فرش ماشینی و بنکداران و البته حلقه نهایی این صنعت یعنی مشتری و خریداران نهایی باشد. امیدواریم  در این عرصه هم بتوانیم به بهترین شکل درایجاد این ارتباط که در این برهه از زمان ضروری به نظر میرسد کوشا باشیم.

 

در پایان لازم میدانم از تمامی مشترکین، خوانندگان و دوستداران مجله کهن که یک سال دیگر هم در کنار ما بودند کمال تشکر و قدردانی را داشته باشم. در همین شماره می توانید گزارشی از حضورهای نمایشگاهی مجله کهن که همواره مورد توجه همراهان ما بوده را بخوانید.  قطعا در این راه نظرات ، پیشنهادات و انتقادات دوستانه و گاها خصمانه تمامی خوانندگان مجله راهنمای ما برای ارائه پیشکشی ارزشمند تر از گذشته به صنعت فرش ماشینی و نساجی کشور است. سال نو مبارک.

 

بهنام قاسمی- سر دبیر

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×