اخبار فرش ماشینی

گزارش همایش نساجی با رویکرد روش های نوین در صنایع وابسته در دانشگاه آزاد شهرری

 

 

خروج از رکود تنها با توجه ویژه به صنایع کوچک و به خصوص صنعت نساجی و پوشاک میسر است

چهارشنبه ششم خرداد ماه دانشکده نساجی دانشگه آزاد اسلامی واحد شهرری میزبان دانشجویان، اساتید و مدعوین از فعالان نساجی کشور بود که به بهانه همایش نساجی دور هم جمع شده بودند.

در این مراسم چهره های نام آشنایی از صنعت چون جمشید بصیری؛ دبیر سابق انجمن صنایع نساجی ایران، محمدمهدی رئیس زاده؛ دبیرکل انجمن صنایع نساجی ایران، مهندس بهرام حریری؛ دبیر جامعه متخصصین نساجی، ابوسعید رشیدی از هیات علمی به نام دانشگاه آزاد، علی صدیقی، وحدید حریری نیز حضور داشتند.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

پس از استماع کلام ا… مجید و سرود ملی جمهوری اسلامی ایران، دکتر اشجاری، معاون پژوهش دانشگاه به قدمت و کیفیت آموزشی – پژوهشی این واحد پرداخت و آن را حتی قطب علمی نساجی دانشگاه آزاد اسلامی دانست و از حرکت های انجام شده برای تقویت کارآفرینی و نوآوری در حوزه دانش بنیان یاد کرد و اظهار امیدواری کرد: فعالیت های بین رشته ای و برنامه ریزی های انجام شده منجر به ارتقای کیفیت فارغ التحصیلان این دانشگاه شود.

دکتر حسینخانی دبیر علمی همایش نی در سخنان کوتاهی به تعداد و کیفیت مقالات ارائه شده۸ به همایش اشاره نمود و پذیرش ۱۹۳ مقاله در همایش را نشان از فضای کار بیشتر در این حوزه دانست.

دکتر علی پیروی رئیس دانشکده نساجی واحد یادگار امام با اشاره به قدمت ۲۲ ساله این واحد وجود آزمایشگاه ها و کارگاه های مجهز و دانشجویان در رشته های تکنولوژی نساجی، شیمی نساجی و علوم رنگ و ساختارهای نانولیفی و پوشاک در مقاطع کارشناس و کارشناسی ارشد از پذیرش دانشجویان دکتر در آینده خبر داد.

مهندس مسگرنژاد معاونت پدافند غیر عامل سازمان پدافند غیرعامل نیز با این توضیح که پدافند غیرعامل یعنی هرنوع دفاع بدون سلاح از فعالیت های انجام شده این سازمان در حوزه نساجی خبر داد و ابراز آمادگی نمود تا قرارگاه اقتصاد دفاعی این سازمان بتواند همکاری بیشتر یب در حوزه کمیته استراتژی صنعت نساجی داشته باشد.

قبادی مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و دبیر کارگروه ملی مد و لباس دیگر سخنران همایش بود که به آمار واردات و قاچاق و تولید پوشاک در کشور اشاره نمود و از فعالیت های کارگروه تحت مدیریت خود سخن گفت. قبادی با اشاره به لزوم صنعتی شدن تولید پوشاک در کشور از بهداشت عمومی در حوزه پوشاک سخن گفت و ثبت مالکیت معنوی برای برندها و طراحان را از جمه دستاوردهای این گروه دانست.

محمدمهدی رئیس زاده دبیرکل انجمن صنایع نساجی ایران دیگر سخنران بخش افتتاحیه همایش بود که در آغاز سخنان خود به تاریخچه تاسیس این انجمن اشاره نمود و حدود نیم قرن تلاش انجمن را ثمره عشق و علاقه صنعتگران و تولیدکنندگان این صنعت دانست.

رئیس زاده با اشاره به دو طرح مطالعاتی برای تدوین استراتژی صنعت نساجی و نیز استراتژی توسعه صادرات محصولات نساجی با همکاری اتاق بازرگانی و اداره کل صنایع نساجی و ذینفعان صنعت گفت: ما معتقدیم آنچه را که تحت عنوان پیش نویس غیرقابل استناد از سند راهبردی توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت منتشر شده است باید مورد بازنگری قرار گیرد و نقطه قوت این صنعت در اشتغالزایی و سرانه پائین سرمایه گذاری برای ایجاد اشتغال و نیز ارزآوری و مزیت نسبی و ارزش افزوده آن بیشتر مورد مطالعه قرار گیرد. دولت در شرایط کنونی که نیازمند اشتغالزایی هستیم نباید از صنایع کوچک و متوسط همچون صنایع نساجی و پوشاک غافل شود. طبق آمار منتشر شده توسط مرکز آمار ایران برای ایجاد یک شغل در صنعت نساجی ۳۵ میلیون تومان و برای یک شغل در صنعت پتروشیمی ۷۵۰ میلیون تومان سرمایه گذاری لازم است و این نشانگر اهمیت این صنعت در اشتغالزایی در کشور است. ضمن اینکه کشورهای صنعتی بزرگ دنیا سیر صنعتی شدن خود را در صنعت نساجی آغاز نموده اند.

دبیرکل انجمن صنایع نساجی ایران با دفاع از قانونمندی گفت: این قانون مالیات بر ارزش افزوده یکی از قوانین خوب مالیاتی است که همه بر اجرای آن اتفاق نظر دارند ولی متاسفانه اجرای ناقص این قانون یکی از معضلات فعلی صنعت است؛ چرا که تولیدکننده باید هزینه مالیات مصرف کننده را از جیب خود پرداخت کند.

محمدمهدی رئیس زاده در بخش دیگری از سخنان خود به عزم جدی انجمن صنایع نساجی برای برقراری ارتباط با دانشگاه ها و مراکز علمی و نیز اتحادیه ها و تشکل های تخصصی اشاره نمود و گفت: خوشبختانه در ماه های اخیر ارتباطات خوبی را داشته ایم و امیداریم در آینده نیز شاهد همکاری بیشتر باشیم.

وی با اشاره به تشکیل کمیته آب و انرژی و کمیته برندینگ در انجمن صنایع نساجی از اساتید و دانشجویان و پژوهشگران خواست تا با توجه به کمبود آب و بحران آب و انرژی در سالهای آتی این کمیته را برای انجام پژوهش و تحقیق در این زمینه یاری کنند و در پایان با اشاره به نشست اخیر هیات مدیره انجمن در دانشگاه صنعتی امیرکبیر، کسب تجربه را برای فارغ التحصیلان این رشته بسیار مهم دانست و در جمله پایانی خود خطاب به دولتمردان گفت: خروج از رکود تنها با توجه به صنایع کوچک و به ویژه صنایع نساجی و پوشاک میسر است.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×