جذاب‌ترین‌ها

گزارش تشکیل جلسات هم اندیشی طراحان فرش ماشینی کشور

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

تهیه و تنظیم: سید محمد سبطینی

به دنبال  اقدامات قبلی در مورد تشکیل صنف یا اتحادیه یا خانه طراحان فرش ماشینی کشور و این اواخر نام کانون طراحان اورجینال کار فرش ماشینی کشور، همچنین ثبت صنعتی اثرات طراحی شده طراحان و در نهایت اطلاع رسانی از طریق شبکه های اجتماعی و صحبتهای حضوری و چاپ مقالات در مجله وزین کهن، کم کم آنچه از سوی برخی طراحان و تولید کنندگان ناشدنی و امری محال پنداشته می شد، امروز با همت دوستان بیشتری هم از صنف طراحان عزیز و هم تولید کنندگان محترم  این کار با جدیت تمام دنبال می شود.
در سال ۸۷ تشکیل یا تاسیس صنف طراحان فرش ماشینی مطرح شد و در نهایت پس از سه جلسه همه چیز به فراموشی سپرده شد و حامیان زیادی نیافت. از مهر ماه سال قبل که بحث کانون طراحان اورجینال کار فرش ماشینی کشور دوباره مطرح شد فقط ۹ عضو داشت و با جدیت کار خود را آغاز کرد. ثبت صنعتی آثار طراحی شده شروع و انجام شد. بسیاری این کار را بیهوده و اصطلاح قانون کجا بود را مطرح می کردند. اما امروز خوشحال نیستیم که بگوییم تا بحال ۴ شرکت و یک دفتر طراحی به خاطر عدم توجه به حقوق مادی و معنوی صاحبان اثر وکپی نمودن ایده و طرح های برخی دیگر امرار معاش می کردند و اکنون با پلمپ شدن محصول بافته شده و توقیف آنها و ورود مامور قانون به حریم شرکت تولیدیشان مواجه شده و در حال بالا پایین شدن از  پله های دادگاه و روند قانونی رسیدگی به پرونده تخلف خود هستند.
اما راضی از آنیم که قانون حمایت از آثار معنوی باعث شده تا راه فرهنگ سازی کوتاه تر شده و به امید خدا و یاری دوستان در نهایت به هنر طراحی و صنعت نساجی کشور کمک شایانی شده باشد.
در ۲۳ مهر ماه و پس از پایان یافتن نمایشگاه فرش ماشینی به همت دوست عزیزمان، تولید کننده محترم جناب آقای مهندس آریانپور و حمایتهای بی دریغشان و جناب دکتر دیاری، ریاست محترم مرکز تحقیقات فرش ماشینی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کاشان و همت چند تن دیگر از دوستان طراح، و چند نشست اولیه و کارشناسی نمودن این مقوله مهم،  دعوت نامه ای از سوی این مرکز علمی برای فقط۳۰ طراح که در شهرستان کاشان و آران و بیدگل مشغول به کار بودند ارسال گردید و در یک جلسه ۴ ساعته در مرکز تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی واحد کاشان و به میزبانی این مرکز با عنوان (اولین جلسه هم اندیشی طراحان فرش ماشینی) بر پا شود و در نهایت پس از گپ و گفتهای فراوان و شنیدن سخنان و درد دلهای هر یک از این عزیزان، صورتجلسه ای مبنی بر اتحاد و همدلی طراحان و حراست و پاسداری از آثار هر یک توسط دیگری به امضا رسید و مابقی بحث ها به جلسه آبانماه موکول گردید تا طراحان کاشانی میزبان شایسته ای برای سایر طراحان سراسر کشور در آن جلسه باشند.  در ۱۱ آبانماه و این بار با دعوت از طراحان قبل که در جلسه حضور داشتند و تعدادی دیگر از طراحان خانم و آقا که توانستیم از سراسر کشور شناسایی نموده و اطلاعات تماس آنها را بدست آوریم، دعوت نامه آنان بوسیله پست الکترونیک و پیامک برایشان ارسال شد تا جلسه دوم هم اندیشی برگزار گردد.
به کوشش دوستان و یاری خدا دومین جلسه تشکیل و با وجود اینکه برخی از دوستانمان آن را شاید جدی نگرفته بودند و یا به هر دلیل ممکن در جلسه غایب بودند اما با ۱۰۰% آرا افراد حاضر در جلسه، آیین نامه انضباطی تنظیم و به تصویب و تایید همه دوستان رسید که برای شروع کار دست جمعی لازم به نظر میرسید.
در نهایت این جلسه هم مانند جلسه اول پس از حدود ۴ ساعت به پایان رسید و برای هر گونه اقدام قانونی و اطلاع رسانی های صحیح و رهبری و نظام کارها از بین افراد حاضر ۷ نفر به عنوان هیئت نمایندگان با رای گیری در جلسه انتخاب شدند تا در جلسات با مراجع قانونی و اقدامات کافی و وافی، تا تشکیل یک صنف یا خانه طراحان و شرکت در جلسات با نمایندگان تولید کنندگان شریف به نمایندگی از طرف دیگر دوستان شرکت کنند. تا پس از انجام مقدمات کار و تشکیل صنف رای گیری مجدد به عمل آمده تا دوباره اعضا انتخاب گردند.
اعضا تعیین شده از بین حاضرین عبارتند از:
استاد سید علی سبطینی – استاد امیر کریم پور – آقایان حسین گندمی – سید محمد سبطینی – حمید زارعی – محمد اردهالی و سرکار خانم الیاسی

تقاضای اینجانب به عنوان نماینده این تشکل از همه دوستان عزیز طراح و تولید کننده از این حرکت فرهنگی در دو بخش خلاصه می شود . اول حمایت همه جانبه از این حرکت تا رسیدن به اهداف والا و اثر بخش آن  و دوم اینکه در صورتیکه دوست طراحی را می شناسند که حق وی نیز شرکت در این جلسات و پیوستن به این حرکت فرهنگی – هنری است ایشان را از طریق ایمیل زیر به ما معرفی کنند.
Bina.tarh@gmail.com

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×