اخبار فرش ماشینی

کاهش ۸ درصدی تجارت جهانی پنبه در سال زراعی ۱۵/۲۰۱۴

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

 

cotton golf apparel becoming more popular3
انتظار می رود که حجم تجارت جهانی پنبه در سال زراعی ۱۵/۲۰۱۴ با کاهش ۸ درصدی مواجه شده و به رقم ۸.۱ میلیون تن برسد.

به گزارش دفتر مطالعات آماری و راهبردی انجمن صنایع نساجی ایران و به نقل از نشریه ATA انتظار می رود که حجم تجارت جهانی پنبه در سال زراعی ۱۵/۲۰۱۴ با کاهش ۸ درصدی مواجه شده و به رقم ۸.۱ میلیون تن برسد که دلیل اصلی آن کاهش مرسولات پنبه در این سال از چین بوده به طوریکه برآورد می شود حجم آن از ۵.۳ میلیون تن در سال زراعی ۱۲/۲۰۱۱ به ۲.۱ میلیون تن در سال زراعی ۱۵/۲۰۱۴ برسد. علیرغم اینکه افزایش حجم تجارت پنبه به تعداد زیادی از کشورها سود می رساند تأثیری بر بهبود تقاضای پنبه ندارد.

در سال زراعی ۱۲/۲۰۱۱ وقتی واردات ۲۶ درصد افزایش یافته و به ۹.۸ میلیون تن رسید، مصرف جهانی با کاهش ۷ درصدی به ۲۲.۸ میلیون تن رسید که این کمترین مقدار مصرف از سال ۰۴/۲۰۰۳ بود. این در حالیست که پیش بینی می شود که مصرف جهانی پنبه در سال زراعی ۱۴/۲۰۱۳ با رشد ۳ درصدی به مقدار ۲۴.۲ میلیون تن برسد، به گفته کمیته بین المللی مشورتی پنبه این مقدار در سطحی پائین تر از سطحی که در هفت سال پیش به هنگام ثابت شدن قیمت بین المللی پنبه، مشاهده شد، باقی می‌ماند.

در سال ۱۲/۲۰۱۱ چین برای خرید پنبه داخلی و واردات پنبه سیاست ذخیره سازی را در پیش گرفت به گونه ای که تبدیل به بزرگترین واردکننده پنبه در جهان شد. از سال زراعی ۱۲/۲۰۱۳ قیمت بالای پنبه در چین منجر به آسیب به صنعت ریسندگی این کشور شد اما به صنعت ریسندگی دیگر کشورها مانند هند ،پاکستان، بنگلادش، اندونزی و ویتنام کمک کرد. در سال زراعی ۱۳/۲۰۱۲ فصل بعد از اعمال سیاست جدید پنبه در چین ، مصرف هند ۱۲ درصد رشد پیدا کرده و به مقدار ۴.۸ میلیون تن رسید و انتظار می رود تا در سال زراعی ۱۵/۲۰۱۴ با رشد ۷ درصدی به رقم ۵.۴ میلیون تن برسد. به همین ترتیب مصرف پاکستان در سال زراعی ۱۳/۲۰۱۲ با رشد ۹ درصدی مواجه بوده و به مقدار ۲.۴ میلیون تن رسید. پیش بینی می شود در سال زراعی ۱۵/۲۰۱۴ این مقدار پس از رشد ۳ درصدی به ۲.۶ میلیون تن برسد.

در ضمن بنگلادش، اندونزی و ویتنام همچنین تجربه های مشابهی در رشد مصرف در سال زراعی ۱۳/۲۰۱۲ داشته و انتظار می‌رود در سال زراعی ۱۴/۲۰۱۳ این روند با سرعت رشد کندتری ادامه داشته باشد . بر خلاف مصرف چین که در سال زراعی ۱۳/۲۰۱۲ با افت ۴ درصدی مواجه بوده و به مقدار ۸.۳ میلیون تنی رسیده و انتظار می رود که در سال زراعی ۱۴/۲۰۱۳ دستخوش افت ۱ درصد شده و میزان مصرف به ۷.۸ میلیون تن برسد.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

پیش بینی می شود در سال زراعی ۱۵/۲۰۱۴ صادرات از یونان و منطقه CFA( Country Fire Authority) به ترتیب ۶ و ۳ درصد افزایش یابد. اما انتظار می رود که صادرات از دیگر کشورهای بزرگ تولید کننده پنبه در جهان در این سال کاهش یابد. پیش بینی می شود تا صادرات ایالات متحده در این سال با ۱ درصد کاهش به ۲.۶ میلیون تن برسد در حالیکه صادرات استرالیا در این سال با ۲۳ درصد کاهش به ۸۰۰۰۰۰تن خواهد رسید.

در مجموع هند ،دومین صادرکننده بزرگ پنبه جهان کاهش ۲۱ درصدی را در سال زراعی ۱۴/۲۰۱۳ در صادرات خود خواهد داشت تا بیشتر پنبه خود را در داخل مصرف کند. پیش بینی می شود تا ذخیره پایان سال زراعی ۱۴/۲۰۱۳ با ۱۲ درصد رشد به مقدار ۲۰ میلیون تن برسد و سپس با افزایش ۵ درصدی در سال زراعی ۱۵/۲۰۱۴ به رقم ۲۰.۱ میلیون تن خواهد رسید. به طورکلی پیش بینی می شود که ذخیره پایان سال ۱۵/۲۰۱۴ خارج از چین با توجه به اینکه این کشور واردات کمتری را نسبت به دو فصل گذشته داشته است، با رشد ۷ درصدی به رقم ۹.۱ میلیون تن برسد. به گفته کمیته مشورتی بین المللی پنبه برنامه های ذخیر پنبه تأثیرانی سنگینی بر روی قیمت این محصول خواهد گذاشت.

ترجمه: مهندس حمیده تشکری شاد
منبع: ATA Journal for Asia on Textile @ Apparel

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×