اخبار فرش ماشینی

بازدید اعضای هیئت مدیره انجمن صنایع نساجی ایران از کارخانه نساجی لاله مهرگان

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

 

اعضای هیئت مدیره انجمن صنایع نساجی ایران از کارخانه نساجی لاله مهرگان

 

در ادامه بازدید روز یکشنبه مورخ ۱۰ دی ماه ۹۱، اعضای هیئت مدیره انجمن صنایع نساجی ایران از کارخانه نساجی لاله مهرگان واقع در شهرک صنعتی شکوهیه قم دیدن کردند.

اعضای هیئت مدیره انجمن صنایع نساجی ایران از کارخانه نساجی لاله مهرگان واقع در کیلومتر ۱۵ جاده قدیم قم-تهران در شهرک صنعتی شکوهیه دیدن کردند.

مدیریت محترم آن واحد سیر تحولات کارخانه در سالهای مختلف را بدین گونه شرح دادند: سال۷۶ : شروع احداث ساختمان های بخش بافندگی و انبارها و… ، سال ۷۷ : شروع به کار تولید بافندگی با دستگاههای کره جنوبی ، سال۸۰ : ارتقاء تولید بافندگی با خرید دو دستگاه از کره جنوبی(طرح توسعه اول)، سال۸۱ : شروع احداث ساختمان های بخش ریسندگی (طرح توسعه دوم)، سال ۸۲ : شروع به کار واحد ریسندگی با دستگاه های ایتالیایی، سال۸۳ : ارتقاء واحد ریسندگی با خرید دو دستگاه از کره جنوبی(طرح توسعه سوم)، سال۸۵ : ارتقاء بخش چاپ و بافندگی با خرید دستگاه چاپ و کاتر اسپانیایی (طرح توسعه چهارم)، سال ۸۷ : ارتقاء بخش بافندگی با خرید یک دستگاه بافندگی، یک دستگاه چله پیچی و خارج کردن بخشی از دستگاه های قدیمی از خط تولید(طرح توسعه پنجم)، سال۸۸ : ارتقاءبخش بافندگی با خرید یک دستگاه چله پیچی و خارج کردن کلیه دستگاه های قدیمی از خط تولید(طرح توسعه ششم)، سال۹۰ : اقدام به تولید پتوی پلی استر با دستگاه های موجود، سال ۹۱ : خرید دیگ بخار سوپر هیت برای بهبود کیفیت پلی استر(پروژه در حال انجام).

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

کارخانه دارای مساحتی برابر ۳۴۰۰۰ مترمربع با ۲۰۰۰۰ مترمربع زیربنا و ۲۵۰۰ مترمربع فضای سبز می باشد. میزان سرمایه گذاری در بخش بافندگی معادل ۱۲۰۰میلیون ریال و ۲میلیون دلار، بخش ریسندگی ۶ میلیارد ریال و۴.۳۶ میلیون یورو است. این کارخانه از سال ۸۱ به صورت سه شیفت مشغول به کار شد و در همین سال طرح طبقه بندی مشاغل در آن اجرا و همچنین گواهینامه ISO 9001 دریافت شده است.

این کارخانه در سال ۸۴ موفق به اخذ گواهینامه استاندارد تشویقی شد که این استاندارد از سال ۹۰ اجباری شده است. در حال حاضر ۱۷۵ نفر در این مجموعه مشغول به کار هستند که ۵ نفر از آنها داری مدرک لیسانس، ۹ نفر فوق دیپلم، ۱۳۵ نفر دیپلم و ۲۶ نفر زیر دیپلم که دارای متوسط سنی ۳۲ سال می باشند. سالنهای ریسندگی و بافندگی به شکل قرینه نسبت به سالن تأسیسات قرار گرفته اند. سالن ریسندگی شامل یک دستگاه تبدیل tow به tops، یک دستگاه مخلوط کن( rebreaking)،سه دستگاه پاساژ (passage)، ، یک دستگاه فینیشر(finisher)، هفت دستگاه رینگ (ring)، سه دستگاه بوبین پیچ (autoconer)و چهار دستگاه دولاتاب (twister) می باشد که در مجموع دارای ۷۴۰۰ دوک با سرعت عملی rpm9300 و دارای ظرفیت تولید اسمی ۱۰ و تولید عملی ۹.۴ تن نخ اکریلیک ۳۰ دولای متریک تهیه شده از الیاف ۳ دنیر (۳.۳ دسی تکس)، در روز می باشد.

نخها از مخلوط الیاف بخار خورده و نخورده به ترتیب به نسبت ۴۵/۵۵ تولید می شوند. بخش بافندگی مجموعاً دارای ۱۲ دستگاه می باشد که شامل ۹ دستگاه ماشین بافندگی راشل و ۲ دستگاه چله پیچی و ۱ دستگاه کاتر است که دارای تولید اسمی معادل ۳۰۰۰ تخته و تولید عملی ۲۷۰۰ تخته در روز و ۷۰۰۰۰۰ تخته پتوی راشل دو نفره در سال می باشد. پس از بافندگی سالن چاپ است که شامل میز چاپ، دستگاه تثبیت، شستشو و خشک کن می باشد(عملیات شابلون سازی و آماده سازی خمیر چاپ نیز جزء کارهای چاپ است).

پس از چاپ عملیات تکمیلی به وسیله ۱ دستگاه پولیش تک، ۱ دستگاه پولیش دوبل، ۴ دستگاه خارزنی و ۳ دستگاه برس دوبل، ۳ دستگاه پلی کاتینگ و۱ دستگاه سینگل برس انجام می شود و سپس پتو وارد مرحله برش و درجه بندی می شود که در این قسمت پتوها برش خورده و مطابق با استاندارد درجه بندی می شوند. سپس پتو به همراه برچسب مربوطه در قسمت نوار دوزی با نوار ساتن دور دوزی می شود.سپس پتوها پس از کنترل چشمی و وزنی و کنترل کیفیت نهایی به قسمت بسته بنی منتقل و در ساک های مربوطه با توجه به درجات مختلف، بسته بندی و در کارتن های مخصوصی عدل بندی می شوند. تولیدات این کارخانه به چهار دسته پتوی سوپر لاله با وزن ۴.۵ کیلوگرم، پتوی لاله با وزن ۴ کیلوگرم، پتوی ارکیده با وزن ۳.۵ کیلوگرم و پتوی پلی استر با وزن ۳ کیلوگرم تقسیم می شود.

این کارخانه مجهز به آزمایشگاه کنترل کیفیت نیز می باشد که دارای تجهیزاتی مانند دستگاه های اندازه گیری ثبات نور و ثبات شستشویی و خشکشویی و ثبات سایشی(سایش خشک و تر)جهت آزمایش پتو و همچنین دستگاه اندازه گیری عیوب نخ خازنی Uster و دستگاه استحکام سنج نخ می باشد.

به اعتقاد هیئت مدیره، مجموعه کارخانجات مهرگان از مدیریت علمی و نیروی کار ماهر و تحصیل کرده ای برخوردار بوده و خطوط تولیدی آن در بهترین شرایط از نظر کیفیت، کمیت و نظم و انضباط کاری می باشد. اعضای هیئت مدیره انجمن برای مدیران و پرسنل زحمتکش این مجموعه آرزوی موفقیت های روزافزون می نماید.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×