اخبار فرش ماشینی

پیش بینی اقتصاد جهان در سال ۲۰۵۰

 

چندی پیش دپارتمان مطالعات و تحقیقات بانک HSBC گزارش مفصلی در مورد شرایط اقتصادی جهان در سال ۲۰۵۰ میلادی را منتشر کرد که در آن از ابعاد مختلف شرایط اقتصادی کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه را تشریح کرده است. طبق این گزارش تا سال ۲۰۵۰ میلادی بسیاری از اقتصادهای قدرتمند حال حاضر جهان، رقبای جدیدی را در کنار خود خواهند دید که تا سال ۲۰۵۰ قدرت اقتصادیشان تا ۵ برابر رشد خواهد کرد. از نکات جالب این گزارش قرار داشتن ایران در رده بیست و پنجم اقتصاد جهان در سال ۲۰۵۰ است. همچنین در ایران گزارش نیروی کار موجود در هر کشوری مورد بررسی قرار گرفته است. بنابر اطلاعات درج شده در این گزارش  در سال ۲۰۵۰ میلادی نیروی فعال کار در عربستان ۷۳ درصد رشد و در ژاپن ۳۷ درصد کاهش خواهد داشت و این امر به طور مستقیم در جایگاه این دو کشور از نظر اقتصادی تاثیر گذار خواهد بود که در جداول مربوطه به وضوح مشخص است. در جدول زیر ۳۰ اقتصاد بزرگ دنیا در سال ۲۰۵۰ میلادی لیست شده است در این لیست چین در رده اول قرار دارد و امریکا با اختلافی اندک در رده دوم است. هندوستان سومین اقتصاد بزرگ دنیا خواهد بود اما همانطور که مشاهده می کنید حجم اقتصاد هندوستان با آمریکا و چین اختلاف فاحشی در حد ۱۴ هزار میلیارد دلار دارد!  ایران در این لیست در رده بیست و پنجم و کشورهای ترکیه، مصر، عربستان، روسیه، مالزی و تایلند بالاتر از ایران قرار دارند. در این گزارش جمعیت کشورها در سال ۲۰۵۰ میلادی نیز پیش بینی شده و برای کشور ایران جمعیت ۹۷ میلیون نفر پیش بینی شده است. نکته جالب این که در این لیست کشورهایی که بیشترین شانس صعود به پله های بالاتر اقتصادی جهان را دارند به ترتیب مالزی، مصر، کلمبیا و ونزوئلا خواهند بود. در این لیست پر جمعیت ترین کشورها عبارتند از هندوستان با ۱۶۱۴ میلیون نفر، چین با ۱۴۱۷ میلیون نفر، آمریکا ۴۰۴ میلیون نفر، اندونزی با ۲۸۸ میلیون و برزیل با ۲۱۹ میلیون نفر.
در این لیست ۱۱ کشور آسیایی، ۱۰ کشور اروپایی و ۲ کشور آفریقایی قرار دارند.

در نمودار مربوطه به نیروی کار و تغییرات نیروی کار فعال تا سال ۲۰۵۰ در ۴۰ اقتصاد برتر دنیا می توان به نکات بسیار پر اهمیتی توجه کرد. همان طور که می دانید میزان نیروی کار فعال هر کشور به طور مستقیم با میزان تولید و پیشرفت اقتصادی آن کشور ارتباط دارد. در گزارش HSBC از اقتصاد جهان در سال ۲۰۵۰ میلادی بیشترین درصد تغییر و افزایش نیروی کار به ترتیب به کشورهای عربستان صعودی، مصر، اسرائیل، ونزوئلا، مالزی، هند، کلمبیا، آرژانتین، ترکیه، ایرلند، استرالیا، اندونزی، آمریکا و ایران اختصاص دارد. کشورهایی که در سال ۲۰۵۰ بیش از سایر کشورها با کاهش نیروی کار مواجه خواهند شد به ترتیب عبارتند از کشورهای ژاپن، لهستان، کره جنوبی، روسیه، آلمان، ایتالیا، یونان، سنگاپور، اتریش، اسپانیا و چین.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

آنچه مسلم است این تغییر و تحولات در میزان نیروی کار کشورها موجب تغییرات جمعیتی، اجتماعی و آمیخته شدن هر چه بیشتر بافت جمعیتی جهان خواهد شد. به طوری که طبق این گزارش درصد مهاجرت نیروی کار به کشورهایی که با رکود نیروی کار مواجه می شوند به سرعت رشد خواهد کرد و دولت ها باید در راستای کنترل و مدیریت بافت جمعیتی کشورهای خود برنامه ویژه ای داشته باشند. پیش بینی می شود کشور هندوستان از پیشروترین کشورها در صادرات نیروی کار در سال های آتی باشد. در حال حاضر در کشورهایی مانند هند، پاکستان و بنگلادش شرکت های خصوصی و دولتی زیادی هستند که به طور حرفه ای به بازاریابی و صادرات نیروی کار متخصص و غیر متخصص می پردازند. همچنین بر طبق این گزارش سطح درآمدها و رفاه مردم در بسیاری از کشورها با رشد قابل توجهی همراه خواهد بود که در آن بیشترین سهم متعلق به کشور چین می باشد.

بعد از چین کشورهای هندوستان، روسیه، مالزی، مصر، تایلند و اندونزی بیشترین میزان رشد درآمدهای سرانه را در اختیار دارند. در این لیست ترکیه در رتبه هشتم و ایران رتبه دوازدهم  را در اختیار دارند

از مهمترین این رویدادها که نقش تعیین کنندهای در تحولات آینده جهانی و توسعه اقتصادهای در حال توسعه در آستانه صنعتی شدن ایفا خواهد کرد، میتوان به فرآیند جهانی شدن اقتصاد، نیاز رو به تزاید انرژی ، ظهور ابرقدرتهای اقتصادی نوین چین، هند، روسیه و برزیل و حاکمیت اقتصاد دانش پایه مبتنی بر خدمات اشاره کرد که مجموعه این تحولات ساختار و وضعیت جدیدی را در نظام اقتصاد جهانی حکمرفا میکند.

یکی از مهمترین جلوه های تحولات شگرف اقتصادی جهان در افق ۲۰۵۰، ظهور ابرقدرتهای اقتصادی موسوم به BRICs (برزیل، روسیه، هند و چین) در جمع ۱۰ اقتصاد برتر جهان است. بر پایه مطالعات انجام شده تا سال ۲۰۵۰ اقتصادهای BRICs در مجموع، قدرتمندتر از کشورهایG6 و جایگزین ۴ کشور فرانسه، آلمان، انگلستان و ایتالیا در G6 خواهند شد.

منبع : شماره ۲۱ مجله کهن

تلفن اشتراک : ۷۷۲۴۵۷۸۰-۰۲۱

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×