اخبار فرش ماشینی

پنبه کاران خراسانی خربزه و هندوانه می کارند؟!!

در صورت ادامه مصرف پنبه خارجی توسط کارخانه های نساجی حجم زیادی از پنبه تولید داخلی به دلیل عدم خرید واحدهای نساجی در حال زرد شدن است

‏مشهد‎- ‎خبرنگاردنیای اقتصاد : دبیر انجمن صنفی صنایع پنبه پاک کنی خراسان نسبت به‎ ‎تغییر کیفیت پنبه های دپو شده در انبار کارخانه های پنبه پاک کنی استان‎ ‎های خراسان هشدار داد‎ .
‎محمدنقی علافچی گفت: ۷۰ هزار تن پنبه ، سال‏‎ ‎گذشته در کشور تولید شد که ۳۵ هزار تن آن در حال حاضر در انبار کارخانه‏‎ ‎های پنبه پاک کنی موجود و در حال از دست دادن کیفیت و زرد شدن است‎ .
‎وی‎ ‎افزود: در حال حاضر ۲۵ هزار تن پنبه نیز در کارخانه های پنبه پاک کنی‏‎ ‎استان های خراسان رضوی، شمالی و جنوبی وجود دارد که به دلیل خرید نکردن‎ ‎کارخانه های نساجی در انبارها کیفیت خود را از دست می دهد‎.
‎وی گفت‎: ‎عدم خرید این پنبه ها باعث شده تا کارخانه های پنبه پاک کنی نتوانند منابع‏‎ ‎مالی مورد نیاز برای پاسخ گویی به کشاورزان پنبه کار را فراهم کنند و آنان‎ ‎نیز از کشت پنبه روگردان شوند‎.

‎وی علت خرید نکردن پنبه محلوج توسط‎ ‎کارخانه های نساجی را واردات پنبه و انتظار آنان برای کاهش بیشتر قیمت آن‎ ‎دانست و افزود: حدود۵۰درصد پنبه تولید داخل در انبار کارخانه های پنبه‎ ‎پاک کنی وجود دارد اما صنایع نساجی ایران به دلیل رکود در بازار نخ ،‎ ‎نداشتن نقدینگی و انتظار برای کاهش بیشتر قیمت ها به دلیل نیاز شدید صنایع‎ ‎پنبه پاک کنی به وجه نقد به منظور جوابگویی به پنبه کاران تمایلی به خرید‏‎ ‎پنبه محلوج حتی به قیمت خرداد ماه سال ۱۳۸۳ را هم ندارند. دبیر انجمن صنفی‏‎ ‎صنایع پنبه پاک کنی خراسان به تعرفه واردات پنبه اشاره کرد و گفت: با توجه‎ ‎به این که پنبه محلوج در ۶ ماه تولید و در ۱۲ ماه عرضه می شود اعمال تعرفه‏‎ ‎آن به هیچ وجه به صورت فصلی قابل انجام نیست و باید تا پایان موجودی محلوج‎ ‎کارخانجات پنبه ، تعرفه آن به میزان ۳۰ درصد اعمال شود . علافچی در عین‏‎ ‎حال تصریح کرد: اعلام میزان تعرفه واردات پنبه به میزان ۳۰ درصد در کشت‏‎ ‎پنبه سال جاری تاثیر مطلوبی خواهد داشت و از سوی دیگر پنبه های محلوج در‏‎ ‎کارخانه ها نیز به فروش خواهد رسید. وی با بیان این که پنبه داخلی بر اساس‎ ‎استانداردهای جهانی و با کیفیتی بهتر از پنبه خارجی بسته بندی می شود‎ ‎افزود: اما صنایع نساجی تمایلی به خرید پنبه محلوج داخل ندارند. وی گفت‎: ‎در صورت حمایت دولت و صنایع نساجی و افزایش تعرفه واردات پنبه به میزان‎ ‎حداقل ۳۰درصد کشت پنبه تداوم خواهد داشت ، در غیر این صورت سطح کشت این‏‎ ‎محصول تنها در استان خراسان رضوی ۳۰ درصد کاهش خواهد یافت و کشاورزان پنبه‏‎ ‎کار به کشت محصولات غیر ضرور مانند خربزه و هندوانه رو خواهند آورد‎.

‎وی‎ ‎با اشاره به این که کشت پنبه در مقایسه با سایر محصولات کشاورزی اشتغال‎ ‎بیشتری ایجاد می کند، افزود: هیچ گیاهی مانند پنبه در تناوب زراعی گندم و‎ ‎جو عملکرد مطلوبی ندارد‎.
‎دبیر انجمن صنفی صنایع پنبه پاک کنی‎ ‎خراسان به تسهیلات اختصاص یافته اشاره کرد و گفت: با وجود این که تسهیلات‎ ‎یک ساله با کارمزد ۱۲ درصد به کارخانه های پنبه پاک کنی پرداخت می شود اما‏‎ ‎تامین وثیقه ملکی برای آن ها ممکن نیست و عملاتاکنون نتوانسته اند تسهیلات‎ ‎دریافت کنند‎.
‎علافچی در ادامه یارانه اختصاص یافته به پنبه کاران‎ ‎را یادآور شد و افزود: به ازای هر کیلو وش تحویلی کشاورزان به کارخانه های‏‎ ‎پنبه پاک کنی ۳۷۵ ریال یارانه اختصاص یافته است که تا پایان ماه جاری‏‎ ‎پرداخت می شود. وی تصریح کرد: با وجود این که کارشناسان کارگروه پنبه‎ ‎یارانه اختصاصی به هر کیلو وش را ۸۱۰ ریال اعلام کرده بودند اما تعیین۳۷۵‏‎ ‎ریال یارانه زیان پنبه کاران و کارخانه های پنبه پاک کنی را تامین نمی‎ ‎کند. وی تاکید کرد: ادامه کشت پنبه توسط کشاورزان به حمایت های بیشتر دولت‎ ‎و اختصاص یارانه بیشتری نیاز دارد‎.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×