اخبار نساجی

پرونده دلالان نیروی انسانی بخش نیرو بسته شد/ ساماندهی۱۲هزار نیروی قراردادی

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

معاون وزیر نیرو در امور تحقیقات و منابع انسانی با اعلام اینکه تاکنون ۱۲ هزار نیروی قراردادی در مجموعه وزارت نیرو تبدیل وضعیت شده و مشمول طرح ساماندهی مصوب دولت شده‌اند، گفت: حذف کامل دلالان نیروی انسانی و پیمانکاران تامین نیرو نهایی شد.

علیرضا قاسمی پورافشار در گفتگوی مشروح با مهر درباره آخرین اقدامات انجام شده در وزارت نیرو برای ساماندهی نیروهای قراردادی و تبدیل وضعیت شاغلان این بخش و همچنین اجرای مصوبه دولت در حذف پیمانکاران نیروی انسانی، گفت: تعداد زیادی از نیروهایی را که قبل از سال ۸۷ وارد وزارتخانه و زیرمجموعه های مختلف شده ، ساماندهی کردیم.

معاون وزیر نیرو در امور تحقیقات و منابع انسانی اظهار داشت: همچنین تعدادی را که بعد از سال ۸۷ برای رفع نیازهای وزارتخانه و دستگاه های مرتبط با آن وارد سیستم نیرو شده بودند، براساس ضوابط بودجه سال ۹۰ مشکلات و موانعی دارند که به دنبال رفع آنها و تدوین راهکارها هستیم.

ساماندهی شاغلان نیرو در دو بخش ورودی قبل از ۸۷ و بعد از آن

قاسمی پورافشار تصریح کرد: از طریق سیاستگذاریهای دولت در دستگاه‌های مختلف به دنبال ساماندهی این نیروها هستیم اما این موضوع به معنای حذف نیروها نخواهد بود.

وی خاطر نشان کرد:  تاکنون نیروهایی که قبل از سال ۸۷ وارد مجموعه وزارت نیرو شده بودند را به صورت مستقیم قرارداد همکاری منعقد کردیم و بعد از سال ۸۷ را نیز در حال پیگیری هستیم و به دنبال راهکار مناسب اجرایی هستیم.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

این مقام مسئول در وزارت نیرو در این زمینه که آیا وزارت نیرو برای انجام کارهای مختلف و تامین نیروی مورد نیاز بدنه وزارتخانه و دستگاه های زیرمجموعه قرارداد جدیدی نیز با پیمانکاران نیروی انسانی منعقد کرده است؟ تاکید کرد: در وزارت نیرو به هیچ عنوان دیگر قراردادی با پیمانکار تامین نیروی انسانی منعقد نخواهیم کرد.

دیگر قرارداد جدید با پیمانکاران نیروی انسانی نمی‌بندیم

به گفته قاسمی پورافشار، همچنین به دنبال این موضوع هستیم که یا قرارداد همکاری مستقیم با نیروهای قراردادی بدنه وزارتخانه منعقد کنیم و یا اینکه موضوع را از طریق تشکیل تعاونی دنبال کنیم که در آن نیروهای قراردادی سهامدار خواهند بود.

معاون وزیر نیرو در امور تحقیقات و منابع انسانی در این زمینه که آیا وزارت نیرو برای تغییر وضعیت نیروهای قراردادی خود و ساماندهی شاغلان این بخش مانند آنچه که در برخی وزارتخانه ها مانند نفت و آموزش و پرورش دنبال می شود به دنبال برگزاری آزمون استخدامی و گزینش است؟ افزود: از قبل هم جذب نیرو در مجموعه ها و دستگاه های مختلف به همین صورت بوده است.

احتمال برگزاری آزمون برای تبدیل وضعیتی‌ها

وی خاطر نشان کرد: ما در وزارت نیرو در بخش مربوط به نیروهای تخصصی و مشاغل حرفه ای با توجه به اینکه متقاضیان زیادی وجود دارند از طریق آزمون های داخلی و یا از طریق آزمون هایی که دارای مجوزهای خارج از وزارتخانه بوده است، گزینش افراد را صورت می دهیم و از طریق مصاحبه علمی کارها را دنبال می کنیم.

قاسمی پورافشار سپس در این رابطه که آیا برای تبدیل وضعیت نیروهای قراردادی وزارت نیرو برنامه آزمون دنبال خواهد شد و یا اینکه صرفا قراردادها مستقیم و ساماندهی از طریق حذف پیمانکاران صورت می پذیرد؟ گفت: یک احتمال وجود دارد که ما بخواهیم برای این منظور آزمون برگزار کنیم.

این مقام مسئول در وزارت نیرو ادامه داد: البته اگر بتوانیم راهکارهای دیگری برای این منظور پیدا کنیم شاید بتوانیم قراردادها را مستقیم منعقد کنیم اما اگر نتوانیم راهکاری برای حل این موضوع پیدا کنیم همه نیروها را در قالب تعاونی هایی که متشکل از خود نیروها خواهد بود ساماندهی خواهیم کرد که از این طریق سود حاصل از فعالیت های تعاونی نیز به خودشان برخواهد گشت.

ایجاد ۳۰۰ تعاونی اشتغال‌زایی نیرو

معاون وزیر نیرو در امور تحقیقات و منابع انسانی تاکید کرد:  از این طریق بحث برون سپاری وظایف وزارتخانه که ما به دنبال اجرای آن در سالهای آینده هستیم هم دنبال خواهد شد و عملا در قالب همین تعاونی ها اتفاق خواهد افتاد.

قاسمی پورافشار در این زمینه که آیا تاکنون در این رابطه تعاونی های اشتغال زایی هم در مجموعه های وزارت نیرو در قالب ساماندهی نیروهای شرکتی و قراردادی تشکیل شده است؟ خاطر نشان کرد: در حال حاضر تشکیل ۳۰۰ تعاونی تا مرز ۸۰ درصد پیش رفته است و از این طریق ساماندهی نیروهای مشمول مصوبه دولت را اجرا خواهیم کرد.

وی با اشاره به اینکه این تعداد تعاونی اشتغال زایی در سراسر کشور ایجاد شده است، گفت: در این کار نیروهای قراردادی را در تعاونی ها متشکل خواهیم کرد.

این مقام مسئول در وزارت نیرو با تاکید بر این موضوع که وزارت نیرو دارای نیروهای متفاوت و با تخصص‌های مختلفی برخوردار است، بیان داشت: علاوه بر موارد فوق، وزارت نیرو باید مسائل کاری خود با نیروهای حجمی و آن بخش از نیروهایی که از این پس می تواند جذب کند را نیز تنظیم کند.

تامین نیروی جدید مورد نیاز

معاون وزیر نیرو در امور تحقیقات و منابع انسانی تصریح کرد: البته نیروهای فعال در بخش حجمی می توانند در چارچوب قانون و آن پیش بینی های صورت گرفته به فعالیتهای خود ادامه دهند.

قاسمی پورافشار با بیان این مطلب که وزارت نیرو به دنبال جذب نیروهای جدیدی نیز برای رفع نیازهای خود است، اظهار داشت: در سالهای آینده و حتی در سالجاری به نیروهای جدیدی نیاز داریم که باید تامین شود.

وی تاکید کرد: به صورت کلی تاکنون برای ساماندهی نیروهای قراردادی و شرکتی بدنه وزارت نیرو دولت حمایتهایی را انجام داده است و مجموعه قوانینی از جمله تشکیل تعاونی در این بخش مصوب شده است.

رفع محدودیت‌های تعاونی‌ها

این مقام مسئول در وزارت نیرو، ادامه داد: البته فعالیت نیروها در قالب تعاونی ها ممکن است محدودیت ها و موانعی را نیز به همراه داشته باشد که ما به دنبال رفع این محدودیت ها هستیم.

به گفته قاسمی پورافشار، در آینده عملا ما در وزارت نیرو برنامه های مربوط به برون سپاری در وظایف را به تعاونی ها واگذار خواهیم کرد.

وی در این ارتباط که علاوه بر مصوبه دولت در سالهای اخیر در زمینه ساماندهی نیروهای تخصصی و قراردادی دستگاه های دولتی، رئیس جمهور نیز تاکید زیادی بر لزوم حذف پیمانکاران تامین نیروی انسانی داشته است، افزود: تمام پیمانکاران نیروی انسانی که قبلا با وزارت نیرو قراردادهایی را داشته اند، حذف شده اند.

معاون وزیر نیرو در امور تحقیقات و منابع انسانی در این زمینه که آیا از مجموعه عملکردهای وزارت نیرو در بخش ساماندهی نیروهای شرکتی و قراردادی و در راستای اجرای مصوبه دولت، آماری نیز استخراج شده است؟ گفت: به دلیل جابه جایی های زیاد نیروها و استفاده از تخصصها در بخشهای مختلف حوزه نیرو، امکان ارائه یک آمار مشخص وجود ندارد.

ساماندهی ۱۲هزار نیروی شاغل

قاسمی پورافشار تاکید کرد: البته حدود ۱۲هزار نفر از نیروهای شاغل در بدنه وزارت نیرو و مشمولان مصوبه دولت، بر اساس مصوبه در وزارت نیرو تبدیل وضعیت شده اند و تعدادی نیز که بعد از سال ۸۷ جذب شده بودند دارای موانع قانونی هستند که در حال پیگیری برای رفع این مشکلات هستیم.

وی در پاسخ به این سئوال که آیا در طرح ساماندهی نیروهای قراردادی وزارت نیرو، امکان تعدیل نیرو نیز وجود خواهد داشت؟ تاکید کرد: اساسا این موضوع دنبال نمی شود، چون نیروهایی که توسط وزارت نیرو جذب شده اند مورد نیاز هستند و باید از خدمات آنها استفاده شود.

این مقام مسئول در وزارت نیرو خاطر نشان کرد: هیچگونه تعدیلی در بدنه وزارت نیرو در قالب اجرای مصوبه دولت انجام نخواهد شد و ما هیچ شخصی را از سیستم نیرو جدا نخواهیم کرد.

هیچ نیرویی را اخراج نمی‌کنیم

معاون وزیر نیرو با بیان این مطلب که ما در وزارتخانه به دنبال این هستیم که با ارائه آموزش سطح توانمندی های کارکنان خود را افزایش دهیم، تصریح کرد: وقتی بتوانیم سطح توانمندی افراد را بالا ببریم عملا به نفع خود آنها نیز خواهد بود چون سطح حقوق و مزایای دریافتی آنها بالاتر خواهد رفت.

قاسمی پورافشار اظهار داشت: از سویی نیز به آینده نیروهای شاغل در وزارت نیرو نیز فکر خواهد شد. البته این تعاونی هایی که در حال حاضر به دنبال ایجاد آنها هستیم به نحوی عمل خواهند کرد که هیچ شخصی از تعاونی اخراج نخواهد شد.

وی تاکید کرد: همچنین با مجوزهایی که به وزارت نیرو داده می شود در هر سال به میزان تعاونی های اشتغال زایی افزوده خواهد شد و سهام این تعاونی ها افزایش خواهد یافت. از سویی توانمندی های تعاونی های تشکیل شده نیز تقویت می شود و بالا خواهد رفت.

مجوز افزایش تعاونی‌ها

این مقام مسئول در وزارت نیرو انجام نظارت بر کارکرد تعاونی های اشتغال زایی را از اقداماتی دانست که توسط وزارت نیرو پس از تشکیل انجام خواهد شد و افزود: با هماهنگی های صورت گرفته با وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برخی مباحث آموزشی نیز برای این تعاونی ها دنبال خواهد شد.

به گفته قاسمی پورافشار، انجام حمایت های لازم از تعاونی هایی که از این پس برای شاغلان و نیروهای قراردادی تشکیل خواهدن شد از جمله اموری است که وزارت نیرو در نظر دارد آن را مورد توجه قرار دهد.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×