اخبار فرش ماشینی

ویتنام رکورد زد: رشد ۱۸ درصدی صادرات منسوجات و پوشاک ویتنام

 

ویتنام رکورد زد: رشد 18 درصدی صادرات منسوجات و پوشاک ویتنام

در ۹ ماه اول سال جاری، صادرات منسوجات و پوشاک ویتنام با رشد ۱۸ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل به ۱۳.۱۵۴ میلیارد دلار رسید.

اتحادیه اروپا، ژاپن و کره جنوبی بزرگترین واردکنندگان منسوجات و پوشاک این کشور بودند و درآمد صادرات به این کشورها به ترتیب برابر با ۴۹، ۱۵، ۱۲ و ۹ درصد از کل درآمد صادراتی این صنعت بود.

با این وجود، تولیدکنندگان ویتنامی می‌باید با همتایان خود از سایر کشورها در زمینه خرید مواد اولیه رقابت کنند و این در حالی است که تأمین‌کنندگان مواد اولیه از کمبود آن بهره برده و قیمت‌ها را ۱۰ تا ۱۵ درصد افزایش داده‌اند. این مشکل بر روی سفارشات خرید تأثیر گذاشته است.

در یکی از نشست‌های معمول وزارت صنعت و تجارت ویتنام، Hoang Ve Dung، معاون مدیر کل گروه ملی نساجی و پوشاک ویتنام (Vinatex) ضمن اعلام فعالیت‌های ماه سپتامبر و همچنین ۹ ماه اول سال جاری، اظهار داشت که صنایع نساجی و پوشاک بر روی تولید مواد اولیه سرمایه‌گذاری خواهد کرد.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

وی تشریح کرد که صنایع نساجی و پوشاک ویتنام بطور قابل توجهی وابسته به مواد اولیه وارداتی است و این بخش فقط قادر است ۲ درصد از نیازش به پنبه، یک هشتم نیازش به پارچه و سالیانه حدود ۱۴۰ هزار تن الیاف با کیفیت پایین یا معمولی را از طریق منابع داخلی تأمین نماید. با این وجود و با تلاش های بسیار زیاد صورت گرفته، صنایع نساجی و پوشاک این کشور در سال ۲۰۱۳ قادر بود که فقط ۴۸ درصد از کل نیازش به مواد اولیه را از داخل کشور تأمین کند. بر اساس گزارش ویتنام نت، این نرخ در مورد Vinatex برابر با ۵۴ درصد بود.

علاوه بر این، تفاهم‌نامه Trans-Pacific Partnership (TPP) در اواخر سال ۲۰۱۴ امضا خواهد شد. بر این اساس، چنانچه کشورهای امضا کننده این تفاهم‌نامه خواهان دریافت تخفیفهای مالیاتی مربوطه هستند می‌باید به قوانین مربوط به مبدأ تولید الیاف و پارچه مصرفی پایبند باشند. بدین معنی که صنعتگران منسوجات و پوشاک ویتنام اگر می‌خواهند از مزیت‌های این موافقت‌نامه و برخورداری از معافیت‌های مالیاتی آن بهره‌مند شوند، می‌باید جدا از تولید محصولات، مواد اولیه مورد نیاز را نیز بر اساس سفارش مشتری خارجی تولید نمایند.

بر این اساس، Vinatex اعضای خود و همچنین سایر فعالان صنایع نساجی و پوشاک ویتنام، از جمله سرمایه‌گذاران مستقیم خارجی، را تشویق کرد تا بر روی تولید مواد اولیه از جمله پارچه و الیاف سرمایه‌گذاری کرده و زنجیره عرضه را تکمیل نمایند. در نیمه اول سال جاری، این گروه ۴۶ پروژه را با سرمایه‌گذاری ۶.۱۴۴ تریلیون دونگ آغاز کرده که بیشتر آن‌ها پروژه تولید مواد اولیه می‌باشد. Dung اعلام کرد که انتظار می‌رود این پروژه‌ها موجب افزایش ارزش محصولات صنایع نساجی و پوشاک شده و وابستگی این صنعت به واردات مواد اولیه را کاهش دهد.

طی همین نشست، Le Duong Quang، معاون وزیر صنعت و تجارت گفت که صنعت نساجی و پوشاک ویتنام سرمایه‌گذاران خارجی را به سرمایه‌گذاری بر روی توسعه تولید مواد اولیه در این کشور ترغیب می‌کنند. تا صنعتگران این بخش بتوانند از مزیت‌های تفاهم‌نامه TPP بهره مند شوند. وی افزود که سرمایه‌گذاری خارجی در این بخش می‌باید کنترل شده باشد تا از نوسان شرایط بازار مواد اولیه مورد نیاز صنایع نساجی و پوشاک در ویتنام جلوگیری شود.

همانگونه که گفته شد، صنعتگران نساجی و پوشاک می باید همزمان با تقویت جایگاه خود در بازارهای سنتی و جستجوی بازارهای جدید، در زمینه استفاده از منابع و سرمایه‌گذاری در بخش تجهیزات و تکنولوژی دارای ابتکار عمل باشند. همچنین می‌باید زنجیره تولید را تکمیل کرده و به تولید محصولاتی مطابق با خواست شرکای خارجی روی آورند تا ارزش محصولات ایشان افزایش یابد و لازم است تا شبکه توزیع خود را نیز در بازار داخلی تقویت نمایند.

منبع: ATA Journal

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×