اخبار فرش ماشینی

واقعیت تلخی که از حوله هایمان نمی دانیم!

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

حوله‌های حمام و دست و صورت معمولا به‌دلیل این که مرتب مرطوب می‌شوند، محل مناسبی برای رشد باکتری‌ها و میکروب‌ها به شمار می‌روند که در نهایت ممکن است مشکلات جدی برای فرد ایجاد کند.

انتقال میکروب‌ها

میکروب‌ها و باکتری‌های زیادی در حوله‌های دست‌ و صورت و بدن یافت می‌شود، چراکه در محل‌های مرطوب و نم‌دار زنده می‌مانند. در واقع، الیاف حلقه‌ای که در بافت حوله به کار می‌رود منافذی را ایجاد می‌کنند که باکتری‌ها براحتی می‌توانند در آنها پنهان شده و رشد کنند. محققان در بررسی‌های خود روی حوله‌های معمولی در محیط بیمارستانی توانستند باکتری‌هایی چون «ای‌کولای» پیدا کنند.

استفاده از حوله‌های پاک نشده و آلوده می‌تواند باعث بروز عفونت‌های باکتریایی چون زرد زخم و عفونت‌های قارچی چون کچلی و حتی تحریکات خفیف پوستی مانند آکنه شود. همچنین ویروس‌هایی از قبیل سرماخوردگی، آنفلوآنزا، گلودرد، ورم ملتحمه چشم یا زگیل در حوله‌ها پنهان می‌شوند و قابلیت سرایت به دیگران را دارند. این نوع بیماری‌ها بویژه هنگام استفاده از حوله مشترک بیشتر دیده می‌شود، بنابراین پزشکان توصیه می‌کنند که بعد از یک دوره بیماری، حتما حوله دست و صورت را بشویید.

یک واقعیت تلخ

افرادی که مستعد آلودگی با میکروب‌ها هستند ممکن است در تماس با حوله‌های کثیف و شسته نشده دچار آکنه روی صورت یا بدن شوند بنابراین، حفظ پاکیزگی حوله از اهمیت بالایی برخوردار است. وجود آثار لوازم آرایشی یا کثیفی روی حوله و کشیده شدن آن به پوست باعث بسته شدن منافذ و تشدید آکنه‌های موجود می‌شود. به گفته محققان، استفاده از حوله دست و صورت شسته نشده و کثیف ممکن است

باعث گسترش باکتری‌ها و در نتیجه نشستن آنها روی صورت و دست‌ها خواهد شد. در صورتی که باکتری‌ها کافی نباشند، کشیدن ساده حوله به صورت و بدن، آکنه را تشدید می‌کند. مطالعات صورت گرفته در دانشگاه آریزونا نشان می‌دهد که حتی هپاتیت B نیز از طریق حوله مشترک قابل انتقال به دیگران است. این ویروس از طریق تماس خون آلوده فرد مبتلا منتقل می‌شود. به طوری که با آلوده شدن حوله مشترک به خون فرد مبتلا به هپاتیت B، شانس ابتلای دیگران به این بیماری بالاست.

راه مقابله با آلودگی‌های حوله

با وجود خطراتی که حوله آلوده برای سلامتی افراد دارد، با راهکارهای بسیار ساده می‌توان مانع از بروز مشکلات شد. در گام اول باید به‌طور مرتب حوله حمام و دست و صورت را شست. برای حوله حمام هر ۳ تا ۶ روز یک‌بار و برای حوله دست و صورت باید در فواصل زمانی کوتاهتر اقدام به شست‌وشوی آنها کرد و تقریبا یک روز درمیان آنها را شست. از سوی دیگر خشک کردن مناسب حوله یکی از راه‌های دفاعی در برابر رشد و انتقال میکروب‌ها به‌شمار می‌رود، بنابراین پزشکان توصیه می‌کنند که هرگز حوله را داخل حمام نگذارید و خشک نکنید.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×