اخبار فرش ماشینی

واردات ۲۰۰ میلیارد تومان پارچه در سال ۸۷

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

ارزش واردات انواع پارچه طی ۱۲ ماهه سال گذشته به ۲۱۰ میلیون و ۵۴۰ هزار و ۵۹۲ دلار رسید که این رقم حدود هفت درصد نسبت به سال ۸۶ افزایش یافته است. ارزش ریالی واردات انواع پارچه در سال۸۷ حدود ۲۰۰ میلیارد و ۲۴۸ میلیون و ۶۶۷ هزار و ۸۷۳ تومان بوده است.براساس آخرین آمار ارائه شده از سوی گمرک، ارزش واردات انواع پارچه در سال ۸۷ حدود ۱۹۶ میلیون و ۹۱۴ هزار و ۳۸۲ دلار بود که نسبت به سال ۸۵، افزایش ۹/۲۷ درصدی یافته است.
وزن واردات پارچه در سال ۸۷ حدود ۸۱ میلیون و ۷۷ هزار و ۸۷۵ کیلوگرم و در سال ۸۶ حدود ۷۸ میلیون و ۴۸۲ هزار و ۳۵۶ کیلوگرم بوده است. گفتنی است ارزش واردات انواع پارچه در سال ۸۳ ، ۱۴۶ میلیون و ۸۴۷ هزار و ۶۹۸ دلار بوده است که بنابراین واردات پارچه در سال ۸۷ نسبت به سال ۸۳ حدود ۴/۴۳ درصد افزایش نشان می دهد.
امارات، ترکیه، بنگلادش، چین، پاکستان، عربستان، فرانسه، بلژیک، هند و اتریش ۱۰ کشور اول صادرکننده پارچه به ایران در سال ۸۷ محسوب می شوند. سال ۸۶، امارات، ترکیه، بنگلادش، پاکستان، جمهوری کره، چین، هند، هلند، منطقه آزاد کیش و آلمان ۱۰ کشور اول صادرکننده پارچه به ایران بودند. براساس آمار گمرک در سال ۸۵، حدود ۱۵۳ میلیون و ۹۸۹ هزار و ۵۳۸ دلار انواع پارچه به ایران وارد شد که نسبت به واردات ۱۷۵ میلیون و ۸۱۵ هزار و ۸۱۹ دلاری پارچه در سال ۸۴ حدود ۴/۱۲ درصد کاهش نشان می دهد.
در عین حال واردات انواع پارچه در سال ۸۴ نسبت به سال ۸۳، افزایش  ۷/۱۹ درصدی نشان می دهد.

افزایش صادرات
اما ارزش صادرات انواع پارچه نیز در سال ۸۷ نسبت سال ۸۶ حدود ۵/۱۴ درصد افزایش نشان می دهد. ارزش واردات انواع پارچه در سال ۸۷، حدود ۴۲ میلیون و ۲۳۸ هزار و ۳۴۳ دلار بوده است. ارزش واردات پارچه در سال ۸۶، حدود ۳۶ میلیون و ۸۹۲ هزار و ۷۰۰ دلار بود.
در عین حال ارزش صادرات انواع پارچه در سال ۸۳ ، حدود ۴۸ میلیون و ۶۴۵ هزار و ۷۲۴ دلار بود که بنابراین صادرات پارچه در سال ۸۷ نسبت به سال ۸۳ کاهش ۱۷/۱۳ درصدی داشته است. بنابر آمار گمرک، ارزش صادرات انواع پارچه در سال ۸۶ نسبت به صادرات ۳۵ میلیون و ۸۸۸ هزار و ۷۷۵ دلاری پارچه در سال ۸۵، حدود ۸/۲ درصد افزایش یافته است. در عین حال صادرات پارچه در سال ۸۵ نسبت به سال ۸۴، حدود ۱۴ درصد کاهش یافته است. واردات انواع پارچه در سال ۸۴ حدود ۴۱ میلیون و ۶۹۱ هزار و ۹۱۳ دلار بود که این میزان نیز نسبت به ارزش واردات انواع پارچه در سال ۸۳، حدود ۳/۱۴ درصد کاهش یافته است.

در سال ۸۷ عراق، ترکیه، آذربایجان، افغانستان، ازبکستان، قرقیزستان، فدراسیون روسیه، تاجیکستان، ایتالیا و ترکمنستان ۱۰ کشور عمده واردکننده انواع پارچه از ایران بوده اند. در سال ۸۶ نیز ۱۰ کشور ترکیه، عراق، افغانستان، آذربایجان، ازبکستان، فدراسیون روسیه، قرقیزستان، تاجیکستان، ایتالیا و آلمان عمده ترین واردکنندگان انواع پارچه از ایران محسوب می شدند.

در عین حال محمدصادق مشایخ رئیس اتحادیه بنکداران پارچه نیز چندی قبل در گفت وگو با موج اعلام کرد در حال حاضر نیمی از پارچه های موجود در بازار در کشور تولید می شود و ایران در زمینه تولید پارچه مشکلی ندارد.
وی همچنین اظهار داشت: “در حال حاضر بازار پارچه کشور با اجناس چینی که اکثراً نامرغوب و بی کیفیت و ارزان هستند اشباع شده است تا جایی که فراوانی پارچه های چینی در بازار موجب شد قیمت پارچه بازار داخلی پس از افزایش قیمت در بازارهای جهانی افزایش نیابد.”

وی همچنین با انتقاد از قاچاق پارچه به داخل کشور توضیح داد: “با احتساب نرخ پارچه در کشورهای دیگر، هزینه حمل ونقل و عوارض گمرکی، نباید قیمت پارچه های خارجی در بازار ما تا این حد پایین باشد و این نکته ای است که مسوولان باید به آن توجه کنند.”
گفتنی است چندی قبل نیز با توجه به سیاست های جدید گمرک ایران برای تخصصی کردن گمرکات، بندر آبادان به عنوان بندر تخصصی واردات پارچه و لوازم خانگی تعیین شده است.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×