اخبار نساجی

واردات پوشاک مشروط به تولید داخلی و صادرات شد

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

 

ابولقاسم شیرازی رئیس اتحادیه صنف تولید کنندگان و فروشندگان پوشاک در گفتگو با خبرنگار مهر در خصوص نحوه انتخاب  برندهای خارجی برای تولید در داخل کشور گفت: بر اساس دستور العمل صادر شده برای فعالیت برندهای معروف پوشاک، این بخش باید به اندازه‌ ۲۰ درصد از ارزش ریالی فعالیت خود را در ایران، اقدام به تولید پوشاک کند که با انجام این روند امکان ادامه فروش کالا را در بازار کشور خواهند داشت.

وی با اشاره به تشکیل کارگروه ویژه پیگیری اجرایی شدن این دستور العمل گفت: از سال گذشته ما شروع به تحقیق و مطالعه در خصوص برندهایی کردیم که پیشنهاد احداث فروشگاه در کشور ما را داشته و علاقمند به دسترسی به بازار پوشاک کشور هستند. پس از این بررسی‌ها با همکاری معاونت صنایع وزارت صنعت کارگروهی متشکل از ۸ کارشناس خبره در این حوزه تشکیل شد.

وی با اشاره به نقش هر یک از این کارشناسان گفت: ۵ کارشناس و نماینده از سوی دولت و ۳ کارشناس و فعال اقتصادی از بخش خصوصی در این کارگروه حضور دارند تا تمام تصمیمات بر مبنای راهبردهای واقعی بازار پوشاک ایران اخذ شود.

وی اسامی نمایندگان دولتی در این کارگروه را بدین شرح معرفی کرد:

  • گلناز نصراللهی مشاور وزیر صنعت در صنایع پوشاک به عنوان رئیس کارگروه
  • افسانه محرابی، مدیر کل دفتر صنایع نساجی و پوشاک
  • سید علی امانت، رئیس امور اصناف و بازرگانان ایران
  • قاسمی، نماینده سازمان حمایت از مصرف کنندگان
  • بشرقاضی نماینده سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران

به گفته شیرازی از بخش خصوصی نیز در این کارگروه حضور دارند.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

شیرازی در پاسخ به نقش بخش دولتی در این کارگروه گفت: نمایندگان وزارت صنعت با حمایت از این صنعت می‌توانند در تصمیم گیری‌های مربوط به واردات به اجرای مصوبات این کارگروه کمک کنند.

وی افزود: برای انتخاب برندهای معتبر پوشاک و اعطای این مجوز ما بسیار با حساسیت و وسواس عمل می‌کنیم. چرا که کیفیت، قیمت، طراحی و همچنین رعایت معیارها و اصول فرهنگی از جمله شاخص هایی است که برای تولید برندهای خارجی در ایران مورد توجه همه اعضای کارگروه است.

وی تاکید کرد: مدت اعتبار گواهی‌های صادر شده برای نمایندگی برندهای خارجی ۲ سال مشروط بر اعتبار مدت قرارداد با مجوز است و در صورت عدم تخلف شرکت خارجی برای دفعات بعد مورد تمدید قرار خواهد گرفت.

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان پوشاک با اشاره به حمایت این طرح از تولیدکنندگان داخل و رقابتی کردن بازار برای رشد و ارتقاء کیفی تولیدات ایرانی گفت: ما با شعار ایرانی ایرانی بخر به تولیدکنندگان داخلی این فضا را دادیم تا خود را در این عرصه آزمایش کنند. بسیاری از مردم ما اکنون با خرید پوشاک ایرانی از تولید داخل حمایت می‌کنند و حال زمان ایجاد تحرک و تحول در بخش تولید است. تولید کنندگان ما باید بدانند بازار بزرگ پوشاک ایرانی مستعد ورود همه برندهای خارجی و اقبال مشتریان است اما این بازار باید با تلاش مستمر و برآورده کردن نیاز و توقعالت مشتریان در اختیار تولیدکننده ایرانی باقی بماند.

شیرازی با تاکید بر طی مراحل قانونی کامل توسط برندهای خارجی برای دریافت گواهی تولید در ایران گفت: دارندگان این گواهینامه باید دارای مجوزهای قانونی از اتاق بازرگانی با تأیید وزارت امور خارجه و سفارت ایران در کشور مبداء باشند. ضمن اینکه دارندگان این گواهینامه مکلف به دریافت پروانه کسب از سازمان نظام صنفی بوده و در صورت عدم دریافت این مجوز برابر قانون قاچاق با آن برخورد خواهد شد.

یکی دیگر از شروطی که شیرازی به آن اشاره کرد این بود که بر اساس این دستورالعمل دارنده این گواهینامه باید نسبت به ایجاد سامانه پوشاک، به نحوی کل زنجیره از بدو ورود تا فروش نهایی برای واردکننده، گمرک و سایر دستگاه هیا ذیربط از جمله سازمان امور مالیاتی و مرکز اصناف و بازرگانان ایران قابل رصد و پیگیری باشد.

وی تاکید کرد: وزارت صنعت و بخش خصوصی با حساسیت ویژه روی این بازار بزرگ ضمن بررسی ویژگی‌های هر برند اقدام به تعیین دستورالعملی کرده‌اند که در این دستور العمل برندهای خارجی که موفق به دریافت مجوز برای تولید داخل کشور ما می‌شوند باید برای صادرات تمام تولید خود در ایران اقدام کنند.

وی ادامه داد: هر برند خارجی که در ایران تولید پوشاک داشته باشد باید علاوه بر عرضه بخشی از تولیدات خود در بازار داخلی، ‌ بازارهای خارجی را نیز مد نظر داشته و با صادرات محصولات خود یکی از اهداف این کارگروه را که تبدیل ایران به هاب صادرات پوشاک منطقه است محقق کند.

این فعال اقتصادی با تاکید بر اشتغال زایی تولید برندهای خارجی در داخل کشور گفت؛ پیش بینی ما افزایش اشتغال زایی در صنعت پوشاک است. بخشی از کسانی که در این صنعت مشغول به کار بودند به دلیل مشکلات مالی که برای واحدهای تولدی پوشاک به وجود آمد ناچار به تغییر شغل شده اند. ما امیدواریم با این اتفاق متخصصان و افراد باتجربه در حوزه پوشاک دوباره به این مسیر بازگشته و در حفظ بازار کشور و همچنین تولید کالای باکیفیت به کشور خود خدمت کنند.

وی افزود: ما به دنبال راهکاری برای رفع مشکلات ناشی از تحریم‌ها در حوزه پوشاک هستیم. در دوران تحریم تأمین مواد اولیه در این حوزه با مشکلات فراوانی روبرو شد و ما ناچار به افزایش واردات برای پاسخگویی به نیاز داخلی بودیم. اما با رفع بخش اعظمی از این مشکلات می‌توان توقع داشت دولت روی واردات پوشاک سختگیری بیشتری داشته باشد و با وضع تعرفه‌ها و حمایت‌های دیگر فضا را برای رشد دوباره این صنعت ایجاد کند.

شیرازی با اشاره به قاچاق پوشاک در کشور گفت با تمهیداتی که اندیشیده شده است و همچنین نظارت‌های سخت گیرانه تلاش برای درمان این بیماری مزمن اقتصاد می‌کنیم. اما مردم هم باید با رعایت این موضوع هزینه های اقچاق را برای قاچاقچی افزایش دهند و با نخریدن کالای بدون مشخصات دقیق وارداتی و یا کالای داخلی از صدماتی که با این امر شوم به اقتصاد کشور وارد می شوند پیشگیری کنند.

گفتنی است در دستورالعمل ۱۸ ماده‌ای که توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت مصوب و ابلاغ شده است یکی از شروط فعالیت برندهای خارجی پوشاک در کشور ایجاد تأسیسات تولیدی به صورت مستقل و یا مشارکت با سرمایه گذار ایرانی بوده و نیز باید طی ۲ سال نخست حداقل به اندازه ۲۰ درصد ارزش وارداتی در داخل تولید و حداقل ۵۰ درصد از آن صادر گردد.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×