اخبار فرش ماشینی

هیچ فناوری‌ای مانند استفاده از پنبه تراریخته در هندوستان انقلاب ایجاد نکرده است

 

هیچ فناوری‌ای مانند استفاده از پنبه تراریخته در هندوستان انقلاب ایجاد نکرده است

 

رییس انجمن توسعه پنبه هند (ISCI) گفت: از زمان انقلاب سبز تاکنون هیچ تکنولوژی مانند استفاده از پنبه تراریخته در هندوستان انقلاب ایجاد نکرده است.

دکتر سی دی مایی که در هشتمین همایش بیوتکنولوژی ایران سخن می‌گفت در سخنرانی خود با عنوان «داستان موفقیت هندوستان با پنبه تراریخته: امید جدید، زندگی جدید برای اقتصاد و کشاورزان تراریخته کار» اظهار داشت: در ۱۰ سال گذشته کشت پنبه تراریخته با موفقیت‌های بسیاری همراه بوده است. استفاده از پنبه‌ تراریخته عملکرد، تولید و میزان استفاده از آفت‌کش‌ها را تحت تاثیر قرار داده است. در حال حاضر هفت میلیون کشاورز به کشت محصولات تراریخته مشغول هستند.

از سال ۲۰۰۳ تاکنون که پنبه تراریخته در هند کشت شده است یک جهش عظیم در تولید این محصول مشاهده می‌شود.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

وی افزود: امروزه اکثر کشاورزان پنبه‌کار از پنبه تراریخته استفاده می‌کنند. در سال ۲۰۱۳ حدود ۹۳ درصد از کل پنبه هندوستان تراریخته بوده است. این امر موجب شده است که میزان استفاده از آفت‌کش‌ها از سال ۲۰۰۲ تا ۲۰۱۲ به میزان بسیار قابل توجهی کاهش پیدا کند.

قبل از استفاده از پنبه تراریخته بین کشاورزان پنبه‌کار این جمله رواج داشت که “یا از آفت‌کش استفاده کن و یا برای حفظ پنبه‌ دعا کن” اما اکنون و بعداز استفاده از پنبه تراریخته میزان خودکشی میان کشاورزان در اثر از دست دادن محصولاتشان بسیار کاهش یافته است.

سی دی مایی تصریح کرد: علاوه بر آن میزان واردات بعد از استفاده از پنبه تراریخته بسیار کاهش یافته و در مقابل میزان صادرات بسیار افزایش یافته و در مقابل میزان صادرات بسیار افزایش یافته است. این مساله در حدود ۴۲۳ میلیارد دلار به اقتصاد کشاورزان از سال ۲۰۰۲ تا ۲۰۱۰ کمک کرده است.

به گفته وی، حدود ۹۳ درصد از پنبه تراریخته هندوستان پنبه هیبرید تراریخته با دو ژن Cry 1AC و Cry 1AB است و کشاورزان آن را می‌کارند.

رییس انجمن توسعه پنبه هند تصریح کرد: در سال ۲۰۰۳ ابتدا پنبه حاوی ژن Cry 1C را از شرکت مونسانتو گرفتیم ولی بعدها هند پنبه تراریخته تولید خود را مورد استفاده قرار داده است. استفاده از پنبه تراریخته تولید ۳۱ تا ۶۰ درصد افزایش عملکرد داشته است.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×