اخبار فرش ماشینی

هنرمندان ایرانی فرش می‌بافند خارجی‌ها به نام خود می‌زنند

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، با انتقاد از ثبت نشدن نام تمام فرش‌های ایرانی به عنوان صنایع‌دستی اصیل ایرانی، گفت: به دلیل بی توجهی‌های صورت گرفته در ثبت نام فرش ایرانی، هنرمندان ایرانی فرش می‌بافتند اما خارجی‌ها به نام خود می‌زنند.

علیرضا سلیمی درگفت ‌وگو با خبرنگار فرهنگی خبرگزاری خانه ملت، با انتقاد از ثبت نشدن نام تمام فرش‌های ایرانی به عنوان صنایع‌دستی اصیل ایرانی، گفت: تا زمانی که این صنعت هنری را ثبت نکنیم، نمی‌توانیم ازحقوق خود در بازار جهانی دفاع کنیم.

نماینده مردم محلات و دلیجان در مجلس شورای اسلامی، فرش را جلوگاه هنر ایرانی خواند وتصریح کرد: با حمایت از هنرمندان روستایی در حوزه بافت قالی و فرش شاهد افزایش فرصت‌های اشتغال در روستاها و معکوس شدن جریان مهاجرت از شهرها به روستاها هستیم.

وی ادامه داد: مهاجرت روستاییان به شهرها نتیجه بی‌مهری دولت به ظرفیت‌های روستایی است زیرا اگر فرصت‌های اشتغال در عرصه‌های مختلف صنعتی و فرهنگی در روستاها به نحو قابل توجهی گسترش یابد، شاخص اقتصاد روستایی نیز در کشور به طور حتم افزایش می یابد.

نماینده مردم محلات و دلیجان در مجلس نهم، تصریح کرد: فرش ایرانی به علت نقوش و کیفیت منحصر به فردش در بازارهای جهان مشتریان بسیاری دارد، ولی متاسفانه نبود آرم مناسب موجب شده است که بسیاری از کشورها فرش ایرانی را بنام خود ثبت کنند.

سلیمی افزود: صنعت فرش دستبافت، یک مقوله فرهنگی و اقتصادی به شمار می‌آید که مهم‌ترین آن ایجاد فرصت‌های شغلی و تولید ثروت است، بنابراین نباید با بی‌تدبیری با دست خودمان این هنر ناب را نابود کنیم.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

وی با اشاره به اینکه صنعت فرش به جولانگاه دلالان این عرصه تبدیل شده است، افزود: دلالان با سوءاستفاده از بی توجهی دولت درحمایت از فرش بافان، دسترنج قالی بافان را با بهای ناچیز خریداری می‌کند و در شهر با بهای بالا به فروش می‌رسانند.

سلیمی، تصریح کرد: فرش دستباف متاسفانه در کشور متولی خاصی ندارد و جای تعجب دارد که صنعت فرش علاوه بر اینکه ریشه در فرهنگ ما داشته و می‌تواند درآمد قابل توجهی داشته باشد اما با بی‌توجهی رها شده است.

عضوکمیسیون آموزش وتحقیقات مجلس شورای اسلامی، با انتقاد از تعطیلی کارگاه‌های تولید فرش دستباف، گفت: صنعت فرش دستباف به عنوان یکی از صنایع روستایی به سرمایه گذاری بهینه نیاز دارد تا بتواند با تولید ثروت در توسعه صنعتی کشور پیشرو باشد.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×