اخبار فرش ماشینی

هفدهمین نمایشگاه نساجی تهران – ۲۴ لغایت ۲۷ مهر ۹۰

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

باز هم ترک ها می آیند؟؟!!

نگاهی اجمالی به صنعت نساجی

واثرات آن در  هفدهمین نمایشگاه بین المللی ماشین آلات ،مواد اولیه، منسوجات خانگی، ماشین های گلدوزی و محصولات نساجی(۲۴ لغایت ۲۷ مهر ماه۱۳۹۰) ایران تکس ۲۰۱۱
‏Irantex 2011‎

اهمیت صنعت نساجی بر هیچکس پوشیده نیست ، این صنعت ریشه در تمدن انسان ها دارد . شاید بتوان گفت که پوشاک جزو اولین اختراع بشر باشد و این موضوع باعث گردید تا صنعت نساجی  از نظر اقتصادی از جایگاه ویژه ای در بین کشورهای جهان برخوردار گردد .

اگر بگوییم پایه اقتصادی کشورهایی نظیر انگلستان ، فرانسه ، آلمان ، ژاپن وکره جنوبی از صنعت نساجی الهام گرفته است ، ادعای بیهوده ای نیست.‏
امروز صنعت نساجی را صنعتی کارگر بر می دانند ، اگر بپذیریم که در جهان یک تقسیم شغلی بین المللی انجام گرفته بدیهی است که صنعت نساجی باید سهم کشورهایی باشد که نیروی کار بیشتری دارند، به همین خاطر است که این صنعت با همه ی ریشه و اهمیتی که داشت تقریباً بخشی از آن از اروپا جمع و به کشور های آسیایی انتقال یافت.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

شاید بهتر است بپذیریم که سهم کشور مان در تجارت جهانی نفت ، گاز و پترو شیمی است .‏
‏ اگر نگاهی به سرمایه گذاری ۲۰ سال اخیردر کشور بنیندازیم دقیقا” در می یابیم که ظرف ۲۰ سال گذشته دهها میلیارد دلار بر روی صنعت نفت ، گاز و پترو شیمی سرمایه گذاری شده است ولی در صنایع دیگر از جمله نساجی ، کمتر.

سوال اساسی اینجاست ، آیا با وجود جمعیت ۷۵میلیون نفری و رشد یک میلیون نفری در سال ، تنها صنعت نفت ، گاز و پترو شیمی می تواند جوابگوی نیاز کشور عزیزمان باشد .
ایران دارای آب و هوای خشک می باشد که منایع آبی چندانی ندارد بنایر این روی صنعت کشاورزی هم نمی توان حساب چندانی باز نمود ، بدین منظور یکی از صنایعی که می تواند ما را در ایجاد اشتغال یاری نماید صنایع نساجی می باشد .
این صنعت ریشه در تاریخ کهن کشورمان دارد ، سالهاست پارچه زربفت نمایش داده شده در موزه لوور پاریس ، باعث افتخار هر ایرانی است و این در حالیست که این صنعت حتی به اندازه صنعت خودرو سازی از حمایت کافی برخوردار نمی باشد .‏

‏ با مراجعه به شهرکهای صنعتی یزد ، اصفهان و کاشان که جزو مراکز اصلی صنایع نساجی در کشور می باشند، مشاهده می گردد که این صنعت با همه بی مهری که بدان شده چه نقشی عظیمی را در ایجاد اشتغال پایدار ایفاء نموده که این نشان دهنده عظمت و ارزش افزوده بسیار بالای این صنعت در کشور می باشد .‏
‏ بی تردید هیچ فکر پویایی موافق با بستن مرزها بر روی منسوجات نمی باشد ، ولی می توان با مدیریت بهینه تر ، سرو سامانی به آن داد و از ورود کالاهای بی کیفیت و غیر استاندارد که تهدیدی برای سلامت و اقتصاد جامعه می باشد ، جلوگیری نمود.‏

صنعت نساجی در کشور ما در دهه های اخیر اگر چه با شتاب مناسبی شروع گردید لیکن  با شروع جنگ تحمیلی علیه کشورمان ، کمتر مورد توجه قرار گرفت و این در حالی بود که کشورهایی همچون بنگلادش، چین ، ترکیه ، هندوستان و……… توانستند از فرصت بوجود آمده استفاده و بخش و سهم عظیمی از این تجارت را بدست گیرند.
بی تردید حمایت نهادهای قانونگذار و دولت می تواند نفس تازه ای را به وضعیت موجود بدمد و نقش وزارت صنایع و معادن در ارائه قوانین و مقررات که منجر به شکوفایی این صنعت گردد نیز غیر قابل اجتناب می باشد.
هفدهمین نمایشگاه بین المللی ماشین آلات ،مواد اولیه، منسوجات خانگی، ماشین های گلدوزی و محصولات نساجی (۲۴ لغایت ۲۷ مهر ماه۱۳۹۰)را در شرایطی برگزار مینمائیم که حضور شرکتها و کشورهای خارجی بیشتری را شاهد خواهیم بود ، انشاالله.

رشد و میزان افزایش در این بخش در سال گذشته با عدد۳۰ درصدی روبرو بوده ، حضور نمایندگی های شرکتهای خارجی در نمایشگاه می تواند به عدم تأثیرپذیری تحریم ها نیز نگاهی منصفانه داشته باشد اگرچه این مهم با بهای اندک میسر نبود و تلاشهایی را در جهت جذب و جلب آنان صورت داده ایم .
بی تردید نقش و حمایت انجمن ها ، تشکل ها و نهاد های مرتبط در این عرصه ضروری است. اشاره به تنگناهای صنعت نساجی که تأمین مواد اولیه و مشکلات سیستم بانکی از جمله موارد مهم آن است در این مقال خالی از لطف نیست.

دور از نظر نیست که میتوان گفت آسیب شناسی در بخش صنعت نساجی کشور در شرایط کنونی با وجود کارشناسان متخصصی که نقطه نظراتشان در نشریات و……. ابراز گردیده است می تواند به پایان دادن بحران و بخشی از مشکلات موجود موثر گردد.

– ورود کالاهای بی کیفیت ‏
‏- عدم حس رقابت پذیری شرکتها بدلیل شرایط نا برابر
– ضعف توان مالی
– عدم تمایل به حضور در رویدادها و نمایشگاههای بین المللی در خارج از کشور به دلیل بالا بودن هزینه ها
– کافی نبودن مشوق های لازم در جهت توسعه صنایع نساجی
– عدم امکان برنامه ریزی دراز مدت‏
‏- افزایش نرخ خدمات در کشور
– اصلاح مقررات یا به تعبیری مقررات زدایی
– کاهش نرخ ورود کالاهای سرمایه ای با هدف نوسازی و تجهیز ناوگان صنایع نساجی کشور
و مواردی که بدلیل جلوگیری از اطاله کلام در این اجمال میسر نیست .‏

باید پذیرفت تعداد کثیری از افراد جامعه در صنایع مرتبط شاغل بوده و نگاه امید بخش به سرنوشت آنان قادر خواهد بود بخش عظیمی از جامعه صنعتگر کشور را از آسیب پذیری در امان دارد.
حضورو مشارکت در نمایشگاه علی الخصوص در هفدهمین نمایشگاه بین المللی ماشین آلات ،مواد اولیه، منسوجات خانگی، ماشین های گلدوزی و محصولات نساجی(۲۴ لغایت ۲۷ مهر ماه۱۳۹۰) که هر ساله در تهران برگزار می گردد ، می تواند نشانه هایی از امید را در یافتن بازار های جدید مشابه حرکتی که در کشورهای صنعتی و در منطقه بو جود آمده از جمله: ترکیه ، جان تازه ای را به صنعت نساجی کشور بدمد که بی شک اثرات آن هم در کوتاه مدت و هم دراز مدت کاملاً مشهود گردد.

در پایان ضمن عرض تشکر مجدد از اداره کل صنایع نساجی و پوشاک وزارت صنایع و معادن ، انجمن صنایع نساجی ایران ، جامعه متخصصین نساجی ایران و اتحادیه صادرکنندگان و تولیدکنندگان صنایع نساجی و پوشاک ایران ، نشریات ، اساتید و جامعه دانشگاهی وهمچنین کلیه دست اندرکاران صنعت نساجی که در برگزاری این نمایشگاه ما را یاری خواهند داد ، تشکر و قدردانی می گردد.

فرصت را مغتنم و از کلیه عزیزانی که در این پروژه ملی حاضر به ارایه نقطه نظر هستند دعوت می گردد تا پیشنهادات خود را از طریق تلفکس ۲- ۸۸۷۰۸۳۹۰ به این ستاد منعکس فرمایند .

علی مرادی      
رئیس ستاد  ‏    
نمایشگاه ایران تکس ۲۰۱۱‏

تذکر : برای مطالعه نقد مجله کهن بر  مشکلات و نقص های نمایشگاه ایران تکس و مطالب بیشتر شماره  بهمن ۸۹ – صفحه ۳۴ را مطالعه کنید.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×