اخبار فرش ماشینیگزارش نمایشگاه ها

هفتمین دوره نمایشگاه بین‌المللی منسوجات فنی و بی‌بافت استانبول

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

به گزارش سرویس ترجمه کهن همزمان با نمایشگاه ITM 2018 استانبول در تاریخ ۲۵ تا ۲۸ فروردین ۹۷ در مرکز نمایشگاهی تویاپ استانبول دو نمایشگاه دیگر نیز برگزار خواهد شد. در این مرکز نمایشگاهی ۱۴ سالن وجود دارد که سالن‌های ۹ و ۱۱ به ترتیب در اختیار نمایشگاه هایتکس و نمایشگاه بین‌المللی نخ قرار دارند. دوازده سالن دیگر در اختیار نمایشگاه ITM2018 خواهد بود. در نمایشگاه‌های هایتکس باوجود اینکه در یک سالن برگزار خواهد شد اما گروه‌های مختلفی حاضر خواهند بود که در ادامه با توضیح مختصری تمامی گروه محصولات حاضر را شرح خواهیم داد.

 

منسوجات حوزه کشاورزی

یکی از این گروه محصولات، منسوجات حوزه کشاورزی است. در همین حوزه باغداری و گلخانه‌‌ها و پرورش ماهی، به توجه بیشتری در محافظت، نگهداری و جمع‌آوری محصولات نیاز است و این امکان به وسیله منسوجات فراهم خواهد شد. امروز دیگر به جای پوشش‌های پلاستیکی که ضررهای سختی به محیط زیست وارد می‌کنند به سرعت جای خود را به منسوجاتی فنی می‌دهند که در آنها کمتر از مواد پلاستیکی مضر محیط زیست استفاده شده است. این پیشرفت‌ها در این حوزه در بخش پرورش ماهی بسیار چشمگیرتر است.

پوشاک پرمصرف

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

در این سال‌ها در حوزه پوشاک که میزان استفاده از آسترگذاری، حاشیه‌دوزی و موارد این چنینی که توسعه یافته‌اند پوشاک جلوه مهم‌تری به خود گرفته است. ورود منسجوات بی‌بافت و فنی به حوزه پوشاک در اکثر مواقع نسبت به بقیه بخش‌ها، حوزه پرسودی به شمار می‌رود. در بخش موارد پرمصرف، محصولات بافته شده در حجم بالا همچون لباس‌های سربازی و ارتشی و ورزشی با مهندسی‌های صورت گرفته تغییرات بسیار به همراه خواهد داشت. همچنین با تکنولوژی‌های جدید و هزینه‌های متغیر سبب شده محصولاتی که روزانه بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرند عضو جدید این بخش باشند. تغییر دیگر در حوزه محصولات بی‌بافت، مربوط به کفش و محصولات چرمی خواهد بود.

منسوجات صنعتی

منسوجات صنعتی رایج‌ترین نوع منسوجات فنی به شمار می‌روند. در محیط داخلی یک کارخانه، محصول تولید شده به وسیله با باندی که قرار است بسته بندی شود همسان می‌شود. همچنین در مراحل تمیزکاری و مرتب کردن نیز منسوجات فنی بافته شده با تکنیک‌های خاص کاربرد دارند. بی‌بافت‌ها درحال تسخیر پوشش‌های مورد استفاده در محیط‌های شهری هستند. آن به این دلیل که بی‌بافت‌ها نه تنها برای گرد و غبار بلکه برای گاز‌های شهری، روغن و مایعات نیز فیلترهایی دارند.

منسوجات فنی در حوزه حمل و نقل

منسوجات فنی و بی‌بافت در حوزه حمل و نقل، از اتومبیل گرفته تا قطارها، کشتی‌ها و هواپیماها و دیگر موارد یک بازار مهم را شکل داده است. در گذشته منسوجات مورد استفاده در این حوزه‌ها تنها به ایزوله بودن و پوشش دادن محیط‌ها اهمیت می‌دادند اما امروزه مسئله راحتی و شیک‌بودن نیز با این منسوجات مورد توجه قرار می‌گیرد. در تولید محافظ‌ها، نگهدارنده‌ها و پوشش‌های مورد استفاده و حتی بادبان‌ها به واسطه این نوع منسوجات به شرایط آب‌وهوایی نیز بیشتر اهمیت داده می‌شود.

منسوجات ورزشی:

انتخاب امروز ورزشکاران حرفه‌ای برای انتخاب پوشش خود مسئله راحتی، مورد اعتماد بودن و کالایی است که به نمایش هرچه بهتر آنها کمک کند. در دنیای امروز به ورزش‌های پرهیجان و با اکتیویته بالا علاقه‌مندی بیشتری وجود دارد به همین دلیل در محصولات ورزشی این حوزه استفاده از تکنولوژی بی‌بافت بیشتر شده است.

محصولات مورد استفاده در دکوراسیون خانگی

میانگین استفاده از منسوجات بی‌بافت در محصولات خانگی در ده سال گذشته چند برابر شده است. در کف منازل زیر فرش‌ها، اسکلت مبلمان، رخت‌خواب‌ها، آشپزخانه‌ها و حمام و دستشویی‌ها و وسیله‌های مورد استفاده دیگر در محیط خانه میزان استفاده از این مسوجات افزایش چشمگیری داشته است. از طرفی در منسوجات خانگی و منسوجات مفروش شده استفاده از الیاف مصنوعی درحال افزایش است. بالاخص امروز در میان محصولات خانگی ویژگی غیرقابل آتش‌پذیری خواست اول خریداران و متقاضیان است. در این میان محصولات مدرن نیز در خانه‌ها کم کم جایی برای خود فراهم می‌کنند. دیگر در دیوارها نیز کفپوش‌های خاصی و منحصر به فردی استفاده می‌شود.

صنایع ساختمانی

امروزه استفاده از تکنولوژی بی‌بافت در صنایع ساختمانی محدود به مسئله ایزولاسیون نمی‌شود. در سایه ویژگی انعطاف‌پذیری و مقاومت کششی بالای منسوجات بی‌بافت مکان مورد استفاده از این منسوجات درحال افزایش است.  وسایل قدیمی مورد استفاده در صنایع ساختمانی همچون وسیله‌های جابجایی مواد ساختمانی دیگر جای خود را به منسوجات بی‌بافت داده‌اند. در مناطق مختلف دنیا بسته به شرایط آب‌وهوایی منسوجات بی‌بافت با مقاومت بالا محبوبترین در صنایع ساختمانی هستند. در این سال‌های اخیر به خصوص پیشرفت‌های صورت گرفته در این صنعت در برابر زلزله بیشتر از قبل مواد کمپوزیتی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

حوزه مواد غذایی

در سال‌های گذشته برای پوشش‌های مورد استفاده در محصولات غذایی از منسوجات بی‌بافت بهره گرفته می‌شود. در تولید محصولات غذایی به مسائلی همچون حمل و نقل راحت، ماندگاری بیشتر و قابلیت تمیز شدن آسان توجه خاصی صورت می‌گیرد. در برخی محصولات که بایستی گرم یا جوشانده شوند همچون چای کیسه‌ای از منسوجات بی‌بافتی استفاده می‌شود که این مزایا را داشته باشند. به دلیل اهمیت دادن به مسئله بهداشت در منسوجات بی‌بافت انتظار می‌رود این حوزه بیش از قبل پیشرفت کرده و مورد توجه قرار گیرد.

لوازم آرایشی و بهداشتی

در حوزه محصولات بهداشت فردی و جمعی منسوجات بی‌بافت با ویژگی‌های جدید خود علاقه‌مندان و مصرف‌کنندگان بیشتری را به خود جلب کرده‌اند استفاده از منسوجات بی‌بافت سبب شده مردم به این محصولات عادت کنند و این خود دلیلی است برای رشد این حوزه.

محصولات دوستدار محیط زیست

در بخش فعالیت‌های حفاظت از محیط زیست به وسیله منسوجات بی‌بافت، برای فیلترکردن گرد و غبار و دود، پیشگیری از فرسایش، پوشاندن زباله‌های سمی و کنترل مایعات مضر محصولات متنوعی تولید شده است. حتی باوجود قیمت‌های بالای این نوع محصولات به دلیل اهمیت بالا  و پرسود بودن استفاده از آنها مورد توجه قرار رفته‌اند. در سایه همین محصولات تولیدی به واسطه منسوجات بی‌بافت دیگر محصولات غیر استاندارد که مضر سلامتی و محیط زیست باشند از رده خارج می‌شوند.

محصولاتی GEO

درمیان تمامی بخش‌ها این حوزه بیشترین سرعت در رشد و توسعه را داشت. با وجود تعداد پایین محصولات تولید بالایی در این حوزه وجود دارد. در گذشته تنها در چند کشور پیشرفته و مدرن از این تکنولوژی استفاده می‌شد اما امروز به واسطه فایده‌ها و امتیازاتی که در بر دارد به جرأت می‌توان گفت در تمامی کشورها مورد استفاده قرار می‌گیرد. در زیرساخت‌های کشورهای توسعه یافته تماما از این محصولات استفاده شده است. یکی از امتیازات برجسته این محصولات پیداری و مقاومت بالای آن است. توسعه استفاده در شهرهای مختلف سبب شده این محصولات بسته به شرایط جغرافیایی هر منطقه تولید گردد. در سال‌های اخیر در قراردادهای حوزه‌های مختلف استفاده از این تکنولوژی تبدیل به یکی از بندهای قراردادها شده است.

بهداشت حوزه پزشکی

همزمان با افزایش جمعیت در دنیا محصولات حوزه بهداشت و سلامت نیز درحال گسترش و زیاد شدن است. در حوزه پزشکی استانداردهای خاص و ویژه‌ای وجود دارد که منسوجات بی‌بافت تمامی آنها را رعایت می‌کنند. نکته قابل توجه اهمیت شرکت‌های تولیدکننده این نوع محصولات به این مسائل است. به شکلی که بازار این محصولات وارد مرحله رقابتی بزرگی شده است.

محصولات بسته‌بندی

در گذشته گونی‌ها و محصولات این چنینی بسته‌بندی از جوت و پنبه طبیعی تولید می‌شد که لمروز جای خود را به الیاف مصنوعی داده‌اند. برندهایBig bag  و  FIBSدر حال افزایش تولیدات خود در این حوزه است. وزن پایین، ظرافت و در عین حال دوام بالا از ویژگی‌های منحصر به فرد این منسوجات به شمار می‌رود.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×