اخبار نساجی

نگاهی به همایش “تکنولوژی آلمان به دیدار صنعت نساجی و فرش ایران می آید”

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

 

آلمان پیش از لغو تحریم ها به صنعت نساجی ایران دست دوستی داد

نخستین روز اردیبهشت ماه و در یک هوای معتدل بهاری که این روزها در حوزه روابط بین المللی هم نمود پیدا کرده است؛ هتل اوین تهران میزبان بزرگترین گردهمایی ماشین سازان آلمان در ایران بود. در این مراسم مدیران و نمایندگان شرکت های تولیدکننده ماشین آلات مرتبط با صنعت نساجی از کشور آلمان و صنعتگران نساجی ایران حضور داشتند.
 

آغاز دیدارها
در ابتدای مراسم سفیر آلمان در ایران سخنرانی مختصری را در خصوص روابط دیرینه آلمان و ایران در زمینه تجاری و سیاسی و بهبود روابط بین المللی و بازگشت سرمایه گذاران به ایران و امید به افزایش مناسبات تجاری دوسویه ایراد کرد. در ادامه مراسم مهندس نصرالهی؛ مدیرکل صنایع نساجی و پوشاک وزرات صنعت ضمن اشاره به اهمیت صنعت نساجی و  قرارگرفتن آن در اولویت صنایع در ایران، به سیاستگذاری های وزرات صنعت در خصوص رشد و بهسازی این صنعت و رابطه دیرینه صنعت آن با  ماشین سازی آلمان پرداخت. وی همچنین به ضرورت واردات ماشین آلات نساجی به منظور رشد و توسعه آن و به خصوص در زمینه فرش ماشینی که بخش مهم و عمده ای از این صنعت را به خود اختصاص داده است اشاره داشت و آینده این صنعت را روشن ترسیم کرد.
پس از مهندس نصرالهی؛ آبو‌جی‌اف (Abodjieff) مدیر فروش  انجمن ماشین سازان آلمان (VDMA) ضمن تبریک به میهمانان برنامه و تشکر از همکاران رسانه ای این نشست در ایران برای موفقیت این نشست و توسعه روابط تجاری این دو کشور آرزوی موفقیت کرد. در این نشست چهره های مهمی چون رجینا بروکنر مدیر انجمن ماشین سازان آلمان (VDMA) و گروهی از اصحاب صنعت و اساتید دانشگاه نیز حضور داشتند.

آغاز نشست های تخصصی
پس از اتمام بخش ابتدایی همایش، نشست های تخصصی و Work shop  هایی که برگزارکنندگان این همایش در نظر داشتند آغاز شد. به طور کلی می توان گفت بیست و چهار نشست به صورت همزمان طی دو روز برگزار شد؛ همزمان با نمایندگان شرکت های آلمانی برای انجام مذاکرات تجاری خود در سالنی که به این منظور تعبیه شده بود حضور داشتند و شرکت کنندگان در همایش برای آشنایی و اعلام همکاری با آن ها مستمر به این سالن رفت و آمد داشتند.
بر اساس آمار ثبت نام شرکت کنندگان، نزدیک به ۶۵۰ نفر در این مراسم حضور داشتند که همگی به صورت تخصصی در این حوزه فعالیت می کنند. به طور تقریبی می توان گفت حدود ۱۰۰نفر از شرکت کنندگان را آلمان ها تشکیل می دادند.  

معرفی تکنولوژی های بهینه به صنعت نساجی ایران
یکی از مهم ترین بخش های این همایش دو روزه، نشست های تخصصی بود که طی آن توانمندی های تکنولوژیک آلمان به مخاطبان ایرانی معرفی شد؛ از این رو می توان گفت این برنامه نوعی کارگاه آموزشی مفید برای نیروی فنی کارخانه ها نیز بوده است.  مهم ترین ویژگی مشترک این ماشین آلات، امکانات آن ها در راستای بهینه سازی مصرف انرژیست؛ از این رو می توان گفت بسیار مورد توجه تولیدکنندگان ایرانی خواهد بود، چراکه هزینه انرژی به شدت کاهش می یابد. از میان شرکت های حاضر، Andritz  دستاوردهای خاص خود در منسوجات بی بافت و کابردهای آن، شرکت Bruckner جدیدترین فناوری ها در تثبیت حرارتی پارچه در صنعت نساجی، Dienes تکنیک ها و تجهیزات جدید برای بهبود کیفیت الیاف،Dilo در خصوص تولید و تنوع لایه های سوزنی، Erthardt+Limer تکنولوژی به حداقل رساندن برش کناره منسوجات نیتینگ، Herzog فناوری و ماشین های بافت قیطان و طناب، Mahlo مفاهیم جدید پود صاف کردن در فرش و قالیچه های ماشینی،Mayer & Cie تکنولوژی ماندگاری و بالا بودن میزان تولید ماشین های گردبافی و Xetma راهکارهای متنوع تکمیل به منظور ارتقای سطح منسوجات از پارچه تا فرش را معرفی کردند.
در پایان هر یک از این نشست ها، نمایندگان واحدهای تولیدی ایرانی و دانشجویان و اساتید دانشگاه می توانستند پرسش های فنی خود را در خصوص محصول عرضه شده بپرسند. در مجموع می توان گفت، این همایش ترکیبی بود از آموزش و تجارت که جنبه تجاری آن از اهمیت بیشتری برخوردار بود.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

مذاکرات لوزان آلمان ها را راهی ایران کرد
آنچه این همایش را بیش از پیش مهم و حیاتی می سازد آن است که این مراسم با فاصله کوتاهی پس از انتشار تفاهم نامه لوزان میان ایران و قدرت های جهانی برگزار شده است و نشان از تمایل غربی ها برای همکاری و برقراری مجدد مراودات تجاری با ایران به عنوان یک شریک تجاری مهم و موثر دارد. به طور کلی می توان گفت حضور یک تیم تجاری قوی از اقتصاد نخست اروپا برای همکاری با تولیدکنندگان ایرانی می تواند نشانه ای از بازگشت امید به صنعت نساجی باشد که طی سال های اخیر و در پی تحریم ها و فشارهای بین المللی ضربه های سهمگینی را به جان خرید ولی از پا ننشست.


منبع: شماره ۲۹ مجله کهن

تلفن اشتراک- ۷۷۲۴۵۷۸۰-۰۲۱

کانال تلگرام مجله کهن

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×