جذاب‌ترین‌ها

نوزدهمین دوره نمایشگاه دموتکس شانگهای در راه است

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

محصولات جدید، کیفیت و شور و اشتیاق تجارت در قاره کهن؛

نوزدهمین دوره نمایشگاه دموتکس شانگهای در راه است

نمایشگاه دموتکس چین در سال ۲۰۱۷ میلادی در تاریخ ۲۱ لغایت ۲۳ مارچ در مرکز نمایشگاهی بین المللی شانگهای برگزار خواهد شد.

در این نمایشگاه تعدادی از شرکت های ایرانی از جمله مجله نساجی کهن غرفه گذار خواهند بود.

شرکت هایی که تا به امروز بنابر اعلام شرکت فوژان راهبران نماینده رسمی دموتکس در ایران اعلام شده است به قرار زیر است :

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

مجله نساجی کهن  

فرش امیران

فرش یلدای کویر

فرش فرهی

 

و غرفه گذارهای احتمالی عبارتند از :

فرش توس مشهد

مرکز ملی فرش

خاطره کویر کاشان

به نظر میرسدشرکت ستاره کویر یزد نیز نه به صورت مستقیم بلکه از طریق نمایندگان و شرکای تجاری چینی خود در نمایشگاه حضور داشته باشد.

تعداد بازدیدکنندگان دموتکس چین در شهر شانگهای بالغ بر ۵۰ هزار نفر می باشد که حدود ۲۵ درصد از آنها از خارج چین به نمایشگاه می آیند. نمایشگاه دموتکس چین مهمترین رویداد فرش و کفپوش آسیاست که از اهمیت بسیار بالایی برای شرکت های حاضر در بازارهای بین المللی برخوردار است.

غرفه مجله کهن در نمایشگاه   W1C34

در دوره قبلی چه اتفاقاتی افتاد؟

در سال گذشته هجدهمین دوره نمایشگاه دموتکس چین در شهر شانگهای برگزار گردید.

در این نمایشگاه بیش از ۱۳۰۰ شرکت از ۴۰ کشور دنیا در فضایی حدود ۱۴۰ هزار متر مربع غرفه گذار بودند. تعداد بازدید کنندگان این نمایشگاه در سال ۲۰۱۶ حدود ۵۰ هزار نفر بوده است. به گزارش خبرنگار اعزامی مجله نساجی کهن به این نمایشگاه، امسال هم حضور بازدید کنندگان و تجار خارجی از این نمایشگاه بسیار چمشگیر بود. یکی از مهمترین بخش های جانبی این نمایشگاه بخش نوآوری های جدید و محصولات نوآورانه بود که در قسمت های گوناگون تولید و عرضه انواع کفپوش ها ارائه گردید. در نمایشگاه امسال ۳۰۰ محصول نوآورانه و جدید در سالن های مختلف نمایشگاه به نمایش در آمد که می تواند در بسیاری از موارد نشان دهنده نیازهای بازارهای آینده به کفپوش های جدید باشد.
نمایشگاه امسال هم مثل همیشه بیشتر رنگ و بوی کفپوش های چوبی داشت به طوری که درصد زیادی از شرکت های حاضر در نمایشگاه با توجه به محبوبیت و مصرف بسیار بالای کفپوش های چوبی در چین و شرق آسیا به عرضه این دست محصولات پرداختند.

آقای لی ژانگ مدیر عامل یکی از بزرگترین شرکت های تولید کننده پارکت در چین به خبرنگار اعزامی مجله کهن گفت: “ما درصد بسیار بالایی از محصولات خود را در بازار گسترده چین به فروش می رسانیم چرا که در سال های اخیر با توجه به روند روبه رشد اقتصادی و ساخت و ساز بسیار سریع در چین در بخش های اداری، هتل ها، فضاهای تجاری و .. درخواست برای انواع کفپوش ها افزایش یافته، به ویژه کفپوش های چوبی که از دیرباز در چین محبوبیت خاصی داشته است.”ایشان در پایان، این نمایشگاه را بسیار  مفید و حضور فعالان این عرصه را چشمگیر خواندند.
آقای جلیل ادیبی کنسول اول جمهوری اسلامی ایران در چین ضمن ابراز خرسندی از حضور ایرانیان در نمایشگاه دموتکس چین فرش را سرمایه ایران و ایرانی دانست و افزود: “حضور در این نمایشگاه در واقع به منزله ورود به بازارهای گسترده و وسیع کشور چین است. شرکت های ایرانی حاضر در این نمایشگاه می توانند با ارائه محصولات و فرش های مطابق سلیقه چینی ها به خوبی نیاز این بازار را که در سال های اخیر نیز به شدت از فرش های ایرانی استقبال می کند را پاسخگو باشد. ما هم در این راه تمامی تلاش خود را برای انجام حمایت های لازم از تجار ایرانی در چین انجام خواهیم داد.”

سال گذشته از سه کشور مهم ژاپن، آمریکا و اندونزی هیات های خریدار به نمایشگاه دعوت شدند که منجر به عقد قراردادهای بسیار مناسبی گردید.

 

محصولات جدید، کیفیت و شور و اشتیاق تجارت

دموتکس چین فقط یک رویداد نمایشگاهی سه روزه نیست بلکه محلی بود برای جمع شدن هزاران فکر، ایده و طرح جدید که با حضور کلیدی ترین دست اندرکاران صنعت فرش و کفپوش جهان در فضایی پرشور و پر از انرژی برگزار می شود.
نمایشگاه دموتکس چین یک نمایشگاه بسیار مهم و قابل توجه است که متاسفانه به دلیل همزمانی با ایام تعطیلات سال نو در کشور ایران، مورد بی توجهی دست اندرکاران و فعالان صنعت فرش ایران قرار گرفته است. البته در سال های اخیر با توجه به تبلیغات و اطلاع رسانی های مداوم مجله کهن در ایران در حوزه فرش دستباف و فرش ماشینی حضور ایرانی ها در این رویداد کمی پررنگ تر شده که خوشبختانه نتایج بسیار خوب و ارزنده ای را برای کشور به دنبال داشته است. به ویژه در بخش فرش دستباف این رشد بسیار محسوس بوده است. در حالی که در سال ۱۳۸۸ میزان صادرات فرش دستباف ایران به چین حدود ۴۰۰ هزار دلار بوده است؛ در سال ۱۳۹۱ این رقم به ۸ میلیون دلار رسیده است که به خوبی نشان دهنده نفوذ مناسب تجار فرش ایرانی در چین در طی این چند سال است. امروز شرکت های ایرانی پس از چند سال حضور مستمر در بازار فرش ماشینی و دستباف چین توانسته اند شرکای تجاری خوبی پیدا کنند و هم اکنون خوشبختانه شاهد تاسیس فروشگاه های فرش ایرانی در شهرهای چین هستیم. این امر در بخش فرش ماشینی نیز مشهود است و هر ساله تعداد شرکت های ایرانی حاضر در این نمایشگاه در حال افزایش است.
در حال حاضر حدود ۴۵ درصد فرش ایران در آسیا، ۴۳ درصد در قاره اروپا و مابقی آن در آمریکا و سایر کشورها به فروش می رسد.

روابط اقتصادی ایران و چین

چین بازار مصرف بسیار قدرتمندی است که تولیدکنندگان ایرانی باید توجه بیشتری را به آن معطوف کنند. با اینکه چین یک کارخانه بزرگ است و خود همه چیز را به دنیا صادر می کند اما آمارها نشان می دهد این کشور در عین حال یکی از بزرگترین واردکنندگان جهان نیز هست و اقتصاد پویا و جمعیت مصرف کننده بسیار بالا در این کشور بهشتی را برای تولید، صادرات، واردات و تجارت فراهم آورده است. از جمله اقداماتی که در سال ۱۳۹۱ در حوزه صادرات به چین انجام شد تشکیل کمیته مخصوص چین در وزارت صنعت، معدن و تجارت بوده است.
صادرات به چین از جهتی با توجه به روابط خوب اقتصادی چین و ایران هم می تواند دارای ظرفیت های بالایی باشد.
تمرکز بر صادرات محصولات مصرفی و دارای مزیت نسبی در کشورمان از جمله مواد غذایی، فرش های دستباف و ماشینی، صنایع دستی، گیاهان دارویی و… باعث افزایش صادرات کالاهای ایرانی به چین شده است.

مبادلات تجاری ایران و چین ۳۷ میلیارد دلار

میزان مبادلات تجاری ایران و چین در سال ۲۰۱۲ به ۳۷ میلیارد دلار رسیده که نسبت به سال قبل ۱۸ درصد کاهش داشته است.
به گزارش سایت تحلیلی گلوبال پست میزان مبادلات تجاری ایران و چین در سال ۲۰۱۱، حدود ۴۵ میلیارد دلار بود که مشکلات تحریم و مشکلات بانکی امکان افزایش آن را در سال ۲۰۱۲ نداده است. اقتصاددانان پیش بینی می کنند با برطرف شدن مشکلات بانکی حجم تجارت ایران و چین می تواند به ۵۰ میلیارد دلار هم برسد.
در سال ۲۰۱۲ چین ۶۰۰ میلیون دلار در ایران سرمایه گذاری کرد. این کشور بزرگترین شریک تجاری ایران و از خریداران عمده نفت است. خوشبختانه در سال های اخیر بازار چین تنها یک بازار خرید برای ایران نیست و صادرات به چین هر روز ابعاد گسترده ای در ایران پیدا می کند.
در واقع سابقه روابط جدید تجاری ایران و چین به سال ۱۳۵۱ برمی گردد و امروز به نقطه اوج خود رسیده است.

ایوو بزرگترین شهر عمده فروشی جهان

بد ندیدیم در این گزارش به بزرگترین شهر عمده فروشی چین و شاید هم جهان یعنی شهر ایوو (yiwu) هم اشاره ای داشته باشیم. دلیل این اشاره هم این است که تجار فرش ایرانی برای گسترش بازارهای خود در چین حتی به این شهر هم سفر کرده اند و به تازگی چند شرکت ایرانی از جمله یک شرکت تولیدی فرش در نمایشگاه yiwu حضور داشتند.
فاصله yiwu تا بندر شانگهای ۳۰۰ کیلومتر و تا مرکز استان ژیانگ ۱۲۰ کیلومتر است. این شهر دارای شبکه حمل و نقل بسیار پیشرفته و حتی خطوط هوایی گسترده است که این شهر را با اهداف استراتژیک دولت چین به بزرگترین مرکز تولید کالا در چین و جهان تبدیل کرده است. این شهر از سوی سازمان ملل به عنوان بزرگترین بازار عمده فروشی در جهان شناخته و معرفی شده است.
نمایشگاه ایوو در راستای سیاست چین مبنی بر افزایش واردات به شهر ایوو با حمایت وزارت بازرگانی و دفتر توسعه تجارت بین المللی چین برگزار می شود. پیشتر به دعوت رایزن بازرگانی سفارت ایران در چین برخی شرکت های صادرکننده ایرانی برای شرکت در این رویداد اعلام آمادگی کردند.
قیمت غرفه استاندارد در این نمایشگاه ۲۰۰۰ یوان چین اعلام شده بود.

 

صادرات فرش دستباف ایران به چین

چین که در چند سال گذشته رقیب ما در بازار جهانی فرش بود، امروز به یکی از ۱۰ کشور اصلی واردکننده فرش دستباف ایران تبدیل شده است و حجم وارداتش از کشورمان هر روز بیشتر می شود.

ارزش صادرات فرش دستباف ایران به چین در پنج سال گذشته از هشت هزار دلار به هشت میلیون دلار افزایش یافته است.

در دوره ای که در تنگنای تحریم قرار گرفتیم و حضورمان در برخی بازارهای سنتی مانند بازارهای اروپایی بدلیل رکود اقتصادی کمرنگ شد، فعالان فرش دستباف ما به سراغ بازارهای جدید رفتند و بطور مشخص کشورهایی مثل برزیل، آفریقای جنوبی، روسیه و در راس آنها چین در زمره بازارهای فرش ایران قرار گرفتند.

چین که تولیدکننده و رقیب فرش ایران بود، در این چند سال از رقیب به مشتری تبدیل شد و امروز یکی از بهترین خریداران فرش دستباف ایران است.

تحول اقتصادی چین، خروج از صنایعی همچون فرش و شکل گیری طبقه نوظهور ثروتمند که دنبال کالاهای لوکس و فاخر هستند، بازار بالقوه ای را در این کشور برای فرش دستباف ایران ایجاد کرد.
میانگین ارزش صادرات فرش دستباف ایران در دهه های گذشته سالیانه ۵۰۰ میلیون دلار ذکر شده
حجم و ارزش صادرات فرش دستباف کشورمان در ۱۰ ماه نخست امسال را چهار هزار تن به ارزش حدود ۲۳۰ میلیون دلار بوده است.

++  لطفا اگر از این نمایشگاه بازدید کرده اید و نظری دارید و یا اینکه در مورد صنعت فرش ماشینی و دستباف ایران در چین و … نظری دارید با ما در میان بگذارید

ثبت نظرات 

+ لطفا اگر مطالب سایت که را کپی برداری می کنید به جهت اخلاقی و اصول روزنامه نگاری لینک این مطلب را در سایت خود قراردهید

نویسنده: بهنام قاسمی

تحریریه مجله کهن

تلفن اشتراک: ۷۷۲۴۵۷۸۰-۰۲۱

جهت عضویت در کانال تلگرام مجله کهن برروی لینک زیر کلیک کنید

 

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×