اخبار فرش ماشینی

نمایشگاه سیزدهم؛ کمرنگ تر از گذشته

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

 

سیزدهمین نمایشگاه بین المللی ماشین آلات، مواد اولیه، منسوجات خانگی و محصولات نساجی و چرم، با همکاری جامعۀ مدیران و متخصصین نساجی ایران، انجمن صنایع چرم ایران، جامعۀ مدیران و متخصصین صنعت کفش ایران و نظارت انجمن صنایع نساجی ایران، و شرکت سامع پاد نوین به عنوان برگزار کننده نمایشگاه، از تاریخ ۲۴ لغایت ۲۷ مرداد ماه در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی تهران (سالن های ۴۰ و ۴۱) برگزار شد.

.این نمایشگاه دربرگیرندۀ طیف وسیعی از محصولات تولیدی صنایع نساجی و چرم کشور بود و فرصت  مغتنمی را فراهم آورد تا صنعت گران داخلی و خارجی به عرضه و بازار یابی محصولات تولیدی خود بپردازند.
در این نمایشگاه ۱۱۷شرکت کننده داخلی و ۳۴ شرکت کننده خارجی از کشورهای ژاپن (۱ شرکت)، ترکیه (۱۷ شرکت)، امارات عربی متحده (۱ شرکت)، ایتالیا (۱ شرکت)، تایوان (۷ شرکت)، چین (۴ شرکت)، کره (۱ شرکت)، آلمان (۱ شرکت)، و فنلاند (۱ شرکت) به ارائه دستاوردها و محصولات خود پرداختند.

صنعت کهن در گفتگو با تعدادی از شرکت های داخلی حاضر در نمایشگاه، دیدگاه ها و نقطه نظرات آنها را جویا شد. نکته ای که اکثر آنان به آن اشاره نمودند کاهش تعداد شرکت کنندگان و بازدیدکنندگان و نیز کیفیت نمایشگاه به دلیل کاهش سطح تبلیغات، ضعف های مدیریتی در برگزاری نمایشگاه، واردات منسوجات خارجی، و نیز عدم برخورداری واحدهای نساجی کشور از یک پشتوانه و حمایت قوی از سوی دولت و… بود. 
آقای جمشیدی مدیر فروش شرکت مهارت سمنان کاهش کیفیت نمایشگاه را به دلیل اوضاع اقتصادی مملکت، نحوه مدیریت نمایشگاه، و کم بودن سطح تبلیغات دانست و گفت: “دولت ترکیه به واحدهای نساجی امکانات می دهد، به همین خاطر ترک ها بیشتر می توانند در نمایشگاه های بین المللی غرفه گذار باشند. اما در اینجا دولت از واحدهای نساجی حمایت چندانی نمی کند.” وی خاطر نشان کرد: ما به دلیل اینکه در عرصه ماشین آلات فرش پارچه بافی و انواع بادامک تنها تولیدکننده هستیم، شناخته شده ایم و فقط به خاطر اینکه بدانند در این عرصه هنوز هستیم شرکت می کنیم.

 Image

آقای پژمان سلامتی مدیر بازاریابی داخلی و خارجی شرکت بوریا در ارزیابی نمایشگاه امسال اظهار داشت: امسال نسبت به سال گذشته در بحث ماشین آلات و ارائه تکنولوژی های جدید کاهش قابل ملاحظه ای داشتیم و نتیجتاً تعداد بازدید کنندگان نیز که اغلب تمایل به بازدید از ماشین آلات دارند، کاهش یافته است.  وی در مورد دستاوردهای جدید شرکت بوریا در این نمایشگاه،‌ به بحث پوشاک اشاره کرد و از ارائه تعدادی سخت افزار و نرم افزار در این زمینه خبر داد. ایشان در مورد بازگشت اقتصادی نمایشگاه بیان کرد که: “نمایشگاه فرصت مناسبی است که افرادی که در صنعت هستند دور هم جمع شوند. وقتی تبلیغات برای نمایشگاه کم باشد،‌ شرکتهایی که تولید کننده منسوج نهایی هستند بازار هدف خود را در نمایشگاه نیافته و لذا شرکت نخواهند کرد. استانداردترین راه ارائه و معرفی یک محصول، شرکت در نمایشگاه است، اما بنابراین شرکت های خارجی که در نمایشگاه های ماشین شرکت می کنند به دنبال راه هایی هستند که محصولات خود را عرضه نمایند و اگر نمایشگاه برایشان بازتاب مطلوبی نداشته باشد، سال بعد شرکت نخواهند کرد. تولید کننده داخلی کانال های دیگری نیز برای ارائه محصولات خود دارد.”

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

خانم روندی مدیر بخش بازرگانی شرکت الیاف پلی استر آریان بوشهر نیز ضمن تأکید بر کم بودن سطح تبلیغات این نمایشگاه به این نکته اشاره کرد که با اینکه شاهد برگزاری نمایشگاه نساجی هستیم، اما هنوز پلاکاردهای نمایشگاه مصالح ساختمانی در سطح شهر دیده می شود! اما به طور کلی نمایشگاه های سالانه در تهران سطح بالاتری نسبت شهرهای دیگر دارد. وی افزود: شرکت ما تقریباً یک سال است که تأسیس شده و هدف از شرکت در این نمایشگاه آشنایی بیشتر با شرکت های دیگر بوده است.
آقای شاه محمدی مدیر اجرایی فروش شرکت الوان ثابت، یکی از دلایل کاهش سطح کیفی نمایشگاه را سخت گیری برای غرفه آرایی و نیز بالا بودن هزینه ها دانست. وی در توضیح دستاوردهای ارائه شده در غرفه الوان ثابت گفت: “امسال با تنوع بیشتر و محصولات جدیدتری در نمایشگاه ها حاضر شدیم. این دومین سالی است که به عنوان تنها همکار آزمایشگاه مؤسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران، کل رنگ های وارداتی کشور را از لحاظ سرطان زایی و موارد دیگر تست می کنیم. ما در نمایشگاه می توانیم با یافتن مشتریان جدید، روابط خود را گسترش دهیم. سال گذشته نیز در نمایشگاهی در کشور آذربایجان غرفه گذار بوده ایم. شرکت تصمیم دارد وارد عرصه های جدیدی در صنعت رنگ شود.”

آقای حسین بزازی مدیرعامل شرکت هوای فشرده تبریز که در زمینه کمپرسورهای صنعتی فعالیت دارد، در معرفی دستاوردهای جدید شرکت به عرضه کمپرسوری اشاره کرد که صفحه کنترل آن لمسی است و با اینکه تکنولوژی بالایی هم ندارد، تاکنون در کشور چنین محصولی نداشته ایم. نظر ایشان در مورد بازگشت اقتصادی شرکت در این نمایشگاه این بود که ممکن است در یک دوره نتیجه شرکت در نمایشگاه مورد دلخواه نباشد، اما در دوره های بعدی همین که اسم خود را در ذهن ها ماندگار می کنیم، بالاخره جواب خواهیم گرفت. لذا شرکت در نمایشگاه های خارجی نیز از برنامه های آتی شرکت است. اما ابتدا باید محصولات خود را در حد قابل رقابت با محصولات خارجی برسانیم.

آقای کریمی مدیرعامل شرکت اصفهان هواساز با اشاره به اینکه ۱۳ سال است که در نمایشگاه های تهران شرکت می کنند، ‌سیر کیفیت نمایشگاه ها را نزولی ارزیابی کرد و دلیل حضورشان را در نمایشگاه اعلان اینکه “ما هنوز در صحنه هستیم” بیان نمود. ایشان برگزاری این نمایشگاه را به صورت سالیانه مناسب می دانند تا بتوانند هر ساله محصولات جدید خود را عرضه نمایند. وی همچنین واردات بی رویه منسوجات ارزان قیمت از کشورهای چین و ترکیه را از دلایل کاهش شرکت کننده در نمایشگاه برشمرد.

آقای حمید رضا عطوفی مدیرعامل شرکت روان سایان گستر نیز در ارزیابی نمایشگاه گفت: “فکر می کنم نمایشگاه یزد نسبت به نمایشگاه تهران از لحاظ بازگشت اقتصادی برای ما بهتر بود، زیرا برگزاری نمایشگاه در تهران به دلیل عدم تعدد کارخانجات نساجی در این شهر، فقط یک حالت نمایشی دارد. شرکت نفت سه بار در سال افزایش قیمت دارد، ما هم که مجبوریم بخریم، چون در غیر این صورت کارخانه می خوابد. قیمت الیاف ۱۷۰۰ تومانی به ۲۷۰۰ تومان افزایش پیدا کرده! به همین علت است که تعداد شرکت کننده در نمایشگاه کم می شود. بهتر است تبلیغات برای این نمایشگاه ها بیشتر شود تا مردم با بازدید از آنها بدانند که لباسی که می پوشند چگونه تولید می شود. به دلیل حضور شرکت های خارجی هم به دلیل تحریم های اقتصادی کم رنگ تر شده است.” 

آقای عابدین زاده مدیرعامل فرش پرشین مشهد در توضیحاتشان در مورد معرفی شرکت اظهار داشت: ۹۰% فعالیت هایمان را صادرات به کشورهایی چون پاکستان، افغانستان،‌ عراق، و آسیای میانه تشکیل می دهد. این اولین سالی است که در نمایشگاه داخلی شرکت می کنیم. اما به دلیل تبلیغات خیلی ضعیف نمایشگاه،‌بسیاری از مشتریان ما از حضورمان در این صحنه بی اطلاع اند. این در حالی است که نمایشگاه ها در خارج از ایران تبلیغات گسترده تری دارند. شرکت ما در این نمایشگاه برای فروش بیشتر نیست، بلکه فقط برای معرفی فرش پرشین است. 

آقای مهدی قزوینی کارشناس بخش فنی شرکت نخ پیوسته زاگرس نیز در گفتگو با صنعت کهن اظهار کرد: با توجه به هزینه ای که برای شرکت در این نمایشگاه کردیم، انتظاراتمان برآورده نشده است. اما به هر حال نمایشگاه فرصتی است که اعلام کنیم یک شرکت مقتدر هستیم. ما جایگزین نخ وارداتی شدیم که قبلاً با قیمت های پایین از شرق و جنوب شرق آسیا وارد می شد. ایشان علت حضور کمرنگ شرکت های های نساجی را در نمایشگاه امسال واردات بیش از حد، ناتوانی شرکت های داخلی در رقابت با شرکت های خارجی، ثابت بودن نرخ ارز و دلار و تورم بیش از حد دانست. اگر همت بخش خصوصی و تا حدودی سیاست های دولت وجود نداشت دیگر چیزی به اسم صنعت نساجی وجود نداشت.

Image

Image

Image

Image

 

 

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×