اخبار فرش ماشینی

نقش خاک؛ فرشی بر مدار توسعه صنعت نساجی ایران

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

 

فرش نقش خاک

مجموعه نقش خاک در سال ۱۳۹۰ در شهرک صنعتی آران و بیدگل با مدیریت محمد اسماعیل پور تاسیس شد. آغاز فعالیت های این مجموعه با افزایش فشارها و تحریم های بین المللی علیه ایران همزمان شد و این باری اضافه بر شانه های تولیدکنندگان و مدیران این مجموعه محسوب می شد که بیش از پیش آن ها را در تنگنا قرار داد و روند بهره برداری را کند ساخت. سرانجام فرایند تولید از سال ۱۳۹۱ با تهیه ماشین آلات مدرن و تجیهزات مدرن برای بافت فرش های ۷۰۰ شانه  ده رنگ آغاز گردید.

آنچه از ابتدای فعالیت مورد توجه مدیران مجوعه  بوده ، کیفیت ممتاز محصولات و اهمیت مشتری مداری، بوده است. در همین راستا اقدام به تهیه بهترین انواع نخ های اکرلیک ۱۸ و ۲۱ و انجام آزمایش های کشش یا استحکام نخ، سنجش خلوص و مقاومت کرده اند. علاوه بر این امور برای ارتقای کیفیت محصولات نیز  اقداماتی صورت گرفته است که عبارتند از :
۱. افزایش تعداد ماشین های بافت به ۴ یا ۵ پنج ماشین
۲. تهیه بهترین نوع از مواد اولیه
۳. توجه به کیفیت در مراحل تولید و تکمیل
۴. توجه به کنترل کیفیت محصولات و استانداردهای داخلی و بین المللی (شامل ایزو ۱۰۰۰۲،۹۰۰۱ و۱۴۰۰۱)
۵. بهره گیری از نیروی کار ماهر
۶. توجه به زیبایی در بسته بندی و ارائه نهایی محصول

هر یک از این موارد و در کیفیت و قیمت محصول موثر است. در خصوص مسئله مشتری مداری نیز باید به مواردی اشاره کرد که در میثاق نامه شرکت از اهمیت خاصی برخوردار است:
۱. ارائه ضمانت نامه ۲۴ ماهه برای هر فرش
۲. بیمه فرش توسط شرکت  نقش خاک

در توصیف تفاوت ها و تمایزهای محصولات نقش خاک می توان به اهمیت طراحی و رنگ  فرش ها اشاره کرد. مجموعه نقش خاک دارای دپارتمان طراحی است که با بهره گیری ازخلاقیت و توان نیروی متخصص در این امر قصد دارد رهبری در بازار را به دست گیرد. به این ترتیب هر سال یک یا دو طرح جدید توسط این شرکت به بازار ارائه می شود که نمونه  مشابهی در بازار ندارد اما برخی از این طرح ها خود به نقشه های پر فروش بازار تبدیل می شود و گاهی به همین دلیل و در اثر عدم وجود قانون کپی رایت و بی توجهی برخی از فعالان این عرصه به اخلاقیات بدون کسب اجازه از مولف اثر مورد کپی برداری قرر می گیرد که می تواند محصول اصلی و زحمات تولید کنندگان را  زایل کند.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

نمایشگاه فرش ماشینی تهران
از دیدگاه شرکت نقش خاک

این نمایشگاه توسط یکی از شرکت های موفق و قدرتمند (توسعه اوراسیا نوید) برگزار می شود و عرصه رقابت مفیدی میان شرکت های ایرانی است؛ به گونه ای که شرکت نقش خاک تا به امروز تنها در این نمایشگاه مشارکت داشته است. در کنار این مزایا دارای معایبی است که مسئولان این شرکت از برگزارکنندگان انتظار رفع آن را دارند؛ یکی از این موارد حضور محدود و اندک شرکت ها و بازدیدکنندگان خارجی است که باید با همکاری و رایزنی ها  حضور آن ها را افزایش  داد. از طرفی دیگر شاهد بازدید کنندگانی هستیم که متاسفانه نه برای بازدید از نمایشگاه بلکه برای دریافت هدایای تبلیغاتی به نمایشگاه می آیند و تجمع این افراد در غرفه ها مانع از پیشبرد فعالیت شرکت ها و غرفه داران می شود.

افق توسعه برای نقش خاک

شرکت نقش خاک در راستای اهدافی که برای خود ترسیم کرده در نظر دارد با افزایش تنوع محصولات پاسخگوی  نیاز مخاطبان خود باشد. در این راستا  قصد دارد محصولاتی در جنس، نقش و طرح متنوع اعم از گلیم،گبه، جاجیم، فانتزی و ریز بافت و … را تولید کند.

از این منظر این مجموعه آینده روشنی را پیش روی خود می بیند؛ کاشان به عنوان قطب صنعت فرش ماشینی توان و پتانسیل لازم برای ارتقای این صنعت را در کشور دارد. چراکه امکان سرمایه گذاری و انگیزه لازم برای تولید این فرش در میان اهالی آن به چشم می خورد. در صورت حمایت دولت در قالب بسته های تشویقی و تسهیلات بانکی امکان صادرات برای تولیدکنندگان این شهر و ارتقای سطح اقتصادی این منطقه از ایران و در پی آن ارتقای سطح صنعت نساجی کشور و  مطرح شدن آن در جهان فراهم می شود که آرزوی تمام تولیدکنندگان فرش است. ■

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×