اخبار فرش ماشینی

نخستین فرش ضد لکه جهان در کاشان تولید شد

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

برای نخستین بار فرش مقاوم در برابر انواع محلول‌های خانگی و اثر آنها بدون استفاده از فناوری نانو توسط مخترع کاشانی تولید شد.

به گزارش خبرگزاری فارس از کاشان، از دیرباز این دیار با واژه فرش شناخته می‌شده و تار و پود مردمش با ترنج و محراب عجین شده است.

نقش‌های اسلیمی شاید خاطره مشترک تمام دخترکان دیروز و بانوان امروز کاشانی است و موسیقی شانه‌زنی و دکلمه آواز نقشه‌خوانی مادران چون تصنیفی ماندگار در ذهن‌‌هایشان نقش بسته است.

گرچه در سال‌های اخیر با رنگ باختن این مفاهیم در بین خانواده‌های کاشانی رقبای دیگر گوی سبقت را از فرش کاشان ربوده‌اند اما همچنان دغدغه ارتقای جایگاه فرش کاشان در اندیشه جوانان کاشانی جولان می‌دهد.

اما این بار سخن از بافت فرش و طراحی نقشه‌های نو نیست بلکه مخترع جوان کاشانی این بار با ایده‌ای جدید می‌خواهد مزیت ماندگاری فرش را به نام کاشان ثبت کند.

سید علی جدی مبدع کاشانی که اختراعش با عنوان «فرش مقاوم در برابر انواع محلول‌های خانگی و اثر آنها»به شماره ۷۹۶۸۴ به ثبت رسیده توانسته برای نخستین بار فرش ضد لکه را با قابلیت‌های منحصربه‌فرد در جهان به ثبت برساند.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

سید علی جدی در گفت‌وگویی اختصاصی با خبرنگار فارس در کاشان به بیان ویژگی‌ها و چگونگی روند تولید و اجرایی شدن این طرح پرداخت که در زیر مشروح آن را می‌خوانید:

*چگونه ایده تولید چنین فرشی به ذهنتان رسید؟

جدی: با توجه به این که اکثر فرش‌های تولیدی و مورد استفاده در منازل از رنگ‌های کرم و روشن برخوردار است و کمتر مانند گذشته از فرش‌های لاکی یا سرمه‌ای استفاده می‌شود لذا بزرگترین مشکلی که مصرف‌کننده با آن مواجه است تمیز نگه داشتن چنین فرش‌هایی است به خصوص در کلان‌شهرهایی چون تهران وجود آلاینده فراوان این مشکل را مضاعف می‌کند بنابراین به دنبال شیوه و راه‌حلی برای رفع این معضل برآمدم.

ویژگی‌ها و شاخصه‌های طرح ابداعی شما چیست؟

جدی: مقاوم شدن فرش در برابر انواع لکه‌های ناشی از گونه‌های مختلف مایعات خانگی مانند روغن، آب و اسیدهای خانگی و اجرایی بودن این اختراع به همراه قابلیت تجاری‌سازی آن که مهم‌ترین شاخصه یک ایده و اختراع است، از ویژگی‌های برجسته و ممتاز این طرح به شمار می‌رود.

آیا از فناوری نانو در این طرح خود بهره گرفته‌اید؟

جدی:‌ به هیچ عنوان! یکی دیگر از ویژگی‌های مهم و اساسی این طرح عدم استفاده از فناوری نانو است.

این ایده و اختراع شما چه مدت طول کشید تا به ثبت برسد؟

جدی: برای انجام مراحل مختلف ثبت این اختراع ۱۴ ماه زمان صرف شد تا پس از اجرای آزمایش‌های مقدماتی عملیاتی بودن آن به اثبات رسیده و تأیید مراجع ذی‌صلاح نیز حاصل شود.

با توجه به ویژگی تجاری‌سازی این طرح، تولید انبوه این فرش در چه مرحله‌ای قرار دارید؟

جدی: در حال حاضر دستگاه مربوط به فرآیند فرآوری فرش ساخته شده و در مرحله ثبت اختراع قرار دارد و آماده بهره‌برداری است.

ظرفیت و بهای فرآوری فرش توسط این دستگاه به چه میزان پیش‌بینی شده است؟

جدی: تولید اسمی در شبانه روز این دستگاه ۴ هزار و ۸۰۰ مترمربع و یا به عبارت ساده‌تر ۴۰۰ تخته فرش ۱۲ متری است که هزینه فرآوری هر فرش ۷۰ تا ۸۰ هزار تومان تعیین شده است.

این طرح چه صرفه اقتصادی برای مصرف‌کننده دارد؟

جدی: با توجه به متداول بودن استفاده از فرش‌های با رنگ روشن در منازل شست‌وشوی مداوم فرش‌ها را می‌طلبد که علاوه بر هزینه شست‌وشو منجر می‌شود فرش‌ها حالت و کیفیت اولیه خود را از دست بدهند و در نهایت مصرف‌کننده مجبور به تعویض زودهنگام فرش شود.

دستگاه فرآوری فرش با چه هزینه‌ای ساخته شد؟

جدی: حدود ۶۰۰ میلیون ریال هزینه طراحی و ساخت این دستگاه بوده که علاوه بر سرمایه شخصی از تسهیلات اشتغال‌زایی نیز بهره گرفته شده است.

با اجرایی شدن این طرح چه میزان می‌توان اشتغالزایی کرد؟

جدی: به طور حتم با گسترش این تکنولوژی در کشور و ظرفیت اشتغالزایی مستقیم یا غیر مستقیم این طرح می‌توان بستر خوبی برای ایجاد فرصت‌های شغلی برای نسل جوان ایجاد شود اما در حال حاضر با راه‌اندازی این دستگاه ۲۰ فرصت شغلی به وجود می‌آید.

تحریم‌های موجود در فرآیند ساخت دستگاه خللی ایجاد کرد؟

جدی: خیر،گرچه برای تهیه برخی قطعات با مشکلات عدیده‌ای مواجه شدیم اما با توجه به ظرفیت داخلی و پیشرفت‌های صورت گرفته در کشور تمام قطعات و لوازم دستگاه در داخل کشور ساخته شده است.

ساخت دستگاه چقدر طول کشیده است؟

جدی: پس از اتمام مراحل تأیید اختراع فرش حدود چهار ماه برای ساخت دستگاه فرآوری فرش زمان صرف شده است.

آیا در مراحل مختلف طراحی ایده و ساخت دستگاه شرایطی پیش آمده که از ادامه راه منصرف شوید؟

جدی: خیر، از آن جایی که به این ایده اطمینان و به تحقق آن یقین داشتم لذا تمام سختی‌هایش را به امید خدمتی به عرصه صنعت کشور به جان خریدم.

به عنوان سؤال آخر برای توسعه صنعت فرش چه باید کرد؟

جدی: اگر به همان میزان که به تنوع طرح و نقشه‌های فرش‌ها توجه می‌شود به کارآیی و کاربردی بودن آن عنایت ویژه شود و از ایده‌های نسل جوان بهره گیریم می‌توان شاهد تحول در صنعت فرش کشور بود.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×