نساجی و مردم

نحوه شستن فرش دستباف در خانه

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

شستشوی فرش در منازل با شوینده های رایج منجر به خشک و شکننده شدن الیاف پشم می شود، زیرا این مواد برطرف کننده چربی های قوی و دارای ترکیبات شیمیایی اسیدی قوی هستند و چربی الیاف پشم را گرفته و منجر به شکستگی و بروز کچلی در فرش می شود.
برای شستشوی فرش باید مطمئن شوید فرش رنگ نمی دهد. چه فرش شما دستبافت باشد و چه ماشینی رنگ دادن آسیب جدی به آن می زند.فرش

رعایت اصول و قواعد خاص شستشو و نظافت فرش سبب خواهد شد تا فرش دستبافت کیفیت اولیه خود را از دست ندهد و تا حد امکان خصوصیات ظاهری و ساختمانی خود را حفظ کند.
شستشو و نظافت فرش از اهمیت ویژه ای برخوردار است و رعایت اصول و قواعد خاص آن سبب خواهد شد تا فرش دستبافت کیفیت اولیه خود را از دست ندهد و حتی الامکان خصوصیات ظاهری و ساختمانی خود را حفظ کند.
شستشوی فرش به طور معمول، یک بار بعد از پرداخت و بار دیگر پس از طی سالیانی چند صورت می گیرد.

غبارگیری

در مرحله اول ارتقای کیفیت و در مرحله دوم زدودن کثافات و آلودگی هایی که پس از سالیان دراز بر آن نشسته، مد نظر است. قبل از شستشوی فرش غبارگیری به دو روش انجام می شود:
۱- غبارگیری معمولی:در غبارگیری معمولی فرش را می تکانند و یا با چوب بر پشت قالی می کوبند تا گرد و خاک آن خارج شود.
سپس با جارویی زبر (همان جاروهای چوبی که در منزل همه موجود است) آن را می روبند. این کار نباید موجب گسیختگی تار و پود قالی شود و به بافت آن لطمه بزند.
کوبیدن فرش بر زمین از جمله کارهای نادرستی است که جهت تمیز کردن آن به کار می رود.
۲- غبارگیری مکانیکی:این کار در کارخانجات، بسته به کیفیت فرش صورت می گیرد و در منزل مقدور نیست.
فرش هایی که دارای گرد و غبار هستند، قبل از شستشو حتما باید غبارگیری شوند، چرا که هنگام شستشو گرد و غبار در ته گره (محل تماس گره با تار و پود) باقی مانده خوب تمیز نمی شود و باعث پوسیدگی فرش می گردد. (در واقع تبدیل به گل شده و در مغز فرش باقی می ماند).
در زندگی های شهری که معمولاً از جاروبرقی استفاده می شود، گرد و غبار چندانی درون فرش باقی نمی ماند که نیاز به غبارگیری داشته باشد. فقط باید توجه داشت که فرش رنگ پس ندهد.
فرش های دستبافت چون کیفیت های متفاوتی دارند، ممکن است بعضی از آنها رنگ پس دهد. برای اینکه بفهمید فرش رنگ پس می دهد یا نه، یک دستمال سفیدرنگ که با آب نیمه گرم خیس شده به قسمت هایی از پرز فرش بکشید یا پرز فرش را درون دستمال برای چند ثانیه نگه دارید.
اگر دستمال سفید رنگی شد، فرش رنگ پس می دهد و باید هنگام شستشوی آن نکاتی را رعایت کرد. (بیشتر رنگ های تیره رنگ پس می دهند؛ مانند لاکی، سبزهای تیره، سرمه ای، مشکی، آبی).

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×