مد و پوشاک

نبود حمایت قانونی ارزش کار طراحان لباس‎ ‎را از بین می برد‎ ‎

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

یک طراح لباس گفت: به دلیل عدم حمایت‎ ‎قانونی و نبود قانون کپی رایت، تولیدات طراحان لباس ارزش و اهمیت خود را از دست می‎ ‎دهد‎. ‎

‎”‎معصومه کریمی‎ ‎زاده “روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار میراث فرهنگی ایرنا با بیان اینکه فرهنگ‎ ‎احترام به قانون کپی رایت در کشور وجود ندارد گفت: با وجود ثبت ملی این کار باز هم‎ ‎طرح های مشابه آن تولید شده است که هیچ کدام هم قابلیت های طرح اصلی را نداشته اند‎.
‎وی در ادامه افزود: نبود حمایت از ابتکارات باعث بی انگیزه شدن طراحان خواهد شد‎ ‎چرا که با وجود ثبت اثر باز تولید غیرقانونی از آن صورت می گیرد‎.
‎به گفته کریمی‎ ‎زاده تا زمانی که طراحان پارچه و لباس دغدغه تولید و کپی رایت را داشته باشند امکان‎ ‎تمرکز برای تهیه و تولید آثار جدید و بهینه را نخواهند داشت‎.  ‎وی با ابراز تاسف‎ ‎از اینکه رشته طراحی لباس و پارچه مهجور واقع شده است اظهار داشت:حمایت از طراحان‎ ‎باعث دلگرمی آنها و تولید طرحهای جدید و مفید برای اجتماع خواهد شد‎.  ‎طراح و‎ ‎مبتکر چادر جلابیب بیان داشت: به دلیل عدم حمایت از این چادر امکان تولید انبوه آن‎ ‎وجود ندارد و تاکنون با هزینه شخصی تنها سه هزار نمونه از آن تولید شده است‎.

‎وی‎ ‎در خصوص ایده طراحی چادر جلابیب یادآور شد:همیشه دغدغه ای در زمینه حفظ حجاب و حضور‎ ‎در اجتماع و انجام فعالیت های اجتماعی داشتم و این موضوع انگیزه اصلی من برای طراحی‎ ‎این چادر بود‎.
‎کریمی زاده این طرح را اولین اثر ابتکاری ثبت شده طراحی لباس در‎ ‎ایران دانست و خاطر نشان کرد: نام این چادر برگرفته از آیه ۵۹ سوره احزاب و از ماده‎ ‎جلیباب به معنی روسری بلند، مقنعه و پیراهن گشاد است که برای نخستین بار در‎ ‎نمایشگاه قرآن کریم سال ۱۳۸۴ رونمایی شد‎

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×