اخبار فرش ماشینی

نامه انجمن صنایع نساجی ایران به رئیس بانک مرکزی در راستای حمایت از تولید و تولیدکنندگان


نامه انجمن صنایع نساجی ایران به رئیس بانک مرکزی در راستای حمایت از تولید و تولیدکنندگان


جناب آقای دکتر محمود بهمنی

ریاست محترم بانک مرکزی جمهوری اسلامی  ایران

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

با سلام،

احتراماً       با توجه به نامگذاری سال جاری تحت عنوان «تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی» از سوی مقام معظم رهبری، که بدون شک نشان از اهمیت و جایگاه امر تولید در شرایط کنونی اقتصاد کشور دارد، پیرو اظهار نظر حضرتعالی در خصوص بیهودگی ارائه تسهیلات به صنایع و تمثیل آن به «ریختن آب میوه در دهان مرده» بر خود واجب دانستیم تا به نمایندگی از خیل عظیم صنعتگران توانمند کشور، به ویژه در حوزه صنایع نساجی و پوشاک، موارد ذیل را به استحضار برسانیم.

نخست آن‌که بسیاری از صنایع کشور با وجود مشکلات عدیده‌ای همچون تحریم‌های خارجی و داخلی با توان هرچه بیشتر به امر مقدس تولید در کشور مشغول بوده و بهره‌وری آن‌ها با بسیاری از دستگاه‌های دولتی و شبه دولتی قابل قیاس نمی‌باشد. لازم به ذکر است که ادامه حیات این صنایع و باقی‌ ماندن ایشان در عرصه رقابت، نیازمند تأمین نقدینگی و افزایش سرمایه‌گذاری‌های لازم می‌باشد و به نظر می‌رسد از جمله وظایف اساسی هر دولت و شبکه بانکی آن رشد، توسعه و حمایت مناسب از صنایع موجود و فعال جامعه، به عنوان لوکوموتیو رشد اقتصادی و ایجاد اشتغال سازنده برای خیل عظیم جوانان مستعد و آماده به کار کشور می‌باشد.

نکته دوم آن که با فرض درست پنداشتن ادعای حضرتعالی مبنی بر بهره‌وری پایین صنایع موجود، باید دلیل این امر را جستجو نمود. آیا با وجود شرایطی همچون تورم سالیانه بیش از ۲۰ درصد، نوسانات نرخ ارز، کاهش ارزش پول ملی، افزایش نرخ بهره بانک‌ها، عدم توانایی بانک‌ها در گشایش اعتبار و نقل و انتقال پول جهت تأمین مواد اولیه و ماشین‌آلات خطوط تولید که همگی از وظایف سیستم بانکی با مدیریت و محوریت بانک مرکزی می باشد، باز هم می توان به پایین بودن بهره‌وری صنایع خرده گرفت؟ آیا سیستم بانکی کشور توانسته ‌است همپای مشکلات به وجود آمده برای تولید طی چند سال اخیر، برای آن منابع مطمئن مالی فراهم کند؟

مطلب دیگری که در این رابطه می باید یادآور شویم ماده ۱۴۱ قانون تجارت کشور است که سال‌هاست انجمن صنایع نساجی ایران اجرای کامل و بدون کم و کاست آن‌ را از دولتمردان و مسئولین مربوطه درخواست نموده است. چرا شرکت‌های مشمول این ماده که بر اساس زیان وارده، بیش از نیمی از سرمایه خود را از دست داده‌اند را ورشکست اعلام نمی‌کنید تا بیش از این به اقتصاد کشور آسیب نزده و موجب زیان سایر شرکت‌ها نیز نشوند؟آیا این شرکت‌های عمدتاً دولتی و شبه‌دولتی مصداق مثال «ریختن آب میوه در دهان مرده» نمی‌باشند و همان‌هایی نیستند که به باور حضرتعالی بهره‌وری نیم درصدی دارند؟ و آیا بسیاری از منابع مالی بانک‌ها در قالب تسهیلات به همین شرکت‌ها تزریق نمی‌شود تا بحران‌های کارگری احتمالی ایشان چند صباحی دیگر به تعویق افتد؟

در پایان به استحضار می‌رسانیم که بر اساس آموخته‌های خود بر این باوریم که بهره‌وری هر فعالیتی به نهاده‌های آن نیز وابسته است. بدون شک ماشین‌آلات مدرن، مواد اولیه باکیفیت، نیروی انسانی توانمند و آموزش دیده، سیاست‌های پولی، مالی و بانکی کارآمد، سیاست گذاران صاحب صلاحیت و  تأمین انرژی مناسب از جمله مواردی است که موجب افزایش بهره‌وری می‌گردد و لازم است تا مجدداً نقش تأمین نقدینگی مورد نیاز واحدها و تدوین سیاستهای پولی و مالی کشور را در افزایش بهره‌وری بررسی فرمایید تا شاید دلیل بهره‌وری پایین صنایع را در دوردست‌ها جستجو نفرمایید.

به هر حال انجمن صنایع نساجی ایران به نمایندگی از طرف ده هزار واحد صنعتی نساجی و بیش از سیصد هزار  نفر کارکنان آن‌ها، اعتراض شدید خود را به فرمایشات جنابعالی اعلام میدارد.

جناب آقای دکتر بهمنی؛

قطعاً انتظار صنعتگران از ریاست محترم بانک مرکزی کشورشان، حمایت بجا و منطقی از تولید و تولیدکنندگان واقعی و دلسوز است و امیدواریم چنین اظهارنظری از سوی جنابعالی سهوی و در اولین فرصت ممکن اصلاح گردد تا بیش از این باعث تعجب، نگرانی مضاعف و دلسردی خیل عظیم صنعتگران صادق کشور نگردد.

با  احترام

انجمن صنایع نساجی ایران

علیرضا حائری- عضو هیات مدیره و دبیر

رونوشت:

– جناب آقای دکتر مهدی غضنفری، وزیر محترم صنعت، معدن و تجارت

– جناب آقای مهندس محسن صالحی‌نیا، معاون محترم امور صنایع و اقتصادی وزارت صنعت، معدن و تجارت

–  جناب آقای دکتر محمد نهاوندیان، ریاست محترم اتاق بازرگانی و صنایع و  معادن و کشاورزی ایران

–  جناب آقای دکتر یحیی آل اسحاق، ریاست محترم اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران

– جناب آقای مهندس محمدمهدی راسخ، دبیر کل محترم اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران

– جناب آقای مهندس حسین ساسانی، دبیرکل محترم کنفدراسیون صنعت ایران

– جناب آقای مهندس احمد پورفلاح، ریاست محترم کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی و صنایع و معادن و کشاورزی ایران

– جناب آقای رضا رحمانی، ریاست محترم کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی

– جناب آقای مهندس محمد مروج، ریاست محترم هیأت‌مدیره

– جناب آقای دکتر علیمردان شیبانی، نایب‌رئیس محترم هیأت‌مدیره

– جناب آقای مهندس رضا حمیدی، عضو محترم هیأت‌مدیره

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×