اخبار فرش ماشینی

منسوجات بی بافت در سرزمین آفتاب تابان

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

منسوجات بی بافت :: بطور کلی منسوجات دارای ساختار دو بعدی (و در بعضی موارد ساختار سه بعدی) هستند و در تولید آنها عموماً از نخ که یک ماده با ساختار تک بعدی است (ابعاد طولی در نخ بسیار بزرگتر از عرض/قطر است) استفاده می شود.

اما منسوجات بی بافت (Nonwoven) نام عمومی گروهی از منسوجات می باشد که برخلاف سایر انواع منسوجات در ساختار آنها نخ وجود ندارد و ساختار منسوج مستقیماً از الیاف تولید شده است. به عبارت دیگر در فرایندهای تولید بی بافت ها به کمک روشها و تکنیک های ویژه ای الیاف را مستقیماً به صورت یک ساختار دو بعدی که دارای طول و عرض است در می آورند (فرایند تشکیل لایه Web forming) و سپس در مرحله بعد استحکام و چسبندگی الیاف درون لایه به یکدیگر را افزایش می دهند (فرایند اتصال دهی Web bonding) تا قابل استفاده جهت صنایع پایین دستی شود، البته در بعضی موارد از فرایند تکمیل نظیر چاپ، روکش دهی (لمینیتینگ) و .. نیز به عنوان آخرین مرحله از فرایند تولید منسوجات بی بافت نام برده می شود.

صنعت منسوجات بی بافت

در طی چند سال گذشته از بین گروه های مختلف صنعت نساجی، تنها بخش منسوجات بی بافت بوده است که کمترین تاثیر را از بحرانهای جهانی پذیرفته و توانسته است همچنان روند رو به رشد خود را ادامه دهد. کشورهای اروپای غربی، آمریکا و ژاپن که مدتی است از نساجی سنتی فاصله گرفته اند و این بخش از صنعت خود را به کشورهای چین و آسیای جنوب شرقی سپرده اند همچنان در تولید منسوجات بی بافت از پیشتازان بازار محسوب می شوند و این حوزه از صنعت نساجی را هنوز در تسلط خود دارند.

در حال حاضر میزان تولید منسوجات بی بافت با رشد سالیانه ۳/۵ درصد توانسته است به حد ۹ میلیون تن در سال برسد، که البته قسمت اعظم این تولید مربوط به کشورهای اروپای غربی، آمریکا و ژاپن می باشد که در این کشورها در بسیاری از کالاها می توان ردپایی از استفاده از منسوجات بی بافت را مشاهده نمود.

از بین کشورهای آسیایی پس از ژاپن که به عنوان پیشروی بازار محسوب می شود کشورهایی نظیر چین، کره، تایوان و هند نیز از رشد قابل ملاحظه ای در چند سال اخیر برخوردار بوده اند.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

همانند EDANA-European Disposable And Nonwoven Association  به عنوان انجمن منسوجات بی بافت و یکبار مصرف اروپا، انجمن ANFA-Asian Nonwoven Fabrics Association  نیز در آسیا وظیفه مشابهی جهت بررسی و انتشار آمار تولید و مصرف منسوجات بی بافت در قاره کهن را بر عهده دارد. بر طبق آمار این انجمن در سال ۲۰۱۲ میزان تولید منسوجات بی بافت در قاره آسیا بیش از ۲/۳ میلیون تن بوده است که از این میزان سهم کشور ژاپن بیش از ۳۲۰ هزار تن بوده است و توانسته است از لحاظ میزان تولید پس از چین در رتبه دوم کشورهای آسیایی قرار گیرد.

منسوجات بی بافت در بازارهای خاص
منسوجات بی بافت

تقسیم بندی میزان تولید منسوجات نبافته در ژاپن بر حسب نوع و روش مورد استفاده به شرح ذیل است:

–  منسوجات بی بافت با اتصال شیمیایی: ۳/۱۸ هزار تن
–  منسوجات بی بافت با اتصال حرارتی: ۸/۳۶ هزار تن
–  منسوجات بی بافت با اتصال سوزن زنی: ۷/۷۳ هزار تن
–  منسوجات بی بافت اسپان لیث: ۵/۳۷ هزار تن
–  منسوجات بی بافت اسپان باند: ۸/۹۷ هزار تن
–  سایر انواع منسوجات بی بافت خشک ریزی شده: ۱/۲۵ هزار تن
–  منسوجات بی بافت ترریزی شده: ۶/۳۱ هزار تن

وضعیت پایدار ژاپن

بررسی آمار نشان می دهد که میزان تولید منسوجات بی بافت در کشورهای چین و هند هر سال دارای یک روند رو به رشد قابل ملاحظه است اما این میزان در مورد کشور ژاپن تاحدودی بدون تغییر و پایدار بود و از محدوده ۳۰۰ هزار تن در سال جابجا نمی شود.

از نکات قابل توجه در این بخش حضور تمام انواع روشهای تولید بی بافت ها در کشور ژاپن و سهم نسبتاً مشابه حضور آنها همانند درصد حضور در کشورهای اروپای غربی است که بیانگر اهمیت یکسان هرکدام از این روشها در کشورهای پیشرفته می باشد.

البته این بدان معنی نیست که شرکتهای بزرگ ژاپنی هیچ تغییر و تحولی در تولید خود نداشته اند، زیرا که این شرکتها جهت پاسخگویی نیاز رو به ارتقا جامعه پیشرفته ژاپن همواره در حال نوسازی و جایگزینی ماشین آلات خود می باشند و عمدتاً سرمایه گذاری های کاملاً جدید خود و یا ماشین آلات قدیمی تر را به سایر کشورهای آسیایی همجوار نظیر کره، تایوان، چین، اندونزی، مالزی و تایلند انتقال می دهند تا بدین وسیله هم از افزایش هزینه های تولید در کشور ژاپن در امان باشند و هم به بازارهای مصرف جدیدتر که از پتانسیل بالایی نیز برخوردار هستند نزدیکتر باشند.

منسوجات بی بافت در صنایع خودروسازی

در طی چند سال گذشته میزان صادرات صنعت خودروسازی ژاپن با کاهش مواجه بوده که این مساله به نوبه خود بر روی میزان مصرف منسوجات بی بافت در این حوزه از صنعت نیز تاثیرگذار بوده است. مهمترین شرکتهای ژاپنی حاضر در این بازار عبارتند از: سان کمیکالز، اوتسوکا، نیچی کاوا رز، داینیک، جی وی سی و فرویدنبرگ که همگی در پی یافتن بازارهای جایگزین جهت محصولات خود می باشند.

هفتمین دوره نمایشگاه بین‌المللی منسوجات فنی و بی‌بافت استانبول

منسوجات بی بافت در صنایع بهداشتی

مهمترین بازیگر این حوزه شرکت یونی چارم است که به تازگی با خرید ۱۰۰% سهام شرکت میرانمار خود را به عنوان بزرگترین تولید کننده منسوجات نبافته بهداشتی نظیر پوشک، نوار بهداشتی و … مطرح ساخته است و علاوه بر ژاپن در تعداد دیگری از کشورهای آسیایی نیز دارای کارخانه های تولید می باشد.

منسوجات نبافته سوزن زنی شده

یکی از بازارهای بزرگ اینگونه منسوجات در کشور ژاپن تولید نمدهای مورد استفاده در صنایع کاغذسازی می باشد. به تازگی شرکت نیپون فلت با راه اندازی یک خط جدید و مجهز ساخت کشور آلمان توانسته است گستره محصولات قابل ارائه خود در این حوزه را به نحو چشمگیری افزایش دهد.

سایر شرکتهای فعال در این حوزه عبارتند از: نیچی کاوا، کوراری، تورآی، یونیتیکا، کوراشیکی و آمبیک که هر کدام از آنها می توانند انواع مختلفی از منسوجات بی بافت را جهت کاربردهای متنوع این بازار عرضه نمایند.

جمع بندی

کشور ژاپن که در زبان محلی به نام نیپون یا همان سرزمین آفتاب تابان نامیده می شود جهت رقابت با کشورهایی نظیر چین و هند که با رشد سریعی در تمام عرصه ها از جمله منسوجات نبافته در حال حرکت است ناچار به حرکت به سمت و سوی تکنولوژی های بالاتر و پیچیده تر می باشد که استفاده از آنها در کشورهای رقیب بسیار مشکلتر بوده و هزینه های بالاتری را نیز می طلبد و این مساله توانسته است به عنوان رمز بقای این صنعت و سایر صنایع مرتبط در کشور ژاپن محسوب شود.

مرجع:

Nonwovens in the Land of the Rising Sun, AVR Allgemeiner Vliesstoff Report – Nonwovens & Technical Textiles, No. 1, 2014, pp. 10-12.

منبع : شماره ۲۳ مجله کهن

————————————————————————————

این مطلب را نیز بخوانید
پیشنهاد سردبیر : نقشه های فرش ماشینی چگونه طراحی می شوند؟

 

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×