جذاب‌ترین‌ها

معرفی پروسه تافتینگ دستی و روبات های فرش باف

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

این تکنیک یکی از تکنیک های قدیمی برای تولید فرش و کفپوش در ابعاد و مدل های مختلف است که به مرور زمان و از ۲۰ سال پیش به صورت مکانیزه درآمد و توسط یک شرکت سوئدی فرآیند تافتینگ دستی توسط روبات فرش باف انجام شد.

سیستم های روباتیک فرش بافی در بعضی مواقع به نام اتوتافت (Autotuft) هم نامیده می شوند.

ساختار اصلی روبات فرش باف از یک فریم آلومینیومی در سایزهای مختلف تشکیل شده است و پارچه زمینه فرش که اغلب از جنس پلی استر بر روی آن نصب می شود. بزرگترین اندازه ای که برای فریم روبات های فرش باف وجود دارد یک قاب ۶×۴ متری است.

روبات های فرش باف معمولاً بر روی چرخهایی سوار هستند که در هنگام عملیات بافت قابل جابه جایی است. هر روبات فرش باف به طور استاندارد ۴ فریم دارد و این باعث می شود دستگاه همیشه در حال کار باشد. در حالی که یک فریم در حال بافت است فریم های قبلی بافته شده در حال عملیات تکمیل و لاتکس زنی و یا در حال نصب پارچه زمینه جدید هستند.

جالب اینکه تمام عملیات تکمیلی و آماده سازی فریم جدید در یک کارگاه و در کنار روبات فرش باف انجام می شود و نیاز به فضای اضافی ندارد. معمولاً روبات های فرش باف از سروو موتورهای AC استفاده می کنند که به ماشین قابلیت حرکت های بسیار متنوع، تغییر سرعت های ناگهانی و کنترل فوق العاده بر روی هر پایل فرش را می دهد.

روبات های فرش باف می توانند برای مدت های طولانی عملیات بافت را انجام دهند. که معمولاً سرعت بافت آنها تا ۱۸۰۰ گره در دقیقه هم میرسد. روبات های فرش باف به طور نامحدود امکان بافت پایل های کات و لوپ را دارند. معمولاً کات پایل ها بین ۷۵ – ۱۲ میلی متر و لوپ ها از ۸ تا ۴۵ میلی متر ارتفاع دارند.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

پیشنهاد سردبیر : فرش وینتیج چیست و چرا علاقه به خرید آن افزایش یافته است؟ 
نمونه یک تفنگ تافتینگ دستی
نمونه یک تفنگ تافتینگ دستی – برند مشهور هافمن

روبات های فرش باف قابلیت های بسیار خوبی در بخش طراحی دارند و با نرم افزارهای ویژه خود و انواع حرکت های متنوع گان های تافتینگ توان بافت هر طرحی را دارند.

حداقل فضایی که یک ماشین روبات فرش باف بتواند در آن کار کند ۱۰ متر طول، ۳ متر عرض و ۵ متر ارتفاع است. از مهمترین شرکت های سازنده روبات فرش باف می توان به شرکت Hitex سوئد اشاره کرد.

در  بافت فرش های تافتینگ به روش دستی باز هم یک فریم و زمینه پارچه ای وجود دارد امّا این بار عملیات کاشت پایل در زمینه توسط یک گان تافتینگ اتوماتیک (روباتیک) انجام نمی شود بلکه کارگر یا بافنده با استفاده از گان تافتینگ دستی پایل ها را در زمینه فرش قرار می دهد. این گان های تافتینگ از یک سیستم پنوماتیکی تغذیه نخ و یک سیستم برش تشکیل شده اند.

با پیشرفت های انجام شده در سال های اخیر این وسیله هم توسعه یافته و توانایی هایی چون ایجاد پایل های j شکل را پیدا کرده است. از قدیمی ترین شرکت های سازنده این گان های تافتینگ می توان به شرکت Hofmann اشاره کرد که از سال ۱۹۸۰ به این کار مشغول است.

بافت فرش به روش تافتینگ دستی مزایای فوق العاده ای دارد نظیر:

– استفاده از هر رنگ و نوع نخ

– قابلیت استفاده از هر نمره نخ – حداکثر تا قطر ۶ میلی متر

– قابلیت ایجاد پایل های با ارتفاع مختلف از ۹ تا ۷۴ میلی متر

– امکان بافت فرش هایی با سایز نا محدود و بدون درز و اتصال تا ابعاد ۲۰ متر در ۳۰ متر

– امکان بافت همزمان فرش با اشکال مختلف گرد، مربع، مستطیل، لوزی و…

– قابلیت بافت انواع طرح ها از ظریف گرفته تا طرح های ساده و یکدست

HITEX HPR6 TUFT ROBOT
HITEX HPR6 TUFT ROBOT

– استفاده از هر جنس نخ (نخهای مصنوعی، ابریشم، پشم، پنبه، جوت و… )

– بافت فرش هایی با وزن ۷۰۰ گرم تا ۱۵۰۰ گرم  در مترمربع

– امکان تولید و بافت ۱۰ مترمربع فرش توسط یک کارگر در روز (در مورد ربات های فرش باف طبق اعلام شرکت های سازنده ۷ متر مربع در ساعت است که البته این عدد در حالت ایده آل آزمایشگاهی است و قطعا در حالت عادی کارگاه این عدد پایین تر است. )

– بافت فرش در ابعاد دلخواه

– بافت فرش در تعداد دلخواه و گرفتن سفارشات موردی و تک فروشی

– انعطاف پذیری بسیار بالا برای پاسخ گویی به بازارهای فصلی و بازارهایی که مثلاً فقط در یک هفته داغ هستند مثل سفارشات برای ایام و روزهای خاص و یا نیازهای آموزشی مدارس و دانشگاهها

– قابلیت تست بسیار سریع و راحت نخهای خریداری شده جدید

– تنوع باورنکردنی و بدون هیچ محدودیتی در طراحی و نقشه و تعداد رنگ

– تولید بسیار ساده نمونه و کلکسیون طرح برای فروشگاهها

– برای یک دار بافت ۳ متری حداقل به ۱۵ تا ۲۵ متر فضای کارگاهی نیاز می باشد

تفنگ های تافتینگ به این شکل عمل می کنند که نخ از درون یک سوزن توخالی وارد می شود این سوزن توخالی قابلیت ورود به زمینه پارچه ای فرش را دارد سپس جریان هوا نخ را به اندازه مورد نظر وارد زمینه فرش می کند. در صورتی که قصد بافت فرش کات پایل را داشته باشید یک تیغ روتاری نخ را در پشت فرش قطع می کند.

در حال حاضر این بافت در کشورهایی مانند هندوستان بسیار رایج است و تولیدکنندگان زیادی از این کشور در نمایشگاه هایی مانند دموتکس به عرضه فرش های هند تافت می پردازند.

 

 

معرفی پروسه تافتینگ دستی و روبات های فرش باف

معرفی پروسه تافتینگ دستی و روبات های فرش باف

دانلود رایگان pdf مجله

 

فرم ثبت نام سریع

جهت دریافت آخرین اخبار و رویدادهای نساجی و فرش ماشینی ایران و جهان در فرم زیر ثبت نام کنید

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×