اخبار فرش ماشینی

مصاحبه با مهندس جهانگیر – عضو هیئت علمی گروه نساجی دانشگاه آزاد واحد کاشان

مهندس جهانگیر در توضیح همایش ملی صنعت فرش گفت؛

مهمترین هدف ما ایجاد ارتباط دانشگاه با صنعت است

مهندس علی جهانگیر ؛ عضو هیات علمی گروه نساجی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کاشان و دبیر اجرایی همایش ملی صنعت فرش ماشینی چهره آشنا و صمیمی دانشجویان رشته نساجی است. اسفند ماه سال گذشته دومین دوره از همایش ملی صنعت فرش ماشینی در دانشگاه آزاد کاشان برگزار شد، و بهانه ای شد برای دیدار با ایشان در بهار کاشان. آنچه می خوانید ماحصل گفت و گوی ما با ایشان درباره این همایش و فعالیت های پژوهشگاه فرش ماشینی داشنگاه آزاد کاشان به عنوان قطب فرش ماشینی ایران است.

◄ اطلاعاتی درباره پژوهشگاه فرش ماشینی دانشگاه کاشان ارائه کنید؟ (زمان تاسیس، علت و ایده راه اندازی، برنامه ها و اهداف)
مرکز تحقیقات فرش ماشینی با مشارکت اعضای هیات علمی گروه نساجی از سال ۱۳۹۰ فعالیت خودش را آغاز کرده و اهدافش انجام تحقیقات کاربردی در حوزه فرش ماشینی و صنایع وابسته برای کمک به حل مشکلات این صنعت با رویکردی علمی بوده ، ارتقای سطح آموزشی نیروی انسانی شاغل در این صنعت، ارتباط با ارگانها نهادها و سازمانهای داخلی و خارجی جهت انجام تحقیقات مشترک، تقویت ارتباط دانشگاه با صنعت، بر پایی همایش ملی صنعت فرش ماشینی به طور سالانه و مشاوره تخصصی به نهادهای تصمیم گیرنده در این صنعت.

◄ مهم ترین دستاوردهای این پژوهشگاه چه بوده؟ چه تاثیری بر صنعت فرش ماشینی کشور داشته است؟
مهم ترین دستاوردش همین برگزاری دو دوره همایش ملی صنعت فرش ماشینی است که سبب شده تا مباحث جدی صنفی در این صنعت به صورت کاملا تخصصی و با حضور مسئولین دست اندر کار کشوری مطرح و در خصوص رفع موانع تولید و صادرات چاره اندیشی شود.
در بخش پژوهشی هم انجام مطالعات مقایسه تطبیقی صنعت فرش ماشینی ایران و ترکیه، تعیین استراتژی یا نقشه راه صنعت فرش ماشینی ایران در افق ۱۴۰۴، تحقیقات کاربردی بر روی خواص نخ پلی استر فیلامنتی جهت مصرف در خاب فرش ماشینی و تعدادی تحقیق و مطالعه کاملا هدفمند دیگر که قطعا روی کیفیت محصولات تاثیر مثبت خواهد داشت.

◄ تا به حال با کدام مجموعه های تولیدکننده فرش ماشینی در کشور فعالیت و همکاری داشته اید؟
با شرکت های بسیاری ارتباط و همکاری داشته ایم، مثل شرکت فرش فرهی، شرکت پامچال، شرکت خاطره، شرکت بافته های مشهد اردهال، شرکت فرش یلدای کویر و غیره

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

◄ آیا تمرکز مجموعه شما بر محدوده کاشان است؟ اگر نه با کدام مجموعه در خارج از منطقه کاشان همکاری داشته اید؟
خیر. هر چند تمرکز کارخانجات فرش ماشینی در منطقه کاشان و آران و بیدگل بیشتر بوده ولی سعی در ارتباط با شرکت های تولیدی سایر شهرها هم داشته ایم، مثلا با شرکت نفیس نخ قزوین همکاری خیلی خوبی داشته ایم.

◄ برنامه ای در خصوص توسعه تحقیق در عرصه تولید فرش ماشینی دارید؟
در خصوص توسعه تحقیقات در حوزه فرش ماشینی گامهای موثری برداشته شده است، که یکی از مهم ترین آنها راه اندازی همین مرکز تحقیقاتی است و به دنبال آن در راه اندازی یک آزمایشگاه تخصصی فرش ماشینی به صورت ملی در دستور کار است.

◄ هدف شما از برگزاری همایش سالانه فرش ماشینی در دانشگاه آزاد کاشان چه بوده؟
مهمترین هدف ما ایجاد ارتباط دانشگاه با صنعت و از طرفی با مسئولین دولتی ذیربط بوده و درکنارش سعی کردیم فضایی ایجاد کنیم برای کمک به تبادل تجربیات صاحبان و دست اندرکاران این صنعت و بتوانیم پتانسیل دانشگاه را برای آموزش نیروی انسانی متخصص در این صنعت معرفی کنیم و آخرین یافته های علمی و تحقیقاتی را در اختیار آنها بگذاریم. همینطور سعی شده همگرایی خوبی بین صاحبان این صنعت ایجاد شود برای مشارکت بیشتر ایشان در تصمیم گیریهای کلان.

◄ مهم ترین دستاوردهای تیم شما بعد از برگزاری دو دوره از همایش چه بوده ؟
ارتباط نزدیک تر با صاحبان صنایع و سازمانهای ذیربط مثل اتحادیه فرش ماشینی که منجر به تحقیقات کاربردی بسیار خوبی در زمینه بهبود نخ خاب پلی استر شد که با مشارکت ایشان انجام شد و همینطور با همراهی ایشان راه اندازی آزمایشگاه تخصصی فرش ماشینی در حال انجام است.

◄ استقبال صنعتگران این حوزه از این گونه برنامه ها چطور بوده؟ تا به امروز چه اقدامات مشترکی از سوی دوره دانشگاه و صنعت گران صورت گرفته؟
استقبال صنعتگران چه در زمینه حمایت مالی و چه در زمینه حضور در همایش بسیار عالی بوده و برگزاری هر دو همایش ملی با مشارکت کامل و همفکری با صاحبان صنایع رخ داده است.

◄ برنامه شما برای برگزاری آن در دوره های آتی چیست؟ هدف نهایی و عالی شما چیست؟
اوایل اسفند ماه ۹۴ سومین همایش ملی صنعت فرش ماشینی با حمایت و مشارکت صاحبان این صنعت در دانشگاه آزاد اسلامی کاشان برگزار خواهد شد. محورهای همایش در دو دوره قبل شکوه نساجی ایران و بحث توسعه صادرات بوده و برای تعیین رویکرد همایش آتی رایزنیهایی با بخش های مختلف مثل اتحادیه فرش ماشینی، اتاق بازرگانی و سایر نهادهای تصمیم گیر انجام شده تا باعث هرچه مفید تر برگزار شدن همایش بشود.

◄ از منظر شما اعتلای صنعت فرش ماشینی چگونه محقق می شود؟
اعتلای صنعت فرش ماشینی در گرو مشارکت جمعی در تصمیم گیریهای کلان، اتحاد و همدلی، توجه ویژه به صادرات، ارزش قائل شدن برای جایگاه تحقیقات در این صنعت و ارتقای مستمر کیفیت محصولات می باشد.

تهیه و تنظیم: شیما شعاعی

منبع: شماره ۲۹ مجله کهن

تلفن اشتراک: ۷۷۲۴۵۷۸۰-۰۲۱

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×