اخبار فرش ماشینی

مصاحبه با آقای مرتضی قهاری – مدیریت گروه کارخانجات بافندگی خاطره کاشان

حضور پرقدرت در دموتکس؛
زمانی برای معرفی فرش ماشینی ایران

 

تولید نخ نمره ۲۷ سه لا جهت ماشین آلات بافندگی فرش شانه ۱۰۰۰ در گروه کارخانجات بافندگی خاطره کاشان

در بازار رقابتی تولید و فروش فرش ماشینی در کشور، توجه به تمامی سلیقه ها و تنوع در طرح و رنگ و نقشه در کنار نوآوری و استفاده از تکنولوژی روز بافت فرش برخی از شرکت ها را در رسته پیشروان این صنعت قرار داده است. توجه به همین معیارها را می توان تا حد زیادی ضامن موفقیت شرکت ها در بازارهای صادراتی نیز دانست. هرچند نمی توان بازارهای داخلی  را با بازارهای صادراتی شبیه دانست اما می توان این نکته را مد نظر قرار داد که شرکت هایی که توان رقابت در بازار بسیار رقابتی ایران را داشته باشند به نوعی برای ورود به بازارهای جهانی و صادراتی نیز آمادگی لازم را خواهند داشت. گروه کارخانجات بافندگی خاطره کاشان از شرکت های پیشرو فرش ماشینی کشور است که از سال گذشته برنامه های صادراتی بسیار خوبی را به اجرا گذاشته است. در این مصاحبه کوتاه بیشتر با برنامه ها و عملکرد این گروه در صنعت فرش ماشینی آشنا می شویم.

◄در مورد مشخصات محصولات، نوآوریها، محصولات جدید و … شرکت بافندگی خاطره کاشان بیشتر توضیح دهید.

گروه کارخانجات بافندگی خاطره کاشان مشتمل بر ۷ واحد تولیدی در زمینه رنگرزی، ریسندگی، بافندگی و تکمیل فرش و نخ فرش ماشینی فعالیت دارد. در این شرکت همواره سعی کرده ایم تا با توجه به نیاز روز بازار و مصرف کننده نهایی، نوآوری و بهبود کیفیت سرلوحه کار باشد. هم اکنون واحد ریسندگی خاطره با تولید نخ نمره ۲۷ سه لا جهت ماشین آلات بافندگی فرش شانه ۱۰۰۰ یکی از معدود تولیدکنندگان در این زمینه می باشد. واحد رنگرزی با تولید بیش از ۳۰۰ طیف رنگ بر روی الیاف اکریلیک از قدرت و توان مانور بسیار بالایی جهت ارائه خدمات به مشتریان برخوردار می باشد و واحدهای بافندگی با تولید مرغوب ترین و زیباترین فرش ها، با تنوع طرح و رنگ و نقشه بسیار زیاد که بالغ بر۵۰۰ نوع طرح و نقشه در انواع اکریلیک و BCF  و پلی استر و پشم می باشد جوابگوی سلیقه همه مشتریان خود بوده است و هر روز سعی مدیریت و همکاران پرتلاشمان بر این بوده که به بهترین شکل ممکن بتوانیم به هموطنان خود خدمات برتری ارائه دهیم و در بازار از شرکت های پیشرو باشیم.

◄شرایط کلی اقتصادی کشور در دولت جدید را چطور ارزیابی می کنید؟ آیا با تغییر دولت چیزی برای صنعت، صنعتگر و تولید تفاوت کرده است؟

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

متاسفانه در کشور ما تصمیم ها لحظه ای و آنی می باشد و اگر برنامه ای وجود دارد سلیقه ای با آن برخورد می شود و شاید هم اجرا نمی شود، بر خلاف همه دنیا که برای هرکاری برنامه ای بلند مدت و بررسی شده تدوین نموده اند که با تغییر دولت یا مدیران دولتی خللی در اجرای برنامه ها ایجاد نمی شود. شاید در این مدت کوتاه روی کار آمدن دولت جدید، کمترین اثری که از آن دیده شده کاهش التهابات و نوسانات لحظه ای و ساعتی بازار کسب و کار باشد.

◄نمایشگاه فرش ماشینی و کفپوش هانوفر، بزرگترین رویداد این صنعت نزدیک است و شرکت های زیادی از ایران در این نمایشگاه حاضر خواهند بود. نظر شما در مورد این نمایشگاه و اهمیت حضور در آن چیست؟ برای حضور در نمایشگاه امسال و سالهای بعد چه برنامه ای دارید؟

همانگونه که خود شما فرمودید نمایشگاه فرش و کفپوش دموتکس بزرگترین رویداد در این حوزه است پس دیگر جای حرفی باقی نمی ماند. همه بزرگان این صنعت با ارائه محصولات خود در پی جذب مشتریان و بازارهای بین المللی هستند و توانمندی خود را به رخ رقیبان می کشند. یکی از شاخصه های ماندگاری در این صنعت به ویژه در بازارهای صادراتی، حضور در چنین نمایشگاههایی میباشد. به نظر من دموتکس هانوفر زمین بازی بزرگان می باشد و هر شرکتی حرفی برای گفتن  و محصولی برای ارائه کردن در سطح جهانی دارد، حتما باید شرکت نماید. در چند سال اخیر تاکید مجموعه تولیدی خاطره کاشان بر بازار داخلی و صادرات استوار گردیده است. برنامه امسال ما حضور پر قدرت در این نمایشگاه با اختصاص فضای ۳۰۰ متر مربع و ارائه بهترین و زیباترین و با کیفیت ترین محصولات در این زمینه می باشد.

◄به نظر شما با برداشته شدن تحریم ها و تسهیل تجارت خارجی و البته بهبود روابط سیاسی چه اتفاقات خوبی برای صنعت فرش ماشینی خواهد افتاد؟

اول سخن من این است که چرا باید تحریم ها ایجاد شود. ای کاش سیاستمداران ما کاری را که آخر انجام دادند را از اول انجام می دادند!! تا این شرایط سخت و بحرانی دامن گیر همه کشور و صنایع نمی شد.
امیدوارم بتوانیم با حضور در بازار جهانی و مراوده با جامعه بین الملل و تجارت با جهان شایستگی و توانمندی این صنعت را به همه جهان معرفی کنیم.

با عادی شدن شرایط مسلما گامهای موثری برداشته خواهد شد چه در زمینه خرید مواد اولیه و ماشین آلات و چه در زمینه صادرات  محصول و مراودات مالی بین ایران و سایرکشورها و بخش عظیمی از تنگناها و مشکلاتی که برای صنعت پیش آمده بر طرف خواهد گردید و تولید کننده با پشتوانه قوی و آسودگی خاطر هم به امر تولید و هم به صادرات توجه ویژه خواهد کرد و مهمترین نکته اینکه جایگاه خود را در تجارت بین الملل پیدا خواهد کرد، چراکه در نبود ما کشورهای دیگر جایگزین ایران در این صنعت شده اند. امیدوارم با حمایت و درایت مسئولان سیاسی و اقتصادی حال حاضر کشور این جایگاه به کشور ما برگردانده شود.

◄چه پیشنهاداتی به وزیران اقتصادی دولت تدبیر و امید برای پیشرفت و اعتلای بیشتر صنعت نساجی کشور به ویژه بخش فرش ماشینی دارید؟

صنعت و تولید نیازمند آرامش، ثبات و امنیت می باشد. اینها بایدها و الزامات است که در حوزه تولید و صنعت باید وجود داشته باشد. نمی توان اسم آن را پیشنهاد و یا در خواست گذاشت ولی متاسفانه آنقدر تولیدکننده و صنعتگر ایرانی مورد ظلم و نابرابری قرار گرفته که اولین خواسته اش این ۳ مقوله می باشد. سایر موارد عبارتست از :
– از بین بردن فساد اداری، اقتصاد آزاد و رقابت سالم.
– تعامل با جهانیان
– حمایت و پشتیبانی از تولیدات داخلی در برابر واردات
– تدوین قوانین و مقررات حوزه کسب و کار
– زمینه سازی جهت صادرات سهل برای تولیدکننده
– تسهیل در ارائه خدمات مالی توسط بانکها
– تسهیل در بازسازی و نوسازی ماشین آلات
– ایجاد شهرک های تخصصی در حوزه های مختلف صنعت
– کمک و حمایت از برندسازی محصولات در سطح جهانی

◄آیا سرمایه گذاری های جدید یا افزایش محصولات را در برنامه دارید؟

از بدو شروع فعالیت این گروه هرساله ما شاهد افتتاح و راه اندازی مجموعه های جدید تولیدی بوده و هستیم. رمز پویایی و موفقیت در این راه، گسترش حوزه کار و ایجاد محصول متنوع و جدید می باشد. همگام با پیشرفت تکنولوژی و ورود ماشین آلات جدید به بازار و بالطبع بالا رفتن انتظار مشتریان، این گروه نیز استراتژی خود را هماهنگ با این دو مقوله می داند.

◄نقاط ضعف صنعت فرش ماشینی ایران در بخش صادرات را در چه می بینید؟ به نظر شما صنعت فرش ماشینی ایران چقدر در زمینه برآورده ساختن نیازهای بازار، نوآوری و هماهنگی با سلیقه مشتری موفق عمل می کند؟

در تاریخ آمده است که در اوایل سلطنت رضاخان، زمانی که دفاتر و کنسول گریهای ایران در سایر ممالک افتتاح می گردید دستور داده شده بود بهترین و نفیس ترین فرشها را به سفارتخانه های ایران در سایر ممالک بفرستند، زیرا می گفتند هرکس که وارد آن ساختمان که مالک آن دولت ایران می باشد می شود ابتدا نگاه به فرش آن می کند، چون فرش را با نام ایران می شناسند. متاسفانه نوع تعامل و سیاست گذاری های کلی در کشور ما موفقیت و پیشرفت صنایع و البته صنعت نساجی و فرش ماشینی را محدود کرده است وگرنه همه میدانیم هیچ رقیبی در دنیا قادر نیست به پای فرش ایران برسد. ذوق، سلیقه، هنر، طرح، نقشه، رنگ آمیزی، نگاه متعالی به فرش و قداست آن در بین هنرمندان ایرانی چیزی نیست که جای دیگر بتوان پیدا کرد. پس بنابراین ایران متاعی دارد که هر بازاری خریدار آن است.

پیشرفته ترین تکنولوژی های بافت و ریسندگی و متخصص ترین افراد در این زمینه در ایران وجود دارد. مشکل ما عدم بازاریابی، عدم شناخت بازار جهانی از فرش ماشینی ایرانی، عدم حضور در بازارهای منطقه ای و فرامنطقه ای، عدم شناخت و مطالعه در رابطه با نیاز روز بازار مصرف فرش ماشینی، تاکید و اصرار بر روش های قدیمی و کهنه در تولید و فروش، عدم وجود سازمان و نهادی پایدار و مستقل در این زمینه (البته وجود خوشه فرش ماشینی در این صنعت امیدوار کننده است) تغییر قوانین، نابسامانی اقتصادی، عدم ثبات قیمتها، نبود رایزن اقتصادی قوی و با دانش به مسائل در سفارتخانه های ایران در سایر ممالک، عدم وجود نیروی آموزش دیده ماهر جهت کار در این حوزه.

به هر حال این نیروی بالقوه و پتانسیل بالا در صنعت فرش ماشینی وجود دارد و با کوچکترین حرکتی می تواند به فعل درآمده و با حمایت و درایت بازارهای منطقه ای و فرا منطقه ای را تسخیر کند.

◄حضور فرش های شانه ۱۰۰۰ را در بازارهای صادراتی و موفقیت آن را چگونه ارزیابی می کنید؟

نیاز بازار و مشتری همیشه به کارهای نو و کیفیت بهتر بوده است صد البته که با حضور فرشهای شانه ۱۰۰۰ گرایش مشتری به این سمت و سو خواهد بود ولی نباید فراموش کرد که هر محصول بنابر شرایط مشتری اعم از قدرت خرید، کاربری و کیفیت و سلیقه آن جایگاه خاص خود را دارد. من فکر میکنم که این نوع فرش در صورتی که در طرح و نقشه و رنگ بندی آن نوآوری وجود داشته باشد موفق خواهد بود.

◄به نظر شما جهت گیری مصرف الیاف در تولید فرش برای بازار داخلی از اکرلیک به سمت پلی استر است؟ ارزیابی شما چیست؟

جواب من به این سوال شما نه موافق است نه مخالف چون همانطور که گفتیم بنابر سلائق مشتریها هر محصولی جایگاه خاص خود را دارد البته باتوجه به اینکه اکریلیک دیر زمانی است که مورد توجه مشتری بوده و بقول معروف امتحان خود را پس داده است هیچگاه در بازار داخلی منسوخ نخواهد شد.
در پایان از شما و همه دست اندرکاران مجله نساجی کهن که به واقع زحمات زیادی را در جهت اطلاع رسانی و فرهنگ سازی در صنعت فرش ماشینی متحمل میشوند تشکر میکنم.

منبع : شماره ۲۱ مجله کهن

تلفن اشتراک : ۷۷۲۴۵۷۸۰-۰۲۱

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×