اخبار فرش ماشینی

مصاحبه با آقای محسن شیرازی – عضو هیئت مدیره اتحادیه فرش و موکت تهران

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

در چهارچوب اختیاراتمان از حق اعضاء دفاع می کنیم

همکاری و مشارکت اعضاء تنها انگیزه ما در اتحادیه است

آقای محسن شیرازی از اعضای باتجربه صنف فرش ماشینی و موکت تهران است که در مقاطع مختلف تجربیات فراوانی را در بخش های تولید فرش ماشینی، واردات انواع فرش و کفپوش و توزیع و فروشگاه داری دارند. ایشان که در دوره جدید انتخابات هیات مدیره اتحادیه فرش ماشینی و موکت تهران به عنوان بازرس و کارشناس، منتخب صنف و اعضاء شده اند برنامه های زیادی را برای ارتقاء جایگاه صنف و اتحادیه دارند که با زحمات هیات مدیره و اعضاء در حال پیگیری و اجرا هستند. آقای شیرازی از حدود اختیارت اتحادیه که توسط قانونگذار تعیین شده است رضایت ندارد و آنرا دست و پاگیر می داند و اعتقاد دارد بسیاری از مسئولیت ها باید به طور مستقیم به اتحادیه واگذار شود. آقای شیرازی دراین مصاحبه کوتاه مطالب جذابی را بیان نموده اند که حتما برای خوانندگان خوب ما شنیدنی و خواندنی خواهد بود. بخش هایی از این گفتگو را در زیر از نظر می گذرانید…

◄ لطفاً در رابطه با فعالیت های اتحادیه فرش ماشینی و موکت توضیحاتی بفرمایید. اتحادیه چه اهدافی را دنبال میکند؟

نقش اصلی اتحادیه اجرای صحیح قوانین نظام صنفی و اجرای مصوبات وزارت صنعت و معدن و تجارت است که این یک تعریف کلی و جامع از فعالیت اتحادیه از نظر قانون می باشد و اتحادیه می بایست با توجه به قوانین نظام صنفی و حدود و اختیاراتی که برای آن در نظر گرفته شده است فعالیت نماید ولی ما سعی کردیم رابطی بین اعضاء و اتاق اصناف جهت تسهیل در امر کسب و کار باشیم. که در همین راستا اتحادیه برنامه هایی را نیز در دستور کار خود قرار داده است که بتواند فضای فرهنگی، علمی، اجتماعی و اقتصادی را در صنف گسترش دهد.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

در مرحله اول سعی کردیم با انتشار نشریه جهان فرش یک پل ارتباطی به وجود آوریم که اعضاء محترم بتوانند انتقادات و پیشنهادات سازنده خود را بیان و با ارائه رهنمودهای  علمی و عملی هیئت مدیره را  در جهت پیشرفت صنف کمک نمایند و نیز با چاپ قوانین نظام صنفی و بخشنامه های مربوطه و ارائه مقالات توسط کارشناس محترم مالیاتی، اطلاعات صحیح و بموقع به اعضاء اعلام گردد.

علاوه بر این با صحبتهای انجام گرفته با مجله جهان فرش قرار شد در زمینه بازاریابی و مدیریت فروش و اطلاعات مربوط به مواد اولیه تولید فرش و ماشین آلات بافندگی در جهت بالا بردن دانش پرسنل اعضاء صنف و پربارتر کردن سطح علمی و فرهنگی و مصاحبه با پیشکسوتان و اساتید محترم دانشگاه و متخصصین و صاحب نظران و انتشار مقالات علمی، سطح علمی و فرهنگی مجله را هر چه بیشتر ارتقاء دهند.

و اینکه قصد داریم با گسترش فضای مجازی و استفاده بیشتر از سایت اتحادیه، اعضاء بتوانند برای معرفی فروشگاه و محصولات خود در سایت اتحادیه و تبلیغ در فضائی مناسب که با حمایت اتحادیه نیز این کار انجام می پذیرد حضور داشته باشند و شهروندان و یا نهادها و ادارات برای خرید به راحتی بتوانند از سایت دیدن کرده و فرش خود را انتخاب نمایند و همچنین ارگانها و ادارات در فضای مجازی می توانند بدون واسطه فرش مورد نظر خود و فروشگاه ایده آل خودشان را به راحتی انتخاب و تمامی اعضاء نیز با حقوقی مساوی می توانند کالاهای خود را عرضه نمایند و همچنین استفاده از این سایت می تواند اطلاعات مفید در زمینه قوانین نظام صنفی و بخشنامه های جدید را در معرض دید همگان قرار دهد و مرزبندی بین اعضاء جوازدار و بی جواز را مشخص نماید.

و همچنین باید اعلام کنم با توافق هیت مدیره، مشغول رایزنی و جمع آوری اطلاعات جهت تشکیل یک صندوق قرض الحسنه برای صنف می باشیم.

◄ اعضا اعتقاد دارند اتحادیه صنف فرش ماشینی چه در زمینه دفاع از حقوق اعضا و چه در زمینه فرهنگ سازی و اطلاع رسانی به خوبی عمل نکرده است. نظر شما در این زمینه چیست؟

این خواسته بحق اعضا است که ما از حقوق آنها در رابطه با مسائل مختلف علی الخصوص مالیاتی دفاع نمائیم و ما تمامی سعی خود را در این راستا انجام می دهیم ولی من باید صادقانه بگویم که دست ما بسته است و ما نیز از مشکلاتی که وزارت دارائی برای تمامی صنوف از جمله صنف ما بوجود آورده است مطلع هستیم و خودمان نیز بعنوان یکی از اعضای صنف درگیر این مسائل و مشکلات می باشیم ولی باید باز اعلام کنم ما قدرت برخورد قانونی در رابطه با مشکلاتی که وزارت دارائی ایجاد می کند را نداریم ولی در حد امکانات اتحادیه سعی کردیم با استفاده از کارشناس خبره دارائی بعنوان مشاور در اتحادیه از تجربیات و اطلاعات مربوط به قوانین مالیاتی که ایشان سالیان سال با آن آشنا بوده و هستند و از تجربه مناسبی که در امر مالیاتی از آن برخوردارند بهره گرفته ایم تا شاید بتوانیم قسمت کوچکی از مشکلات اعضاء صنف را برطرف کنیم ولی متاسفانه اعضاء صنف آنطور که باید از وجود و اطلاعات ایشان استفاده لازم را بعمل نمی آورند.

و نیز دوستان باتجربه ای که در کمیسیون دارائی اتحادیه انتخاب شده اند، همگی از اعضای با سابقه و آشنا به مشکلات هستند که آنها نیز از حقوق اعضاء در کمیسیون حل اختلاف وزارت دارائی تا حد امکان دفاع می کنند.

درصدد هستیم به زودی برای حل مشکلات حقوقی اعضاء محترم صنف از یک مشاور حقوقی جهت راهنمایی و مشاوره استفاده نمائیم.

◄ با توجه به اوضاع بازار فرش که امروزه اتفاق افتاده وضیعت کسب و کار فرش ماشینی چگونه است؟

کسبه مخصوصاً صنف فرش ماشینی امروز شرایط سختی را طی می کند و بازار بشدت دچار رکود شده است و وضعیت کسب و کار بسیار خراب است می توان گفت در دو سال گذشته اکثر صنوف اوضاع خوب کسبی نداشتند و بازار بسیار ملتهب و دچار رکود بوده است ولی من شخصاً به عملکرد دولت جناب آقای دکتر روحانی جهت برون رفت از مشکلات اقتصادی ایمان دارم و فکر می کنم دولت جدید بتواند مشکلات را برطرف کرده و با توجه به توافقات انجام گرفته در مسائل بین المللی و برداشتن تحریم ها سال ۹۳ را سال بهتر و پررونق تری برای شکوفائی تولید و اقتصاد کشور مخصوصا در زمینه فرش ماشینی می دانم.

◄نظر شما درباره مجتمع های تجاری ویژه فرش و فروشگاه های معمول چیست، کدامیک میتواند تاثیر بیشتری بر خریدار بگذارد؟

فعلاً ساختار شهری و فرهنگ عمومی جامعه بیشتر نظر به سیستم فروشگاهی غیر متمرکز دارند ولی مطمئناً در آینده نه چندان دور بدلیل مدرنیته شدن جامعه و مشکلات حمل و نقل و بهره وری بیشتر از وقت و زمان ما شاهد افزایش مجتمع های تجاری با قابلیت بهتر و عرضه محصولات بصورت سهل تر خواهیم بود.

◄در رابطه با افزایش تولید فرش هایی با تراکم بالا با توجه به  ماشین هایی که برای تولید این نوع فرش نیاز است و قیمت بالای اینگونه فرش ها چه نظری دارید؟

فرش یک جایگاه فرهنگی و خاص در خانواده ایرانی دارد و یکی از کالاهای ضروری برای ما ایرانیها است چه نسل قدیم و چه نسل جدید تفاوتی نمی کند فقط نوع فرش و شکل آن متفاوت است. فرش دستبافت که یک هنر اصیل ایرانی است و قدمتی طولانی در ساختار زندگی ایرانیان داشته و دارد بدلیل گرانی آن امکان استفاده برای همگان را میسر نمی کند ولی امروزه با توجه به تکنولوژی روز دنیا و استفاده از ماشین آلات جدید با کیفیت مطلوب فرش ماشینی توانسته نیاز جامعه را تا حدودی پاسخگو باشد. سالهای گذشته ما شاهد بودیم که فرشهایی که از کشورهای اروپایی وارد می شد با طرح و رنگ و سلیقه ایرانی تولید و از نظر کیفیت قابل مقایسه با فرشهایی که امروز در ایران تولید می شود نبوده ولی بدلیل خلع و کمبود این نوع محصولات و نیاز جامعه از خارج از کشور وارد میشد، اما امروز تولیدکننده های عزیز با تمامی مشکلات حتی با وجود تحریم ها توانسته اند ماشین آلات روز دنیا را وارد و فرشهایی با کیفیت بالا تولید بنمایند، و ما امروز شاهد تولید فرشهایی با تراکم و کیفیت بالا و استقبال مردم از محصولات متنوع با قیمت های مختلف نیز هستیم که انتخاب را برای مشتری آسان نموده است.

◄نمایشگاه های فرش ماشینی امسال را چطور دیدید؟ برای بهبود کیفیت بازدیدکنندگان و افزایش سطح بازدیدکنندگان خارجی چه راهکارهایی باید در پیش گرفت؟

نمایشگاه امسال از نظر کمیت بسیار بهتر از سال گذشته بود اما از نظر کیفی ما شاهد نوآوری و کارهای جدیدی نبودیم؛ غیر از تعداد محدودی از شرکت ها که فرشهای ۱۰۰۰ شانه ارائه کرده بودند ولی باید گفت نسبت به سالهای گذشته بهتر بوده است. یکی دیگر از مشکلات ما اطلاع رسانی به موقع به تجار خارجی است که آنها را برای دیدن محصولات و خرید دعوت کنیم و امکاناتی جهت خرید مناسب برایشان مهیا نمائیم و من فکر می کنم درب بازارهای ما قطعاً باز خواهد شد. ما در همه زمینه ها پتانسیل قوی برای صادرات داریم و در رابطه با فرش ماشینی تولید ما بیشتر از مصرف داخلی می باشد  که اگر بتوانیم اعتماد تجار خارجی را جلب نموده و به آنها سرویس و خدمات مناسب بدهیم مطمئن باشید کالاهای ایرانی مخصوصاً فرش ماشینی از کیفیت بالا و نوآوری خلاقانه ایرانی برخوردار است و قطعاً می توانیم با ارائه محصولات با کیفیت خوب بخشی از بازار جهانی را در دست بگیریم. صادرات غیرنفتی بعنوان پشتوانه مالی کشور و ایجاد اشتغال نقش بسزایی در بالا بردن سطح اقتصادی کشور ایفا خواهد نمود که مسئولین می بایست به این امر مهم به صورت جدی نگاه کنند .

◄ چه پیشنهادتی درباره زنجیره توزیع فرش ماشینی در کشور و سازماندهی آن دارید؟

ما باید با واقعیت زندگی کنیم. ما عادت کرده ایم بیشتر به صورت انفرادی فعالیت نمائیم. در ایران شرکت یا مشارکت هنوز جایگاه خودش را پیدا نکرده است که زمان لازم است تا ما به چنین تکاملی برسیم. اینکه از کارگاههای کوچک با مشارکت، کارخانه های بزرگ بسازیم و یا از فروشگاه کوچک، به مجتمع های بزرگ با ارائه محصولات کیفی بیشتر اقدام نمائیم. ولی چه بخواهیم چه نخواهیم در آینده با رشد اقتصادی با بهره وری بیشتر از امکانات، به آن سو حرکت خواهیم کرد.

◄ اگر صحبتی  با مسئولین دارید بیان نمائید.

یکی از دغدغه های اعضاء صنف مسئله مالیاتی و ارگانهای نظارتی است. در ارتباط با ارگانهای نظارتی فکر می کنم که از گران فروشی، کم فروشی، تقلب، عدم اجرای ضوابط قیمت گذاری و توزیع، عدم درج قیمت و نصب نرخنامه، ضرر و زیان به اشخاص ثالث بر اثر وقوع تخلفات صنفی، تبلیغ محصولات، کالاها یا خدمات برخلاف واقع، برگزاری حراج غیرقانونی که در حیطه مسئولیت بازرسی و نظارت شورای اصناف می باشد؛ ولی برای حل این مسائل می بایست به صورت حرفه ای و صنفی برخورد شود . بهتر است که این نوع فعالیت ها به اتحادیه محول گردد که بخش بزرگی از مشکلات اعضاء حل خواهد شد. شما اگر دقت کنید تمامی این مسائل که نام برده شد کار صنفی است. کارشناسی که در زمینه قیمت خواروبار تخصص دارد آیا می تواند در خصوص فرش اظهارنظر کند یا کارشناسی که در خصوص صنف اتومبیل ناظر است می تواند در صنف فرش هم دخالت کند؟ یا در رابطه با کیفیت فرش ماشینی کارشناس محترمی که مراجعه می کند تا چه میزان اطلاعات فنی راجب مساله فرش ماشینی از قبیل مواد اولیه یا نوع بافت را دارد که بتوانند بدرستی تشخیص دهد خلافی صورت گرفته است یا نه! متاسفانه دوستان بازرس فقط برای جریمه کردن –حتی به دلیل نداشتن برچسب عمل می کنند. ولی در صورتی که این نوع بازرسی ها به اتحادیه ها محول گردد مطمئناً از نظر کمی و کیفی هم برای فروشنده هم برای خریدار مثمرثمرتر خواهد بود.

در رابطه با مسئله دارایی کلیه صنوف از جمله صنف فرش ماشینی دچار مشکل اساسی در رابطه با دارائی هستند. ببینید در زمان اظهارنامه با مودی توافق صورت می گیرد و ۲۰% اضافه بر سال قبل دریافت می شود. بعد از چند ماه بعنوان نمونه گیری اکثر مودی ها را از توافق خارج و بعنوان کارگروه هیئتی را برای تعیین مالیات جدید انتخاب می کنند که کار آن هیئت محترم عموماً غیر کارشناسی است و بر اساس سلایق یا اطلاعاتی که ممکن است نادرست بدست آورده باشند یا براساس متراژ فروشگاه، تعداد فروشنده، تعداد فرشهای موجود در فروشگاه و یا انبار فروشگاه و یا با تخمین فروش روزانه که هیچگونه پایه و اساس منطقی ندارد  محاسبه می نمایند. سوال من اینست حداقل در دوسال گذشته با وجود تحریم های شدید و بورس بازی طلا و دلار و غیره در سال قبل و کسادی بازار و آمار چکهای برگشتی که بانک مرکزی اعلام کرده آیا واقعاً بازار آنقدر پررونق بوده که مالیاتها دو سه برابر شود؟ اگر واقع بینانه به اقتصاد کشور حداقل در دو سال گذشته نگاه کنیم شاهد آن هستیم که قدرت مالی و خرید مردم چقدر کاهش داشته است و این اضافه کردن مالیات اجحافی به کسبه است. یکی از مشکلات بوجود آمده بخاطر این بود که بدلیل تحریمها دولت سابق بخش عظیمی از درآمد خود را از دریافت مالیات تعیین کرده بود و این یک اشتباه بزرگ است که فشار به اصناف بیاورند. بیائید صادرات غیرنفتی را فعال کنید. به لطف خدا و روی کار آمدن دولت تدبیر و امید و فعال کردن سیاست خارجی و با اعتمادسازی نسبت به ورود تجار کشورهای خارجی مثلاً در بخش فرش ماشینی بدلیل افزایش تولید فرش بیشتر از مصرف کشور ما می توانیم صادرات فرش ماشینی را بعنوان یک برنامه برای ارزآوری استفاده کنیم و شرایط ساده برای صادرکننده فراهم کنیم تا بتوانیم از منابع تولیدی، ارز وارد مملکت نمائیم. هفته ای نیست که اعضای محترم صنف بعنوان گلایه و شکایت به خاطر مشکلاتی که وزارت دارایی برایشان ایجاد کرده به ما مراجعه نکنند و دادشان بلند نشده باشد. مسئولین  باید توجه داشته باشند همین بازاریان و اصناف قبل از انقلاب در خط مقدم مبارزه فعالیت می کردند و با گسترش اعتراضات مردمی با بستن مغازه ها و شرکت در تظاهرات نقش کارآمدی داشتند و یا در زمان جنگ تحمیلی با اعزام کاروانهای کمکهای مردمی و اعزام نیرو و همچنین در بلایای طبیعی و زلزله بعنوان کمک رسانی و یاری رساندن به هموطنان دوشادوش دولت تلاش می کردند و باز شاهد هستیم که در هر انتخابات با تشکیل ستادهای مردمی و تعطیلی واحدهای صنفی همیشه همگام و پیشقدم بودند و فضای سیاسی کشور را با تبلیغات گسترده متحول میکردند ؛ پس چرا می بایست با این اصناف اینگونه رفتار شود؟ مشکلات مالیاتی باید ریشه ای درمان شود و اصناف مالیات بحق خود را پرداخت نمایند. با فشار فقط بنگاههای زیرزمینی و واسطه ای برای فرار از مالیات ایجاد می شود. من همینجا به مسئولین پیشنهاد می کنم تعیین مالیات صنوف هم می بایست با هماهنگی و تعامل با اتحادیه ها انجام پذیرد. در صورتی که با تشریک مساعی و مشورت با اتحادیه ها مالیات توافق گردد مطمئناً هم دولت به حق قانونی خود خواهد رسید و هم اعضای صنف با رضایت بیشتری مالیات بحق خود را پرداخت خواهند کرد تا خدای نکرده حقی ضایع نگردد و حقوق دو طرف نیز محفوظ خواهد ماند.

◄ در پایان اگر توضیحی در رابطه با اتحادیه فرش ماشینی و موکت تهران باقی مانده لطفا مطرح بفرمایید.

از شما و همکارانتان که در مجله زحمت می کشند تشکر می کنم که بین اعضاء و خادمین صنف در اتحادیه فرش ماشینی و موکت پل ارتباطی هستید. ما مشکلات اعضاء صنف و کمی و کاستی قوانین را بخوبی می دانیم و متوجه هستیم ولی امکانات ما در حدی است که قوانین نظام صنفی برای ما تعریف کرده اند ولی از تمامی دوستان و همکاران درخواست می کنم برای رشد و پیشرفت صنف ما را یاری نمایند در جلسات هیئت مدیره شرکت کنند و نقطه نظراتشان را و راهکارهایی که در نظر دارند به ما ارائه کنند. اتحادیه خانه تمامی اعضاء می باشد و ما خادمین شما هستیم دوستان اگر انتقادی دارند بیان نمایند و راه حل آن را نیز اعلام نمایند  تا ما بتوانیم برای توسعه این صنف هر چه بیشتر تلاش کنیم.

ما می دانیم که مکان اتحادیه می بایست به محل مناسب تری انتقال پیدا کند ولی متاسفانه ما بودجه ای از جائی دریافت نمی کنیم و هیچ نهاد و یا ارگانی کمک مالی به اتحادیه نمی کند. در همین جا از تمامی دوستان درخواست می کنم قدم پیش بگذارند و ما را در این امر حمایت نمایند. جهت یاری، دستان شما را به گرمی می فشاریم.

منبع : شماره ۲۳ مجله کهن

تلفن اشتراک : ۷۷۲۴۵۷۸۰-۰۲۱

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×