اخبار فرش ماشینی

مصاحبه با آقای غلامرضا باغشنی/ شرکت فرش آستان قدس رضوی و بافت فرش های بزرگ پارچه جهان

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

در این شماره از مجله قصد داریم در رابطه با فرش های بزرگ پارچه بیشتر صحبت کنیم. بخشی که امروزه به یک بخش سود آور در هنر فرش بافی بدل شده است و مکان های مجلل، کاخ ها، مساجد ، موزه ها و … علاقه مند هستند تا یکی از این فرش های بزرگ پارچه را خریداری کنند. فرش های بزرگ پارچه در واقع علاوه بر ارزش هنری و قیمت بالا، شکوه و عظمت خاصی را به محل مفروش شده می بخشد.

در این فرصت گفتگوی کوتاهی با آقای غلامرضا باغشنی با بیش از ۲۵ سال سابقه در  تولید فرش انجام دادهایم. ایشان متولد سال ۱۳۴۰ خورشیدی هستند که در کارنامه خود بافت فرش ۵۰۰۰ متری مسجد سلطان قابوس کشور عمان را ثبت کرده است. برای بافت این فرش ۶ ماه برای بررسی پلان مسجد و طراحی نقشه ها شد. در سال ۱۳۷۷ بافت شروع و در پایان سال ۱۳۸۸ با بهترین کیفیت مواد اولیه و بافت تحویل کارفرما گردید پس از آن بمدت ۲ سال کار روگیری (پرداخت) و جفت گیری انجام و سپس با بزرگترین هواپیمای ترابری جهان به مقصد عمان حمل گردید و به بهترین نجو در تمام رسانه های تصویری جهان انعکاس پیدا کرد.

مصاحبه با آقای غلامرضا باغشنی/ شرکت فرش آستان قدس رضوی و بافت فرش های بزرگ پارچه جهان

–         مزیت منطقه خاور میانه در این بخش چیست؟

مزیت منطقه خاور میانه به ویژه ایران از جمله وجود کارشناسان خبره بافندگان ماهر، مواد اولیه بسیار عالی و طراحان زبردست، رنگرزان خیلی قابل، رفوگران و پرداخت کنان متبحر، کشور ما در صدر تولیدکنندگان فرش بزرگ پارچه در دنیا قرار داده است.

–         لطفا درموردشرکت فرش آستان قدس رضوی که به بافت فرش های دستباف نفیس و فرش های بزرگ پارچه اختصتص دارد بیشتر توضیح دهید.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

شرکت فرش آستان قدس رضوی در ۲ شهر مشهد و کاشمردر شمال شرق ایران با بیش از پانصد بافنده زن و مرد سالیانه حدود ۵۰۰۰ مترمربع فرش در انواع ۳۰ رج و ۴۰ رج فقط جهت مصرف حرم مطهر حضرت امام رضا (ع) مشغول فعالیت می باشد. این شرکت در سال ۱۳۶۲ در ۲۰ کیلومتری شرق مشهد مقدس در زمینی به وسعت ۱۲ هکتار تاسیس و با افزایش روز افزون رواقهای حرم مطهر در سال ۱۳۷۲ کارگاه دیگری جهت کمک به تولید در حاشیه شهر کاشمر در زمینی به وسعت ۵ هکتار با ۲۰۰ نفر کارگر احداث گردید که بهترین خدمات رفاهی، قانونی و بهداشتی را به کارگران ارائه می دهد تا جایی که بهترین کارگاه از طرف مرکز ملی فرش ایران، وزارت کار و امور اجتماعی، وزارت رفاه کار و تعاون وزارت بهداشت را در سطح استان کسب کرده ایم.

مصاحبه با آقای غلامرضا باغشنی/ شرکت فرش آستان قدس رضوی و بافت فرش های بزرگ پارچه جهان

فرشها از بهترین نوع مواد اولیه، اصیل ترین نقوش خراسانی با عالی ترین کیفیت تولید می شود و پس از حدود ۶ – ۵ سال استفاده در حرم مطهر جهت فروش در قسمت بازرگانی شرکت بفروش می رسد و هر ساله حضور فعال در نمایشگاه بین المللی فرش تهران را داریم که وجود غرفه شرکت فرش آستان قدس رضوی نشان از فروش قابل توجه محصولات با کیفیت این شرکت می باشد و از ابتدا تاسیس شرکت تاکنون ۹۲ هزار مترمربع فرش با کیفیت در این شرکت تولید گردیده است. از دیگر خدمات شرکت فرش نگهداری و نظافت شبانه روزی فرشها در کلیه رواقها و صحنین می باشد که در رواقها حدود ۳۰,۰۰۰ مترمربع فرش دستباف و در صحنین ۱۳۰,۰۰۰ مترمربع فرش ماشینی مورد استفاده قرار می گیرد که در تمام ایام سال صبح و ظهر و مغرب و عشاء جهت نمازهای یومیه پهن و جمع آوری می شود و نهایتاً عمر مفید فرشهای ماشینی در صحنین حرم مطهر ۳ سال می باشد.

غلامرضا باغشنی –  مدیر عامل شرکت فرش آستان قدس رضوی

گزارش : بهنام قاسمی

 

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×