مد و پوشاک

مد از کجا می‌آید؟‎

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

زمانی بنفش رنگ سال می‌شود و گاهی‎ ‎لباس‌های سبز ویترین مغازه‌ها را پر کرده‌اند. گاهی کیف‌های کوچک به اصطلاح مد‎ ‎می‌شوند و گاهی نیز کیف‌های بزرگ. اما منشأ این “مد شدن‌ها” و از “از مد‎ ‎افتاده‌بودن‌ها” را چه چیز تعیین می‌کند؟‎
‎گزارش دویچه‎ ‎ووله در این خصوص را بخوانید‎:

‎پاریس را تنها به شهر‎ ‎عاشقان نمی‌شناسند، بلکه بدون تردید یکی از به نام‌ترین زادگاه‌های مد نیز به شمار‎ ‎می‌رود. دیان یک دختر ۲۱ ساله‌ی فرانسوی است که در شهر پاریس زندگی و تحصیل می‌کند‏‎. ‎با اینکه هوا رفته رفته رو به سرما می‌رود اما او کفش تابستانی به پا کرده است که‎ ‎با شلوار جین نارنجی‌رنگش همخوانی دارد. به گفته‌ی دیان، اگر کسی بخواهد با مد روز‎ ‎پیش برود، باید کمی برای سختی کشیدن هم آمادگی داشته باشد‎.

‎مد یکی از موضوعات مورد علاقه‌‌ی دیان است، برای همین هم او در در دو‎ ‎رشته‌ی تئوری مد و روزنامه‌نگاری تحصیل می‌کند. در اصل دیان قصد دارد که در آینده‎ ‎منتقد مد شود و مطلب بنویسد. به نظر او مد نیز همانند ادبیات، معماری و نقاشی یک‎ ‎هنر است و به این ترتیب ایو سن لوران، طراح نامدار فرانسوی هم هنرمندی که تمام‎ ‎استعدادش را در این نهاد تا به قامت زنان لباس‌های زیبا بدوزد: “این که مردی قادر‏‎ ‎است زنی را زیبا کند، از نظر من فوق‌العاده است‎.”
‎اما‎ ‎چگونه یک لباس یا یک رنگ مد می‌شود‌؟ از کجا یک طراح، به طور خاص طرح یک لباس را‎ ‎ارائه می‌دهد و نه چندین لباس دیگر را؟ مثلا رنگ بنفش، رنگ سال می‌شود و مدهای‎ ‎قدیمی بار دیگر جان می‌گیرند‎.

‎بیلبوردهای متحرک
دیان مدتی‎ ‎را در یکی از بوتیک‌های لوکس ایو سن لوران کار کرده؛ دورانی که برای او تجربه‌های‎ ‎ارزشمندی را به همراه داشته است. در همان زمان هم بوده که به نکته‌ای پی می‌برد و‎ ‎اینکه، مهترین دلیل به وجود آمدن یک مد‌‌‌‌، نه تنها ذهنیات یک طراح، که سلیقه‌ی‎ ‎مردم است، زیرا در نهایت لباس‌هایی توجه مردم عادی را جلب می‌کند که در خود چیز‎ ‎تازه‌ای داشته باشند: “مد همیشه از اجتماع جان گرفته است. نکته‌ی جالب این است که‎ ‎طراحان مد همیشه از مردم عادی در خیابان برای خلق کلکسیون خود الهام می‌گیرند، مد‎ ‎تازه‌ای را ارائه می‌دهند و طرحشان دوباره بر تن مردم عادی می‌نشیند. در اصل این یک‎ ‎چرخه است. یک طراح در وهله‌ی اول یک شکارکننده‌ی تصویر است، وقتی که او یک رنگ‌، گل‎ ‎و یا حتی ردی را بر روی دیوار می‌بیند، الهام می‌گیرد و چیزی را خلق می‌کند. فرم‌ها‎ ‎یا رنگ‌هایی هستند که از برخاسته از خیابان و زندگی روزمره هستند‎.”

‎سالن‌های مد مقصد بعدی هستند. در اینجاست که فرصتی به وجود می‌آید تا‎ ‎طراح هر آنچه را که در ذهنش ‌گذشته و در نهایت خلق شده است، نشان دهد‎. ‎دست‌اندرکاران صنعت پارچه با دقت تمام به شوهای لباس چشم می‌دوزند و دست به کار‎ ‎می‌شوند تا هر آنچه را که به مذاق تماشاگران خوش آمده، روی خط تولید ببرند؛ از رنگ‎ ‎گرفته تا جنس پارچه‎.
‎بعد از ‌آن هم مسلما این‎ ‎ستاره‌های نامدار دنیای موسیقی، مد یا سینما هستند که با پوشیدن یک لباس یا دست‎ ‎گرفتن یک کیف، همانند بیلبوردهای تبلیغاتی متحرک عمل می‌کنند. البته بدیهی است که‏‎ ‎برای خرید هر کدام از وسایل یا لبا‌س‌هایی که به تن این افراد می‌نشیند، بایستی‎ ‎درآمد مشابهی داشت‎!
‎اما به باور دیان، این‌که زنی از‎ ‎سر تا پا به رنگ و مد “دیور” درآمده باشد، نشانه‌ی خوش‌پوشی نیست. اگر کسی می‌خواهد‎ ‎آراسته و تک لباس بپوشد، کافی است تا فقط بخش کوچکی را طبق مد بیاراید؛ یک گردن‌بند‎ ‎تک و زیبا یا کیفی خوش‌رنگ و خوش ترکیب که از سر سلیقه خریده شده باشد، گاه بسیار‎ ‎چشم‌ نوازتر از چیزی است که تنها از سر مد خریده شده است‎.

پیشرفت مد به خلاقیت طراحان مد وابسته است

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×