اسلاید شو

ما نمی‌توانیم بازار را وادار به خریداری محصولاتمان کنیم

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

از نظر بسیاری از پژوهشگران فرش در داخل کشور کارهای حسین رضوانی باعث فراموش شدن هویت فرش ایران در دنیا می‌شود اما خود اون مخالف این مسئله است و می‌گوید در دنیایی که هر روز درحال تغییر است کار کردن با همان سبک و طرح‌های قدیمی بدون اینکه به سلیقه مردمان امروز اهمیت دهیم غیر ممکن است و برای اینکه بتوانیم در این بازار و دنیا سرپا بمانیم و فرش ایرانی را به دنیای معاصر منتقل دهیم باید بدون تعصب تغییراتی را در طرح‌ها دهیم. در ادامه با دیدگاه‌های ایشان بیشتر آشنا خواهیم شد.

 

جناب رضوانی بیوگرافی کاملی از خودتون برای ما و مخاطبان مجله بفرمایید.

سال ۱۹۷۶ درشهرهامبورگ آن هم درخانواده‌ای که تقریبا همه اعضای آن درگیر با فرش بودند به دنیا آمدم. بنابراین ایده فرش ایرانی به عنوان یک کالای فرهنگی وهنری سنتی خیلی زود و در همان دوران نونهالی آغازشد.پس از اتمام تحصیلاتم در رشته مدیریت کسب وکار،تصمیم گرفتم رویایی را به مرحله اجرا بگذارم که از کودکی در سر داشتم:اولین مجموعه فرش ایرانی خود را در سال ۲۰۰۹ طراحی کردم. همانند ایده‌ای که پشت طراحی‌های من وجود دارد ترکیبی از سنت با استانداردهای طراحی مدرن است و به نظر خودم توانسته‌ام قالی ایرانی قرن ۲۱ را خلق کرده‌ام.

تلاش کرده‌ام بیشترین اهمیت رابه حداکثر کیفیت ببخشم–فرش‌ها ،به طور انحصاری در اصفهان بافته می شوند. طرح قالی‌های ایرانی من ترکیبی ازالگوهای کلاسیک ونمادهای قدیمی از قرن‌ها پیش بارنگ آمیزی معاصر هستندکه مطابق سبک امروز دکوراسیون داخلی هستند. علاقه اینجانب برای ایجاد اقدامی جدید است که زمان‌بر است- فرشی که احساستان را نوازش می‌کند و تکمیل کننده تزیین خانه شماست.به عنوان طراح برای الگوهای جدید وتغییرات رنگی، فراتر ازمحیط اجتماعی خود در ایران، از دیگر شهرهای بزرگ جهان الهام می‌گیرم.

 

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

بسیاری از منتقدان شما بر این باور هستندکه کارهای شما باعث بهم خوردن موتیف‌های اصیل منطقه‌های ایران شده پاسخ شما به این منتقدان چیست؟

از نظر خودم هرفرشی اثرمنحصر به فرد است با ارزش پایدار وسرشار از احساس. این آثار رابافندگان فرش ایرانی با مهارت، در قالب سنتی می‌بافند.این قالی‌ها،میراث تاریخی را به نمایش می‌گذارند که با جان جدیدی که بنده به آنها می‌بخشم، عرضه می‌شوند. بدین گونه،این آثارکلاسیک مدرن،که درنسل‌ها باقی خواهند ماند،ایجاد میشوند.

موضوعی که برای من حائز اهمیت به شمار می‌آید ،تنها تولیدفرش نیست–بلکه می‌خواهم میراث فرهنگی ایران را با فضای زندگی امروز ادغام کنم. دراینجا ، فرش ایرانی همزمان هم جزئی ازلوازم خانه‌های مسکونی است،هم قطعه‌ای هنری وهم گوشه‌ای از اقلام فرد مجموعه‌دار به شمار می‌آید که تهیه شده از بهترین مواد یعنی: کرک و پشم مناطق کوهستانی ایران و ابریشم خالص چین است. فرش‌ها هیچگونه فرآیند مکانیکی یا شیمیایی ندارند ،ومنحصرا بارنگهای طبیعی رنگ می‌شوند –و مقاوم وسازگار بامحیط زیست می باشند- زیرا این تنها راه بازتاب طبیعی و پویا ودرخشنده بودن فرشها به شمار می‌رود.

طرح‌های من مانند تبریز وبختیار ،سبب شده به طراح رسمی و مورد قبول همه‌گان تبدیل شوم و چشم اندازی که نسبت به آینده دارم را به طور مشخصی توصیف کنند. هرفرشی که طراحی کرده‌ام نمونه ای منحصر به فردی است که دراصفهان بافته می‌شود، یعنی دارای جایگاهی بالایی است که توسط  متخصصان فرش درسراسر جهان، با بالاترین کیفیت و برترین هنر بافندگی سنتی مشهور خلق می‌شوند. از این رو ، تاکنون توانسته‌ام از میان دیگر رقیبان، برای فرش های خود جوایز متعددی را از آن خود کنم که گواه بر کیفیت و زیبایی بصیری و هنری آثارم است. جوایزی ازجمله : جایزه طراحی رد دات در سال ۲۰۱۱، جایزه طراحی آلمان در سال ۲۰۱۳ برای یاس بنفش تبریز. جایزه طراحی داخلی بازار هارپر درسال ۲۰۱۵در بهترین برند نساجی،همچنین در سال ۲۰۱۶، جایزه طراحی فرش برای الکتریک تاپ، ودیگری جایزه طراحی فرش درسال ۲۰۱۷ برای شیراز سبز بود. تمام نمونه کارها، که به صورت دستباف وبسیار دقیق بافته شده‌اند توسط خود من طراحی شده‌اند – طرحها برروی کامپیوتر ایجاد و سپس با یک الگوی سازنده ، برروی کاغذ می‌روند وبه عنوان یک نقشه در اختیار ۵۰۰ بافنده فرش که برای من کار میکنند، قرار می‌گیرند.

 

از نکات مورد اهمیت خود به هنگام کار برای ما بگویید از توجه به حقوق کارمندان و مسائل دیگری مورد اهمیت قرار می‌دهید؟

برای من این موضوع که کارکنانم در طول تولید درایران شرایط خوبی برای کارداشته باشند ودرآمدشان بالاتراز دستمزد متوسطشان ​​باشد ،بسیار اهمیت دارد و همیشه دیده شده که کار روزانه بافندگی آنها ازمیزان ساعت معینی تجاوز نمی‌کند.

در کارهای خود ، منحصرا از بهترین مواد ورنگ های طبیعی استفاده می‌کنم و به همین دلیل به طورخاصی مقاوم هستند. به علاوه،سیستم رنگی به کار برده شده در آثارم ،برای مشتری این امکان را فراهم می‌کند تا بتواند هرمدل انتخابی خود را با رنگ مورد علاقه واندازه مطلوب دریافت کند – بنابراین،فرشی سفارشی است که همه چیز را در برمی‌گیرد. درنهایت اینکه، حدود ۶۵ درصد از فرش‌های من باتوجه به مشخصات مد نظرمشتری بافته می‌شوند – دراروپا، در آلمان قوی ترین بازار را دارد؛ و این فرش ها درسراسرجهان نیزمحبوبیت زیادی دارند که در صدر همه چین ،کانادا وخاورمیانه قرار گرفته اند،و البته امسال از سوی آمریکا واسترالیا نیز مورد استقبال قرار گرفته است.

فرایند تولید با توجه به اندازه فرش از سه تا هشت ماه طول می کشد، حدود شش کارگر همزمان کار می‌کنند.هرچه تراکم گره‌ها بیشتر تنظیم شود،کار پیچیده‌تر وفرش ایرانی گران‌تر می‌شود. فرش‌های تولیدی من،که با بیش از یک میلیون گره در هر متر مربع خلق می‌شوند. نقطه فروش منحصربه فردی در صنعت آن و در نتیجه مهارتی با ارتقاء عالی در ارزش واقعی به شمار می‌آید.این اثر متقابل درطراحی استثنایی،تولید منصفانه وکیفیت عالی است که باعث می‌شود فرش های من را ،نسبت به فرش ایرانی قرن بیست ویکم، به محصولی منحصربه فرد در بازار تبدیل کند.

 

آقای رضوانی شما نمایشگاه دموتکس سال ۲۰۱۸ را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

نمایشگاه دموتکس هانوفر ۲۰۱۸، برای ما نمایش خوبی بود .با خرده فروشان جدیدی آشنا شدیم و می‌توانم بگویم اکنون محصولات ما در هر قاره عرضه می‌شوند. در ۷ سال گذشته، در تولید و ارائه به بازار محصولات خود ۱۰ تا ۱۵ درصد رشد سالیانه داشتیم، تقریبا همه مشتری هایمان به دموتکس می‌آیند،بنابراین حضور ما ضروری است، ومن فکرمی‌کنم نتایجی که از سری جدید نمایشگاه خواهیم گرفت هم عالی خواهد بودو خواهیم دید بسیاری از مشتریان جدید درآینده به این نمایشگاه می آیند. دموتکس نیاز به تغییرداشت و مسه (messe)آلمان حرکت بسیار خوبی انجام داد، و ما از نمایشگاه‌هایی که در طول این سال ها برگزار شده است بسیارخوشحالیم ومنتظر نمایشگاه ۲۰۱۹ هستیم.

 

چگونه ایده ترکیب طراحی ورنگ ونقش ایرانی با طراحی مدرن در ذهن  شما شکل گرفت؟

خب اصالت من ایرانی است، همیشه عاشق فرش‌های سنتی ایرانی هستم، پدر وپدربزرگ من در این تجارت بوده‌اند، بنابراین فرش همواره نقش مهمی در زندگی ما ایفاکرده است. پس از اتمام تحصیلات دانشگاهی در رشته اقتصاد در سال ۲۰۰۴، من به عنوان یک بانکدار شروع به کار کردم اما می‌دانستم که این،جای من نیست. بنابراین شروع به کار با پدرم کردم و همیشه از خود پرسیدم چرا کشورهای دیگری مانند نپال،هند که درحال توسعه است، نوآورانه عمل می‌کنند، اما ایران اینگونه نیست. با اینکه بازار تا آن موقع درحال تغییر به سمت طرحهای مدرن درسال ۲۰۰۵ بود،نمی‌توانستم متوجه شوم چرا ایران فرش‌های معاصرخود را عرضه نمی‌کند. بدین شکل چنین ایده‌ای در ذهن من رشدکرد و با حمایت پدرم ،درسال ۲۰۰۷ این سفرآغاز شد.

من فکرمی‌کنم بدون توجه به آنچه که انجام می‌دهید، نوآوری، کلید موفقیت است. بدون نوآوری شما نمی‌توانید باقی بمانید وجایگاهی برای خود در بازاردر حال تغییر بیابید. از ا قتصاد آموخته‌ام که بازارها تغییرمی‌کنند، برخی سریعترو برخی آرامتر، اما تغییر همیشه اتفاق می‌افتد. سفر با پدرم برای خرید فرش به سراسرجهان از جمله ایران ،هند، روسیه، آمریکا و غیره برای من مزیت هایی به همراه داشت. درعین این که طی این سفرها همیشه نکات جدید را دیدم، متوجه شدم که هیچ چیز، ثابت باقی نمی‌ماند. سلایق وسبک‌ها تغییرمی‌کنند، بنابراین سازگاری با این تغییرات امری کلیدی برای حفظ وموفقیت درطولانی مدت است.

 

ترکیب رنگ های مورد استفاده درآثار شما از کجا نشأت می‌گیرند؟آیا این ترکیب بارنگ‌های مورد استفاده،یعنی رنگ‌هایی که در هر منطقه استفاده می‌شود تطابق دارد.یا این بازاراست که شما را تشویق به استفاده از رنگی می‌کند؟

پاسخ به این سوال شما بسیار راحت است منشآ تغییرات رخ داده در آثارم تماماً علاقه شخصی‌ام است. هرفرشی که طراحی می‌کنم ، هر ترکیب رنگی که می‌توانیددرمجموعه من پیداکنید، ساخته خود من است. فکرمی‌کنم این رنگ‌ها هستندکه طراحی را درخور توجه و شایسته می‌کنند. البته، هر بازار مزیت‌های خود را دارد، اما به طور کلی همانگونه که می‌خواهم طراحی و ترکیب رنگ‌ها را می‌کنم. من دوست دارم الگوهای سنتی را با رنگهای مدرن ترکیب کنم. این پیچ وتاب معاصر است که باعث می‌شود ترکیباتی که ایجاد کرده‌ام جاودانه باشند. آنچه که بسیار اهمیت دارد تنها مدرن بودن نیست ، بلکه خلق چیزی است که روند خود را حفظ کند. تاکنون هم به دنبال یک کار کلاسیک مدرن بوده‌ام.

 

معیارها و مولفه های موردنیاز شما برای انتخاب بازارهدف چیست؟

فکرمی‌کنم بازارها یا خرده فروشان ،چیزی را انتخاب می‌کنند که می‌فروشند. ما نمی‌توانیم بازار را وادار به خریداری محصولاتمان کنیم. اما می‌توانیم محصولاتی راکه میدانیم جواب می‌دهند، عرضه کنیم. شما کسی را پیدا نخواهید کرد که فرش‌های ایرانی را نشناسند ،بنابراین فرش‌های ایرانی درسراسرجهان شناخته شده‌اند. به همین دلیل بازارها محصولات من را بسیار دوست دارند زیرا اول از همه آنها در اصفهان ،تولید شده است ،بنابراین معرف کیفیت هستند. یکی ازبزرگترین دارایی های فرش‌های من،  بافت آنها در ایران است.  ترکیبی ازکیفیت ایجاد شده درایران که با طراحی های معاصر فقط برازنده فضاهای زندگی امروز است.

 
‫——————————-‬

این مطلب را نیز بخوانید
پیشنهاد سردبیر :‌ فرش ایرانی با برند “حسین رضوانی” در میامی آمریکا

‫——————————-‬
تحریریه مجله نساجی کهن

ارسال مقالات و ترجمه جهت انتشار در سایت : info@kohanjournal.com

فرم ثبت نام سریع

جهت دریافت آخرین اخبار و رویدادهای نساجی و فرش ماشینی ایران و جهان در فرم زیر ثبت نام کنید

[instagram-feed]

 

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×