مد و پوشاک

لباس های نانو، از شعار تا واقعیت – قسمت سوم

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

لباس های نانو

برای آنکه یک لباس از طریق فرایند های تکمیلی شیمیایی ضد آب و یا ضد لک شوند ضرورتی ندارد که تنها از نانو مواد استفاده گردد. چرا که این اتفاق را می توان به وسیله مواد به غیر از نانو نیز انجام داد. باید بدانید که در بسیاری موارد با بهره گیری از مواد غیر نانو پارچه و لباس با هزینه بسیار پایین تر و با همان سطح کارایی ایجاد خواهد شد.

شاید برای شما جالب باشد بدانید که بسیاری از محصولات نامبرده شده اعم از پارچه ، جوراب، کت و شلوار و موارد شبیه با آن نیز ممکن است به همین طریق یعنی با استفاده از مواد تکمیلی که در ابعاد نانو نیستند پوشش دهی شده باشند. ولی از آنجا که هیچگونه روش آزمایشی برای مصرف کننده عام جهت ثابت نمودن نوع مواد استفاده شده وجود ندارد، این محصولات با نام نانو در بازار پوشاک به فروش می رسند.

البته نوعی نگاه دیگر را نیز می توان به این موضوع داشت که تولید کنندگان می توانند تلفیقی از نانو مواد و مواد معمولی را برای فرایندهای پوشش دهی محصولات خود استفاده نمایند که در این صورت نیز دادن اطلاعات دقیق به مشتری و مصرف کننده کار آسانی نخواهد بود.

نحوه تشخیص صحت تبلیغات

تشخیص دادن صحیح بودن تبلیغات، مبنی بر وجود نانو مواد بر روی سطح لباس ها با چشم غیر مسلح و بدون استفاده از دستگاه های پیشرفته ای که با هدف تست این فناوری وجود دارند، امکان پذیر نخواهد بود. بنابر این آگاه شدن از صحت این تبلیغات به نوعی بر عهده مصرف کنندگان نیست و نهاد های نظارتی با توجه به امکانتی که در اختیار خود دارند می بایست بر آن توجه لازم را داشته باشند.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

قیمت لباس های نانو

هر مصرف کننده به خوبی می داند، با توجه به سطح امکاناتی که از یک محصول تحویل می گیرد می بایست پول بیشتری را پرداخت نماید. از این رو با توجه به این که در این دسته محصولات، یک فرایند تکمیلی به صورت پوشش دهی بر روی سطح پارچه که مستلزم صرف هزینه زمان، ماشین آلات و مواد تکمیلی است صورت می گیرد، بی تردید بر قیمت تمام شده کالا تاثیر مستقیم خواهد داشت و باعث افزایش قیمت آن نیز خواهد شد. البته تشخیص میزان این افزایش قیمت نسبت به یک محصول مشابه که هیچگونه فرایند تکمیلی را نگذرانده است به عهده تولید کنندگان و همچنین نهاد های نظارتی مربوط به آن کالا خواهد بود.

 

نوشته : مسعود طالاری

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×