مد و پوشاک

لباس رباتیک جدید فضانوردان طراحی شد

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

 

لباس رباتیک جدید فضانوردان طراحی شد

محققان ناسا با همکاری یک گروه تحقیقاتی، پوشش رباتیک X1‌ را طراحی کرده اند که علاوه بر کمک به فضانوردان برای مقابله با اثرات بی وزنی می تواند برای افراد معلول نیز کارآیی داشته باشد.

«نیک رادفورد»، مدیر سابق پروژه پوشش رباتیک و سرپرست تیم تحقیقاتی ربات شبه انسانی ناسا تأکید می کند: پوشش X1 یکی از نمونه های کاربردی پروژه ربات شبه انسانی Robonanut‌ محسوب می‌شود که سال گذشته به ایستگاه فضایی بین المللی ارسال شد.

پوشش رباتیک X1 برای فضانوردان مانند یک دستگاه ورزشی عمل کرده و باعث مقاومت پا و مقابله با ضعف عضلانی ناشی از اثرات بی وزنی در فضا می شود. همچنین این پوشش می تواند از افراد معلول برای حفظ تعادل در هنگام ایستادن و راه رفتن روی زمین حمایت کند.

بسیاری از فناوری های به کار رفته در ساخت ربات شبه انسانی Robonanut‌ در طراحی پوشش رباتیک X1‌ نیز مورد استفاده قرار گرفته اند. این پوشش عملکرد شانه ها را تحت کنترل داشته و با دو بخش مجزا از پاهای کاربر در هنگام راه رفتن حمایت می کند.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

دو بخش مجزا برای هر پا از ۱۰ مفصل شامل چهار مفصل موتور دار برای باسن و زانو و شش مفصل غیر موتوری تشکیل شده است که حرکت گام به گام و خم کردن زانو را برای کاربر امکان پذیر می کند.

«رادفورد» خاطر نشان می کند: پوشش رباتیک X1 به ویژه در مأموریت های آتی به مریخ و سیارات دیگر کاربرد خواهد داشت. در مأموریت های طولانی فضایی، فضانوردان نیاز دارند که روزانه حداقل دو تا سه ساعت تمرین کنند تا از ضعف عضله و مشکلات استخوانی ناشی از حالت بی وزنی در گرانش صفر پیشگیری کنند.

انجام تمرینات توانبخشی در فضا نیازمند تجهیزات خاصی است. فضانوردان مستقر در ایستگاه فضایی بین المللی (ISS)‌ از تجهیزاتی به وزن ۹۰۷ کیلوگرم استفاده می کنند که امکان استفاده از آنها در مأموریت هایی مانند سفر به مریخ با وجود کپسول فضایی کوچک غیر ممکن است، درحالی که پوشش X1‌ تنها ۲۵ کیلوگرم وزن داشته و فضانوردان می توانند به راحتی از آن استفاده کنند.

مذاکرات اولیه با مقامات ناسا برای ارسال پوشش X1‌ به ایستگاه فضایی و انجام آزمایش عملکرد دستگاه آغاز شده است؛ این مذاکرات دست کم دو سال به طول می انجامد.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×