اخبار فرش ماشینی

کاهش بهای پنبه در بازار های جهانی و افزایش سطح ذخایر انبارها

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

 

 

همزمان با افزایش سطح ذخایر پنبه بهای این محصول در بازار های جهانی به پایینترین سطح خود در طی ۶ سال گذشته تنزل یافته است.

به گزارش ارانیکو بهای پنبه در بازار های جهانی به کمتر از ۶۰ سنت در هر پوند کاهش یافته است. این رقم پایینترین سطح قبمت پنبه از سال ۲۰۰۹ میلادی تا کنون می باشد. بهبود وضعیت جوی در مناطق عمده کشت این محصول در سراسر جهان و ارایه سیاستهای حمایتی از سوی دولتها، بخصوص در چین باعث کاهش شدید قیمت پنبه گردیده اند. چین که بزرگترین وارد کننده پنبه در جهان بشمار می‌آید با پرداخت سوبسیدهای هنگفت به تولیدکنندگان خود موفق گردیده تا شرایط خود را به سایر تولیدکنندگان جهانی تحمیل نماید.

در بین کشاورزان در سراسر جهان پنبه کاران در کنار برنج کاران و تولیدکنندگان شیر و شکر، از بیشترین میزان حمایتهای دولتی برخوردار هستند. بر اساس گزارش کمیته جهانی مشورتی پنبه، در فصل کشاورزی ۲۰۱۳-۲۰۱۴ میزان سوبسیدهای دولتی در این بخش که در برگیرنده حمایت‌های تولیدی مستقیم، حفاظت های مرزی و جلوگیری از قاچاق، بیمه محصولات، قیمتهای تضمینی نیز می‌گردید، به ۶.۵ میلیارد دلار بالغ گردید. در آمریکا حدود ۱۸۰۰۰ پنبه کار آمریکایی تحت پوشش برنامه های بیمه محصول قراردارند که بر اساس قیمت پنبه در بازار های سلف این کشور تعیین می‌گردد. از سال آینده لایحه جدید دولت پرداخت مستقیم سوبسید به کشاورزان را متوقف خواهد کرد. این امر موجب دلخوری پنبه کاران گردیده چرا که حتی اگر اقدام به کشت پنبه هم نمی‌کردند این سوبسید ها دریافت می‌کردند.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

کاهش قیمت‌ها صدمات اصلی خود را به پنبه کاران در کشورهای فقیر بیشتر وارد خواهد نمود چرا که آنها از پشتوانه‌های حمایتی دولتی کمتری نسبت به رقبای خود در کشورهای ثروتمند برخوردار هستند.

در سال کشت ۲۰۱۳-۲۰۱۴ پنبه کاران آمریکایی ۴۵۳ میلیون دلار تحت عنوان سوبسید بیمه محصول خود دریافت نمودند. در چین نیز پنبه کاران طی دوره مشابه مبلغ ۵.۱ میلیارد دلار حمایت مستقیم از دولت دریافت کردند.

دلیل عمده سقوط بهای پنبه حمایتهای بیش از حد دولت چین از پنبه کاران خود عنوان شده است. بر اساس سیاست‌های حمایت که از سال ۲۰۱۱ تاکنون ادامه داشته دولت اقدام به خرید محصول کشاورزان با قیمتهای تضمینی نموده که منجر به انباشته شدن حجم عظیمی از ذخایر پنبه گردیده است. میزان این ذخایر از سال ۲۰۱۰ تاکنون شش برابر افزایش داشته و اینک چین ۶۰ درصد از ذخایر پنبه جهان را در اختیار دارد. از ابتدای سال جاری تاکنون نیز دولت پرداخت سوبسید را جایگزین این طرح نموده و همزمان، ضمن محدود نمودن واردات و عرضه مازاد ذخایر موجود در بازارها موجب کاهش شدید سطح قیمت‌ها گردیده است.

کارشناسان اکنون نگران آن هستند که با کاهش قیمتها سایر تولیدکنندگان جهانی نظیر هند و پاکستان نیز سیاستهای مشابهی را در پی گرفته و موجبات تنزل بیشتر بهای این محصول را در بازار ها موجب شوند. کارشناسان بازار جهانی معتقدندکه برای برطرف شدن وضعیت فعلی و ترقی قیمتها از یک طرف تولید جهانی باید کاهش یابد و از سوی دیگر از میران ذخایر انبارها باید کاسته شود تا تعادل برقرار گردد و تا آن هنگام باید با سطح فعلی بهای پنبه مدارا شود.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×