اخبار فرش ماشینیجذاب‌ترین‌ها

کاربرد تکنولوژی پلاسمای سرد در حوزه چاپ و بسته بندی (ساخت ایران)

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

مواد پلیمری به واسطه ساختار شیمیایی ویژه ای که دارند ذاتاً دارای انرژی سطحی پایینی هستند که این امر باعث ضعیف شدن چسبندگی سطحی و یا حتی در برخی موارد عدم چسبندگی می شود، و این یکی از بزرگترین چالش هایی است که صنعت چاپ و بسته بندی در دنیا با آن روبروست. پلاسمای سرد به علت کار در فشار اتمسفری و دمای محیط به عنوان یکی از روش های پردازش و آماده سازی سطوح پلیمری مطرح است که می تواند بدون تاثیرگذاری بر خواص عمومی پلیمر و تخریب آن با عملیاتی سطحی به رفع این معضل بپردازد.

در ایران شرکت های فناور در حوزه پلاسمای سرد توانسته اند ضمن بررسی مشکلات موجود در سامانه های کرونا سنتی در صنعت چاپ و بسته بندی کشور، با طراحی و ساخت چندین سامانه پلاسمای با کیفیت و قابل رقابت با محصولات خارجی به دنبال تامین نیاز صنعت کشور در حوزه چاپ و بسته بندی باشند. کیفیت این محصولات برابر استانداردهای جهانی بوده ولی ویژگی منحصر بفرد آن ها  مثل قیمت نزدیک به یک چهارم مشابه محصول خارجی و حتی کمتر از آن می باشد که توجه متقاضیان صنعتی را به خود جلب می کند. . این در حالیست که این محصولات دارای گارانتی بلند مدت و خدمات پس از فروش بوده که نسبت به تجهیزات خارجی بیشتر مورد استقبال قرار می گیرد.

مساله دیگر وجود ذرات ریز گرد و غبار یا چربی بر روی سطح جهت پردازش و تمیز کردن سطح انواع قطعات پلیمری و فلزی میباشد. این امر سبب میشود قطعه برای مرحله بعد اعم از چاپ پذیری یا چسباندن لیبل آماده شود. در این نوع فرآیند, چاپ پذیری محصول بسیار با کیفیت صورت می گیرد چرا که آلودگی ها از بین می رود و چسبندگی مرکب با سطح به خوبی انجام می شود.

جذب بهتر و ثبات مرکب چاپ یا چسب ، افزایش کیفیت رنگ ، کاهش هزینه و کمک به کاهش آلاینده محیط زیست با استفاده کمتر از مواد شیمیایی در فرایند تولید از مزایای بکارگیری پلاسما در صنعت چاپ می باشد.

کرونا پرینت نسل جدید سامانه های جرقه زن (جرقه گیر) میتواند پردازش یکنواختی را بر روی پلیمرها، پلاستیک ها و رول های فلزی ایجاد نماید. پردازش سطح با این دستگاه برای انواع پلیمرها مانندPP ،PE ، PET، نایلون، پلی استایرن، پلی کربنات،  پی وی سی و انواع فیلم های متالایز مناسب است.

طراحی و ساخت سیستم های جرقه زن با سرعت بالا تا ۱۰۰۰ متر بر دقیقه، و طراحی آن در عرض بزرگ تا ۱۰ متر، طراحی سامانه براساس سفارش مشتری و خدمات پس از فروش تا ۱۰ سال از جمله موارد قابل رقابت این سامانه هاست.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

تمامی این سامانه ها در صنایع الکترونیکی مثل ساخت مدار، صنایع پزشکی، قطعه سازان صنعت خودرو، سرامیک و سفال، کفش و… نیز دارای کاربرد می باشد.. مثال دیگر صنعت طلاسازی است. برای مثال در صنعت طلاسازی از آنجایی که پلاسما هیچ تاثیری بر روی قطعه نداشته و موجب جدا شدن ذرات طلا از روی آن نمی شود, از لحاظ مالی می تواند نظر طلاسازان را جلب کند.

بطور کلی این فناوری در صنایع بسیار زیادی کاربرد دارد و از جمله مشاغل B2B محسوب می گردد و می توان امیدوار بود که صنایع با آگاهی از تولیدات داخلی بتوانند با کمترین هزینه و بهترین کیفیت آن را مورد توجه قرار داده و نیاز خود را از سوی تولید کنندگان داخل کشور برطرف نمایند. جایگزینی این سیستم ها بجای سامانه های وارداتی نقش مهمی در تولید اشتغال, جلوگیری از خروج ارز و حرکت به سمت خودکفایی کشور در این حوزه دارد.

 

این تکنولوژی در بازار خاورمیانه در حال گسترش می باشد و فناوران ایرانی با حمایت صنایع داخلی می توانند بازار داخل را به طور کامل پوشش دهند و در بازارهای بین المللی نیز بدرخشند.

 

منبع: سایت صنعت و بازار نانو

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×