اخبار فرش ماشینی

قسمت دوم: روش تأثیرگذاری بر سیاست‌ها/ضرورت تشکل گرایی در صنایع مرتبط با نساجی

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

مناسب‌ترین مکانیزم­ها برای تغییر سیاست­های مرتبط با صنعت ما چیست؟

 

تهیه و تنظیم: مرکز توسعه نساجی پوشاک و چرم ایران

دولت با مختصاتی که همه ما کم و بیش از کلیات آن آشنا هستیم زمانی می‌تواند تحت تأثیر منافع ما قرار گیرد که ما هم به یک نسبتی همبستگی و اطلاعات یکپارچه و هماهنگ داشته باشیم. و همچنین با بسیج منابع بتوانیم روی آن تأثیر بگذاریم. همه ما می­دانیم دولت با بوروکراسی، توان اعمال اراده­ بر ارگان‌ها و نهادهای مختلف را دارد. اما در برخی شرایط این تشکل‌ها و قدرت اجتماعی مردم است که توان مقابله با آن را دارد.

اگر بخش خصوصی خواهان تأثیرگذاری بر روی دولت است، باید شکل سازمان­دهی شده به خود بگیرد و این سازمان­دهی در بخش‌های مختلف صنعت ما در کشور باید نهادینه گردد. با توجه به اینکه کارشناسان امر فرآیند تصویب و یا اصلاح یک بند و یا ماده قانونی را در عمل، حداقل حدود ۳ الی ۵ سال می­دانند و ادعای‌شان نیز این است که در همه جای دنیا هم به هنگام تقاضای تغییر یک ماده یا اصلاحیه‌ای برای  بندهایی از قانون، زمان زیادی طول می­کشد تا درخواست در دستورکار قرار گر فته و تغییرات مورد نظر تصویب گردد. درواقع سیستم بوروکراسی دولتی عملی زمان بر است و نمی‌توان انتظار تغییرات یک شبه داشت.

واقعیت این است که تقاضاهایی که ما برای بهبود فضای کسب و کار در صنایع نساجی و پوشاک کشورمان داریم، تغییر در یکسری از موارد قانونی است؛ بنابراین نمی­توانیم انتظار داشته باشیم که با چند جلسه رفتن و چند نامه­نگاری به زودی تغییراتی در آن ایجاد شود. اما نکته­ای را باید در نظر بگیریم که همین فرآیند طولانی تحت تأثیر منافع مختلفی است؛ اما مسئله مهم این است که چقدر ما می­توانیم اراده­مان را روی مسئولین امر و یا سیستم­های مرتبط، تحمیل کنیم.

متأسفانه گاهاً ما به جای تلاش‌های سیستماتیک و هدفمند برای تغییر در سیاست‌های موردنظر، بیشتر از اینکه به اصل ماجرا توجه کنیم درگیر مسائل حاشیه­ای می‌شویم که اهمیت چندانی در اصل مسئله ندارند. اینکه جناح فکری آنها چیست یک مسئله شخصی است و ارتباط چندانی با درخواست ما ندارد. مسئله مهم برای ما اعمال مکانیزم‌های درست و منطقی برای تغییر در سیاست‌های مرتبط با حوزه کاری خودمان است. ولی مسئله‌ای که مدام در میان تشکل‌ها و فعالان صنعت شاهد آنیم منفعل و منفک دانستن خود از تمامی قضایاست و احساس می‌کنند تصمیم‌گیرنده افراد دیگر هستند و ما فقط باید یکسری کارهای نمایشی همچون تشکیل جلسه و نامه­نگاری را پیش رو داریم.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

 

 

درکشور ما بیشتر از اینکه قوانین تأثیرگذار باشند این اشخاص هستند که نقش موثرتری در نحوه اجرای قوانین نقش دارند. سلیقه اشخاص مسئول به صورت تبصره و بخش‌نامه نانوشته اجرا می‌گردد. زمانیکه جناح چپ یا راست در انتخاباتی رأی می‌آورد. بخش‌های مختلف جامعه باتوجه به سلیقه آنها اجرا می‌گردد. اما رفتار سلیقه‌ای در کشورهای سطح اول دنیا از لحاظ توسعه به میذان ایران نیست و فشار پایدار و تأثیرگذاری از ناحیه بخش خصوصی روی سیستم­های سیاستگذار مرتبط با هر صنعت، وجود دارد. در کشور ما، در مقاطع مختلف اتفاقات خوب برای صنعت افتاده ولی کاملاً مقطعی بوده است؛ مثلاً در برهه­ای قانون­های خوبی اجرا شده و یا حمایت­هایی صورت گرفته و حتی در مقاطعی شاهد رشد اقتصادی در کشور بوده‌ایم ولی در مقاطعی هم با سر زمین خورده­ایم.

این مقاله به صورت کامل در شماره ۴۴ مجله کهن آمده است که تا چند روز دیگر در اختیار مشترکین قرار خواهد گرفت.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×