اخبار فرش ماشینی

فرش ماشینی مکمل فرش دستباف است

عضو انجمن صنایع نساجی ایران گفت: فرش ماشینی نه تنها رقیب فرش دستباف نیست بلکه به صورت مکمل در کنار آن به حفظ و گسترش هویت تاریخی کشورمان کمک چشمگیری می‌کند.

به گزارش پورتال فرش ماشینی ایران به نقل از خبرگزاری اقتصادی ایران ،” احمد صادقیان ” افزود: بالا بودن قیمت تمام شده تولید در ایران سبب شده است صادرات برای فعالان اقتصادی ایران چندان صرفه اقتصادی نداشته باشد.
وی اظهارداشت: هر سال قیمت تمام شده تولید در ایران بالا می رود اما ثبات قیمت ارز طی سالهای اخیر سبب شده است صادرات ایران با مشکلات بزرگی روبه رو شود .

هر چند در حوزه فرش ما با واردات حدود پنج درصد نیاز بازار مواجهیم و ۹۵ درصد نیاز بازار از طریق فرش های تولید داخل تامین می شود اما اگر چاره ای برای این مشکل اندیشیده نشود بازار فرش در معرض خطر قرار می گیرد.
صادقیان که در حاشیه مراسم اعطای جایزه به ۱۶۰ نفر از کودکانی که در نوروز امسال نام خاطره بر آنها گذاشته شده بود، سخن می گفت، با اشاره به اشتغال زایی واحدهای صنعتی فعال در کشور با اعلام این درخواست از هموطنان که برای حمایت از تولید داخلی و کارگران شاغل کالای ایرانی بخرند گفت : به هر حال ما با تورم در هر سال مواجهیم و کشورهای دیگر با نرخ تورم یک رقمی می توانند بر نامه ریزی کنند تا بازار ما را از آن خود کنند.
وی در پاسخ به این سئوال که جایگاه فرش ماشینی ایران در بازار صادراتی چگونه است؟ گفت : هر چند ما به پنج قاره صادرات فرش داشته ایم اما همان مسائلی که عنوان کردم سبب شده صادرات چندان سود آور نباشد و واحدهای تولید کننده به دلیل آن که فرش متعلق به ایران است و نمی خواهند بازار را از دست بدهند کمابیش در امر صادرات فعالیت می کنند.

مدیرعامل فرش ستاره کویر یزد در خصوص وضعیت فعلی فرش در کشور گفت : ظرفیت نصب شده فرش ماشینی در کشور در حدود ۱۵۰ میلیون متر مربع است اما تولید ما در حدود ۷۰ تا ۸۰ میلیون متر مربع در سال است .
علت این تفاوت نیز نارسایی واحدهای تولیدی و نبود بازار نیست . در حال حاضر صنایع با نیمی از ظرفیتشان کار می کنند و اتفاقا فکر می کنم همین حجم کار نیز نشان دهنده تلاش شبانه روزی این صنعت برای بقا است .
وی در پاسخ به این پرسش که آیا واحدهای تولید کننده فرش ماشینی خود را به نوعی رقیب دستباف‌ها تلقی می کنند و درصدد در اختیار گرفتن این بازارها هستند یا خیر؟ گفت: ما اصلا رقابتی با فرش دستباف نداریم . سالانه بین ۴ تا ۵ میلیون متر مربع فرش دستباف تولید می شود.  آنها کالاهای بسیار ارزشمندی را تولید می کنند که از نظر صنایع دستی و هنری مقام بالایی دارد و به نظر من می تواند به نیاز برخی از اقشار جامعه پاسخ دهد حال آنکه ما کالایی مصرفی را تولید می کنیم و مکمل آنها هستیم تا نیاز همه اقشار به فرش پاسخ داده شود.
صادقیان اظهارداشت: ما از دولت توقع خاصی نداریم فقط می خواهیم مشکلات همه صنایع و از جمله صنعت فرش را حل کند و از سهم بازار ما حفاظت کند . ترکیه تا چند سال قبل با تورم ویرانگری روبرو بود اما چه شده است که امروز سالانه حدود ۳۰ میلیارد دلار صادرات صنایع نساجی دارد اما صنایع نساجی ما غرق مشکلات هستند

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×