اخبار فرش ماشینی

فرش کردی ذوق و هنر زنان عشایر خراسان شمالی است

فرش کردی یکی از محصولات صنایع دستی خراسان شمالی نشانگرذوق و هنر زنان عشایراین منطقه است.

به گزارش خبرنگارباشگاه خبرنگاران بجنورد، فرش کردی یکی دیگر از بافته های داری استان است که داربافت آن زمینی بوده و رنگ های مورد استفاده در آن عمدتا گرم است که این از عشق، زندگی و امید به آینده نزد عشایر حکایت دارد.

فرش و پشتی ترکمن؛

فرش و پشتی ترکمن هنر دست زنان ترکمن استان است که در منطقه جرگلان در شمال بجنورد و نیز شهرستان مانه وسملقان رواج دارد و مانند سایر دستبافه ها با نقوش زیبا و خاص خود چشم هر بینده ای را خیره می کند.

طرح فرش های ترکمن از لحاظ شکل هندسی و شکستگی خطوط ایلی، خاص مردم کوچ نشین است که به صورت ذهنی بافته می شود. “ترکمن یموتی، شانه ای، غزال گز، آغال، چهارقاب و قاشقی” طرح های فرعی این نقوش را تشکیل می دهند.

پشتی ترکمن بیشتر شبیه قالیچه است که در آن از چهار رنگ قزل، قره، طلایی و آق استفاده می شود و نقوش را “گلچه” و “قره نقش” می خوانند.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

پارچه بافی، چادرشب بافی ؛

پارچه بافی، چادرشب بافی و حوله بافی نیز از دیگر دستبافهای مردم این استان است. “چادرشب” دستبافته ای دستگاهی است که در مناطق جاجرم و رویین اسفراین بافته می شود و در گذشته از نخ های ابریشمی جهت بافت آن استفاده می شد ولی اکنون از نخ و کاموا استفاده می کنند که مصارف گوناگون دارد. پارچه بافی در منطقه جرگلان بجنورد رواج دارد که جنس آن از ابریشم مرغوب است. از دیگر رشته های صنایع دستی در خراسان شمالی می توان به نمدمالی، تذهیب، میناتور، منبت کاری، چلنگری، آهنگری، مسگری، قلم زنی، جلدسازی سنتی، رنگرزی سنتی، نقاشی روی چرم، پارچه و شیشه سرامیک، جوراب بافی و انواع سوزن دوزی اشاره کرد.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×