اخبار فرش ماشینی

فرش دستباف تبریز؛ ویترین ایران در جهان

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی فرش دستباف تبریز را ویترین ایران در جهان دانست و گفت:

فرش‌های دستباف استان آذربایجان شرقی دارای ویژگی و امتیازات منحصر به فردی از جمله تنوع در بافت، طرح، نقشه و رنگ بندی است که در مناطق جغرافیایی مختلف و با انواع خواسته‌های مشتریان و به صورت دلپسند بافته شده و به بازار‌های مصرف داخلی و خارجی عرضه می‌شود.

محمد‌جعفر عظمایی با بیان اینکه سهم صادرات فرش دستباف این منطقه نسبت به کل کشور حدود ۳۵ تا ۴۰ درصد است، میزان صادرات سال گذشته آذربایجان شرقی را ۱۸۹ میلیون دلار عنوان کرد.

وی گفت: در شش ماه نخست امسال نیز رقم صادرات فرش دستباف آذربایجان شرقی ۶۹ میلیون دلار بوده است.

عظمایی خاطر‌نشان کرد: با وجود فشار‌های اقتصادی موجود در کشور شهرت جهانی فرش دستباف این ناحیه و به ویژه تبریز عاملی موثر در افزایش تقاضا برای صادرات صنعت فرش شده است و به این ترتیب صادرات این صنعت مهم کشور از وضعیت مناسبی برخوردار بوده است.

وی افزود: با این وجود برای افزایش صادرات با هماهنگی مرکز ملی فرش ایران هیات‌های تجاری مختلفی برای بازاریابی و سلیقه‌یابی به روسیه، اندونزی، ژاپن، لبنان، ترکیه و سایر کشور‌ها اعزام شده‌اند که در نیمه دوم سال‌جاری نیز طراحان، تولیدکنندگان و صادرکنندگان فرش دستباف استان به نمایشگاه‌های فرش خارجی اعزام خواهند شد.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

عظمایی درباره رقم و نحوه حمایت از قالیبافان فرش دستباف منطقه گفت: در طول چند سال گذشته از محل بنگاه‌های زود‌بازده و مشاغل خانگی و صندوق مهر امام رضا(ع) تسهیلات چشمگیری به جامعه فرش استان تزریق شده است، لیکن به نظر می‌رسد باید حمایت‌های بیشتری در این راه به عمل آید تا فعالان و زحمت کشان این هنر و صنعت ارزشمند به سهولت نسبت به تولید قالی و فرش‌های مرغوب و با کیفیت اقدام کنند.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی در پایان یادآور شد: در سال گذشته ۲۱۱ میلیارد ریال برای حمایت از تولیدکنندگان این هنر به بانک‌های عامل معرفی شده‌اند و در سال ۸۹ نیز ۲۰۰ میلیارد ریال از محل اعتبارات صندوق مهر امام رضا از سوی قالیبافان و تولیدکنندگان فرش دستباف استان جذب شده است.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×