اخبار فرش ماشینی

فرش ایرانی؛‌ داستان یک ملت

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

 

زمانی را که وارد دنیای‌ فرش شده به یاد نمی‌آورد، اما می‌گوید: دو یا سه ساله بودم که به این عرصه آمدم. برای یادگیری این هنر در دوران ۱۰-۱۲ سالگی در زمانی که مدرسه‌اش تعطیل می‌شود به نزد استاد ارژنگ می‌رود. تصدیق ششم را که می‌گیرد وارد هنرستان می‌شود، اما پس از مدتی به اجبار ترک تحصیل می‌کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه اصفهان، استاد اکبر زرین منش را امروز به عنوان چهره ماندگار فرش دستباف اصفهان می‌شناسند؛ فردی که از ۱۶-۱۷ سالگی قدم به عرصه هنر – صنعت فرش می‌گذارد و امروز ۵۰ سال است که در این حوزه فعالیت می‌کند.

او فرق زیادی بین فضای کاری گذشته و امروز نمی‌بیند تنها تفاوت را در شور و هیجان دیروز و دلهره و ندانم‌کاری‌های امروز می‌داند و معتقد است که اگر همتی باشد، همین الان هم فرش ایران حرف بسیاری برای گفتن دارد.

اکبر زرین‌منش ذوق و شوق زیادی در جوانان امروز می‌بیند و می‌گوید: اگر در زمینه فرش کمی گشایش برای جوانان ایجاد شود نه چین، نه هند و نه هیچ کشور دیگری توان رقابت با ایران را نخواهد داشت.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

این هنرمند که در طی فعالیت خود به کشورهای مختلفی سفر کرده و فرش‌های بسیاری دیده، معتقد است که فرش آن کشورها هیچ حرف گفتنی ندارد در چین، فرش را به مدت پنج سال تضمین می‌کنند در حالی که من فرش خودم را سه هزار سال تضمین می‌کنم. حتی برای رنگ آن پنج هزار سال استاندارد گرفته‌ام. با این حال آیا می‌توان فرش ایران را با فرش‌های سایر کشورها مقایسه کرد؟! فرش ایران از آن فرهنگ ایرانی است.

استاد زرین منش با اشاره به آینده هنر – صنعت فرش دستباف ایرانی تاکید می‌کند: فرش جزء کالاهایی است که عمر درازی دارد، اسنادی موجود است که نشان می‌دهد فرش قدمت شش هزار ساله دارد و فرش پازیریک است که سه هزار سال قدمت دارد. از فرش پازیریک متوجه شدند که فرش ایرانی قدمت طولانی دارد و حالا حالاها این قصه ادامه دارد.

او فرش ایرانی را مجموعه‌ای از چند هنر، اعتقادات، مذاهب قبل و پس از اسلام و سنت ایران می‌داند و می‌گوید: فرش ایرانی، داستان یک ملت است و به همین زودی از بین رفتنی نیست.

این هنرمند به حفظ اعتبار فرش‌های ایرانی تاکید می‌کند: اگر فرش از رکود خارج و موانع برطرف شود، همه چیز قابل حل است. خارج شدن از رکود باعث می‌شود جوانان سر ذوق بیایند و طرح‌ها و نقش‌های فرش به روز شود.

در حال حاضر فرشبافان با ناامیدی فرش می‌بافند و همیشه این دغدغه را دارند که آیا فرششان به فروش می‌رسد یا خیر؟ استاد زرین منش می‌گوید: جوانان ذوق خود را از دست داده‌اند. اگر رونق در بازار وجود داشته باشد، طرح‌های نو و جدید هم وارد بازار خواهد شد.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×