اخبار فرش ماشینی

فاصله صنعت نساجی یزد با وضع مطلوب

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

نساجی حرفه ای است که ۸۰ سال پیش، شغل اغلب یزدی ها بود ولی امروزه به علل مختلف رو به فراموشی است.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان یزد می گوید: هم اکنون صنعت نساجی مهمترین بخش اقتصادی و صنعتی یزد به شمار می رود چرا که این استان با ۶۰۰ واحد بزرگ نساجی ۳۵ درصد از تولیدات نساجی کشور را دارد .

آقای علمدار می افزاید: با سرمایه گذاری ۳۶۰ میلیارد تومانی برای رونق نساجی در استان یزد، اکنون دومین حجم سرمایه گذاری در این استان مربوط به این صنعت است و سالانه هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان محصول نساجی در این استان تولید می شود.

وی اضافه می کند: استان یزد علاوه بر اینکه در تولید محصولات نساجی مانند پارچه های پنبه ای و الیاف مصنوعی، ریسندگی نخ پنبه و پلی استر و پارچه فاستونی مقام دوم و به لحاظ تولید پارچه رومبلی رتبه نخست کشور را دارد، به لحاظ کیفیت هم توجه خریداران خارجی و داخلی را به خود جلب کرده است.

آقای صادقی کارشناس شیمی نساجی یکی از کارخانه های یزد می گوید: به جرات می توانم بگویم بهترین پارچه های نساجی خاورمیانه در استان یزد تولید می شود و لازم است برای تقویت این صنعت همه تلاش کنند تا این صنعت اصیل یزدی به فراموشی سپرده نشود .

آقای خجسته استاد دانشگاه که هم در صنعت و هم در علم نساجی فعالیت دارد، معتقد است: ظرفیت ما در صنعت نساجی کشور بالاست ولی با وضع مطلوب فاصله زیادی داریم چرا که با هجوم پارچه های خارجی که از کیفیت پائینی برخوردار بود ولی کمیت و تنوع داشت، بازار پارچه های ایرانی و هنر صنعت نساجی اصیل یزدی نزدیک به فراموشی است .

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

وی می افزاید: درصورت حمایت نکردن از نساجی یزد، دیری نخواهد گذشت که با وجود پارچه های خارجی و دستگاه های جدید این صنعت اصیل یزد رو به تاریکی می رود و دیگر اثری از پارچه های نفیس یزدی در میان نخواهد بود .

آقای خجسته کارشناس ترمه بافی و نساجی در یزد می افزاید: وجود دستگاه های فرسوده قدیمی با استهلاک زیاد و بازدهی کمتر نسبت به دستگاههای مدرن از معضلاتی است که خرج تولیدات نساجی را نسبت به دخلش زیادتر کرده است.

آقای آستانه دار مدیر واحد نساجی هم می گوید: در تاریخ بهترین و نفیس ترین پارچه های دنیا متعلق به ایران به وی‍ژه استان یزد بود ولی اکنون ضعف در بازاریابی، نبود بازاریاب حرفه ای و کم توجهی به طراحی، صنعت نساجی استان را با مشکل مواجه کرده است.

آقای داوودی رئیس دانشکده طراحی پارچه و لباس دانشگاه آزاد اسلامی یزد، آشنا نبودن کارگران با علم روز و نداشتن تخصص، فرسودگی دستگاه ها و نبود طراحان پارچه را از مهمترین مشکلات صنعت نساجی در استان یزد می داند.

آقای علمدار مدیرکل صنعت، معدن وتجارت استان یزد می گوید: تقویت صنعت نساجی استان، نگاه خاص به خدمات نساجی، تقویت صادرات، ارائه طراحی و مدهای جدید، رونق اقتصادی این صنعت، ارائه خدمات ویژه به واحدهای کوچک، برگزاری دوره های آموزشی و بازسازی و نوسازی دستگاهها از مهمترین موارد رونق این صنعت در کشور و استان یزد است.

باوجود این مشکلات هنوز حرفه نساجی شغل بیش از ۳۰ هزار نفر از مردم استان یزد است که ۴۰ درصد اشتغال صنعتی استان را شامل می شود.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×